ورم بینی گوشتی بعد از عمل + راهکار های کاهش آن

در این مقاله ضمن معرفی انواع ورم دماغ گوشتی بعد از عمل و مدت‌زمان آن، به راهکارهای کاهش ورم بینی گوشتی بعد از عمل و عوامل مؤثر بر آن نیز اشاره می‌کنیم. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا هرچه زودتر نتیجه نهایی جراحی بینی‌تان را ببینید.
راهنمای مطالعه:
ورم بینی گوشتی بعد از عمل جراحی بینی و رفع آن

انگار دغدغه‌های صاحبان بینی گوشتی حتی بعد از رینوپلاستی هم تمامی ندارد! اگر عمل بینی گوشتی را به‌تازگی انجام داده‌اید. احتمالاً بعد از بار نگاه‌کردن به آینه اولین سؤالی که از خودتان می‌پرسید این است: «پس ورم بینی گوشتی کی میخوابه»؟ نگرانی شما قابل‌درک است، قطعاً دوست دارید نتیجه نهایی عمل زیبایی بینی‌تان را هر چه زودتر ببینید و از شر ورم بعد عمل بینی گوشتی خلاص شوید. 

معمولاً افراد دارای بینی گوشتی به دلیل بافت چربی و پوست ضخیمی که دارند، تورم بعد از عمل را به مقدار بیشتر و طولانی‌تری تجربه می‌کنند. در این مقاله ضمن معرفی انواع ورم دماغ گوشتی بعد از عمل و مدت‌زمان آن، به راهکارهای کاهش ورم بینی گوشتی بعد از عمل و عوامل مؤثر بر آن نیز اشاره می‌کنیم. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا هرچه زودتر نتیجه نهایی جراحی بینی‌تان را ببینید.

عمل بینی استخوانی سبک نیمه فانتزی و رفع ورم آن بعد از ۶ ماه

چه زمانی ورم عمل بینی گوشتی نگران کننده می‌شود؟

بعد از جراحی بینی به دلیل آسیب شدید وارد شده به بافت، ورم حادی را تجربه می‌کنید که کاملاً طبیعی است و حدود 60 الی 70 درصد آن تا دو ماه بعد از جراحی بینی از بین می‌رود. نگرانی آن ‌جایی شروع می‌شود که بعد از گذشت حداکثر دو ماه، تقریباً به‌اندازه روز اول بعد از جراحی ورم داشته باشید. چیزی بیشتر از ورم مزمن که تا ماه‌ها بعد از جراحی ادامه دارد!

ورم چشم بعد از عمل زیبایی بینی

این یعنی یک جای کار می‌لنگد، یا روند جراحی به‌درستی طی نشده است یا شما در مراقبت‌های بعد از عمل بینی کوتاهی کرده‌اید. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که ازبین‌رفتن کامل ورم بینی بعد از عمل، حدوداً به 1 الی 3 سال زمان نیاز دارد. هر چند که این ورم بسیار نامحسوس و جزئی است.

انواع ورم دماغ گوشتی را بشناسید

ورم بعد از عمل بینی گوشتی عارضه‌ای است که بی شک همه افراد بعد از جراحی بینی آن را به شکل‌های مختلفی تجربه می‌کنند. این ورم به نوع پوست و سبک جراحی (عمل بینی گوشتی عروسکی، جراحی بینی طبیعی و رینوپلاستی گوشتی نیمه فانتزی) بستگی دارد. ورم بینی به دلیل ترومای هنگام رینوپلاستی یا حبس مایعات بدن زیر پوست اتفاق می‌افتد.

رفع ورم بینی گوشتی بعد از عمل جراحی بینی

در این بخش از مقاله انواع ورم بینی گوشتی بعد عمل را به شما معرفی می‌کنیم تا آن‌ها را بهتر بشناسید و بتوانید راهکار درمانی مناسب‌تری را برایشان انتخاب کنید.

ورم یک طرفه بینی گوشتی

در بعضی موارد بعد از انجام رینوپلاستی ممکن است بینی به دلیل ورم یک‌طرفه ظاهری نامتقارن پیدا کند. این ورم ممکن است در ماه‌های اولیه یا حتی بعد از گذشت 6-7 ماه از عمل نیز به وجود بیاید. پس اگر بعد از عمل بینی دچار این عارضه شدید، نگران نباشید با رعایت نکات مراقبتی پس از مدتی از بین می‌رود.

دلیل ورم یک طرفه بینی بعد از جراحی دماغ

به‌وجودآمدن این عارضه چندین دلیل دارد:

  • خوابیدن به یک طرف (روی دست)
  • استفاده نادرست از چسب بینی
  • اعمال تغییرات بیشتر روی یک سمت بینی حین عمل جراحی
  • نوع عمل (اولیه یا ترمیمی و ثانویه)

ورم نوک بینی گوشتی

در این نوع ورم بینی با اینکه تمام دماغ متورم و ملتهب است، اما نوک بینی نسبت به سایر نقاط ورم بیشتری دارد و بزرگ‌تر دیده می‌شود. بارها با نگرانی از مشاوران ما در دکترلند پرسیده‌اید که این ورم کی به طور کامل می‌خوابد؟ باید بگوییم که این ورم را حالاحالاها باید تحمل کنید (حدود 12 الی 18 ماه). چون روند کاهش ورم بینی از پل بینی به سمت نوک آن است، به این معنا که نوک بینی آخرین جایی است که ورمش می‌خوابد.

علت ورم نوک بینی گوشتی بعد از عمل زیبایی دماغ

عواملی زیر باعث به‌وجودآمدن چنین عارضه‌ای می‌شود:

  • پایین نگه‌داشتن سر به مدت طولانی
  • ایجاد تغییرات زیاد روی نوک بینی 

ورم پره ‌های بینی گوشتی بعد از عمل

بافت پره‌های بینی نسبتاً نازک است و در پایین‌ترین بخش آناتومی بینی قرار دارند و برش‌های ضروری جراحی دقیقاً روی آن‌ها ایجاد می‌شوند. بنابراین در ماه‌های ابتدایی در این ناحیه تورم بیشتری اتفاق می‌افتد. همچنین اگر قبل از جراحی، پره‌های بینی بسیار بزرگی داشتید و طی رینوپلاستی تا حد زیادی کوچک شده‌اند، انتظار تورم زیادی را بعد از عمل داشته باشید.

ورم پره های بینی گوشتی بعد از جراحی بینی

ورم صورت و پیشانی

چه جراحی باز بینی چه عمل بسته دماغ گوشتی را انجام داده باشید، هر دو روش‌های تهاجمی هستند که آسیب‌هایی را به بافت وارد می‌کنند. بنابراین طی یک واکنش دفاعی برای بهبود زخم، ممکن است آب میان‌بافتی زیر پوست جمع شود و ایجاد تورم کند.

این ورم حدوداً یک الی سه ماه پس از جراحی به طور کامل از بین می‌رود و جای نگرانی ندارد. هر چقدر پیچیدگی عمل بینی و میزان تغییرات اعمال شده روی ساختار بینی بیشتر باشد، مقدار این تورم نیز در نواحی اطراف بینی بیشتر می‌شود.

عوامل ورم صورت و پیشانی بعد از جراحی بینی

عوامل مؤثر بر ورم بینی های گوشتی را بشناسید

درست است که ورم بینی گوشتی بعد از جراحی عارضه‌ای مشترک میان تمامی مراجعه‌کنندگان است و راه گریزی ندارد، اما عوامل زیادی روی این موضوع تأثیر می‌گذارد که برای کنترل بهتر باید آن‌ها را بشناسید.

  • ضخامت پوست بینی
  • نوع بافت بخش مورد درمان
  • پیچیدگی جراحی باتوجه‌به ایرادات و نواقص بینی
  • روش جراحی بینی گوشتی (عمل باز بینی گوشتی یا جراحی بسته دماغ گوشتی)
  • سبک انتخابی رینوپلاستی (عروسکی، طبیعی، نیمه فانتزی، مردانه یا زنانه)
  • استفاده از ابزارهای مدرن برای تغییر شکل استخوان بینی؛ مانند دستگاه  پیزو اولتراسونیک
  • مهارت جراح انتخابی شما
مراحل کاهش ورم بینی بعد از جراحی بینی

نکات طلایی برای کاهش ورم بینی گوشتی بعد از عمل زیبایی

قطعاً بعد از جراحی زیبایی بینی هیجان این را دارید که هر چه سریع‌تر دماغ جدیدتان را ببینید که حق هم دارید. بالاخره دارد به فرم دلخواهتان نزدیک می‌شود، مگر می‌شود ذوق و شوق نداشت؟ ما در این بخش از مقاله برایتان راهکارهایی را برای خوابیدن ورم بینی گوشتی بعد از عمل آورده‌ایم که هر چه زودتر ورم بینی گوشتی بعد از عمل‌تان بخوابد و از دیدن خودتان در آینه لذت ببرید.

چند نکته طلایی برای ورم بینی گوشتی پس از عمل بینی

کمپرس سرد را فراموش نکنید

استفاده از کمپرس سرد نقش بسیار مهمی در کاهش ورم بینی گوشتی بعد از عمل دارد. بنابراین بلافاصله بعد از عمل، هر نیم ساعت یک‌بار به مدت 10 دقیقه از آن استفاده کنید. این کار را به مدت 72 ساعت تکرار کنید، با چشمان خودتان معجزه شگفت‌انگیز آن را خواهید دید. یک نکته خیلی مهم! کمپرس یخ را به‌هیچ‌عنوان مستقیماً روی بینی خود قرار ندهید؛ بلکه آن را ابتدا در حوله‌ای تمیز بپیچید و سپس از آن استفاده کنید. هنگام استفاده از کیسه یخ مراقب آتل، چسب بخیه‌ها و پانسمان بینی‌تان باشید.

 کمپرس سرد برای کاهش ورم بینی گوشتی بعد از عمل زیبایی بینی

دوش آب گرم ممنوع!

هر چقدر کمپرس سرد روند بهبودی‌تان را سرعت می‌بخشد، بر عکس آن قرارگرفتن در معرض آب یا محیط‌های گرم مانند حمام یا سونا و جکوزی، ورم و التهاب بینی شما را تا حد باورنکردنی افزایش می‌دهد. بنابراین چند روز ابتدایی بعد از جراحی با دوش آب گرم خداحافظی کنید. در ضمن در مقاله دوش گرفتن بعد از عمل بینی در مورد تمام نکاتی که باید در مورد استحمامی بدون خطر بدانید، به طور کامل و با جزئیات توضیح داده‌ایم.

عدم دوش آب گرم برای کاهش ورم بینی بعد از جراحی زیبایی بینی

خوابیدن به شیوه درست بعد از عمل بینی

قبل‌تر گفتیم که بروز بعضی از ورم‌ها مانند ورم بینی گوشتی یک‌طرفه، ممکن است به دلیل خوابیدن به شیوه غلط باشد. پس نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی اهمیت بسیار زیادی دارد، به‌صورت سربالا و با دو بالش بخوابید و اگر نمی‌خواهید بینی‌تان تا مدت‌ها نامتقارن باشد، از خوابیدن روی پهلو تا دو هفته اول جداً خودداری کنید. با این مدل و زاویه خوابیدن تأثیر جاذبه روی بینی‌تان به کمترین حد ممکن می‌رسد و احتمال برخورد و لمس ناخواسته بینی کمتر می‌شود.

خوابیدن به شیوه درست بعد از عمل جراحی  بینی برای کاهش ورم بینی

تغذیه مناسب و اصولی + ممنوعیت‌های غذایی

اگر می‌خواهید مدت‌زمان ورم بینی گوشتی برایتان کم شود، تا می‌توانید به تغذیه‌تان اهمیت بدهید. هر چند در مقاله «بعد از عمل بینی چی بخوریم» به طور کامل مسائل مربوط به تغذیه بعد از عمل بینی را شرح داده‌ایم، اما در این بخش به طور خلاصه نیز اشاره‌ای به این موارد می‌کنیم.

  • خودداری از جویدن غذاهای سفت و استفاده از غذاهای نرم و پوره شده
  • استفاده از منابع امگا 3، سیر، گوجه‌فرنگی، روغن‌زیتون و زنجبیل برای کاهش التهاب
  • استفاده از خوراکی‌هایی باخاصیت ترمیم‌کنندگی مانند: سبزی‌های سبز تیره، هویج، ویتامین A، آناناس، گوشت، ماهی، ماست و تخم‌مرغ
  • منع استفاده از غذاهای تند و اسیدی به‌منظور جلوگیری از افزایش فشارخون و ورم بیشتر
  • کاهش استفاده از نمک تا حد ممکن (برای جلوگیری از تجمع آب میان بافتی زیر پوست)
  • نوشیدن مایعات غیرالکلی و آب به مقدار فراوان
تغذیه مناسب برای کاهش ورم بینی بعد از عمل زیبایی بینی

زدن چسب بینی، به شیوه درست و اصولی

یکی از ضروری‌ترین کارهایی که باید برای کاهش ورم پره‌‌ های بینی گوشتی انجام دهید، استفاده از چسب بعد از عمل بینی گوشتی است. زیرا این چسب‌ها به تخلیه مایع لنفاوی زیر پوستی کمک می‌کنند.  اما حواستان به دو نکته خیلی مهم باشد:

  • اول اینکه باید نحوه چسب زدن صحیح بعد از عمل بینی را بلد باشید و به شیوه درست و اصولی این کار را انجام دهید تا دچار عوارض و مشکلاتی مانند تغییر فرم بینی بعد از جراحی نشوید. 
مراحل چسب زدن بینی گوشتی بعد از عمل زیبایی بینی
  • دوم اینکه از بهترین مارک چسب بینی بعد از عمل استفاده کنید تا کلاژن‌ تولیدشده روی پوست به طور یکسان در نواحی زخم جراحی تکثیر شود و ورم نوک بینی گوشتی بعد از عمل را تا حد زیادی کم کند.
معرفی بهترین نوع چسب بینی بعد از عمل جراحی: 3M

ماساژ بینی برای کاهش ورم بینی گوشتی بعد از عمل

ماساژ بینی جدیدتان را فراموش نکنید! نه‌تنها برای کاهش ورم بینی گوشتی (هم نوک بینی و هم پره‌های آن) معجزه می‌کند، بلکه به فرم‌گرفتن آن نیز بسیار کمک می‌کند. با ماساژ بینی گوشتی بعد از عمل گردش خون در آن ناحیه افزایش پیدا می‌کند و مانع تجمع مایع بینابینی زیر پوست بینی می‌شود.

البته باید بدانید انجام این کار مانند هر مراقبت دیگری که پس از عمل بینی انجام می‌دهید نیاز به‌دقت، مهارت و آموزش دارد. به همین دلیل در مقاله‌ای جداگانه تحت عنوان «ماساژ بینی بعد از عمل» به ساده‌ترین روش آن را به شما آموزش داده‌ایم و به نکات مهم و حساس آن اشاره کرده‌ایم.

ماساژ برای کاهش ورم بینی گوشتی و فرم گرفتن آن بعد از عمل زیبایی بینی

پیاده روی و کاهش ورم بینی گوشتی

شاید با خودتان فکر کنید که این دو مورد چندان ربطی به هم ندارند و پیاده‌روی بعد از عمل نه‌تنها مزیتی ندارد بلکه شاید باعث بروز عوارض و مشکلاتی نیز برای شما شود. باید بگوییم که این تصور کاملاً غلط است، پیاده‌روی به شیوه درست و اصولی نه‌تنها در ازبین‌بردن درد، خستگی و کلافگی بعد از عمل بینی بسیار مناسب است. بلکه با بالابردن جریان خون باعث کاهش ورم بینی گوشتی بعد از عمل نیز می‌شود.

پیاده روی برای رفع ورم بینی گوشتی بعد از جراحی بینی

 یادتان باشد این کار را برای تسریع روند بهبودتان انجام می‌دهید. پس برای اینکه مشکلی به مشکلاتتان اضافه نکنید آموزش راه رفتن بعد از عمل بینی را بخوانید تا از تمام جزئیات و نکات حساس و اشتباهات هولناک آن باخبر شوید.

تزریق کورتون به بینی برای کاهش ورم بینی گوشتی با پوست ضخیم

اگر پوست بینی‌تان بسیار ضخیم است و روند بهبود ورم و التهاب بینی‌تان بسیار کند پیش می‌رود. پیشنهاد دکترلند به شما تزریق کورتون به بینی است. کورتون نوعی چربی است که کبد به کمک کلسترول وظیفه ساخت آن را در بدن به عهده دارد و با ضعیف کردن سیستم ایمنی و کاهش تولید برخی مواد شیمیایی در بدن، باعث ازبین‌بردن ورم و التهاب می‌شود.

تزریق آمپول کورتون برای کاهش ورم بینی بعد از عمل بینی

 تزریق آمپول کورتون با بی‌حسی موضعی و با سرنگ انسولین انجام می‌شود؛ پس تقریباً هیچ دردی را حس نمی‌کنید. اگر نمی‌دانید کاندید مناسبی برای تزریق کورتون بعد از رینوپلاستی هستید یا نه از خدمات مشاوره رایگان دکترلند بهره بگیرید. پس از بررسی دقیق پزشک نتیجه را به شما اعلام می‌کنیم.  برای این کار نیاز به معاینه حضوری نیست، فقط باید عکس خود را برای مشاوران ما در دکترلند ارسال کنید.

بینی گوشتی تا چند ماه ورم دارد؟

در این بخش از مقاله مدت بهبودی ورم بینی گوشتی را در زمان‌های مختلف بعد از جراحی بینی برایتان شرح می‌دهیم تا بدانید چه زمانی باید برای درمان ورم بینی گوشتی اقدام کنید. بیشترین میزان ورم را در روزهای ابتدایی بعد از عمل، خصوصاً سه الی چهار روز بعد از آن تجربه می‌کنید. اما رفته‌رفته مقدار آن‌ها کاهش می‌یابد، به‌طوری‌که ورم بینی گوشتی بعد از یک ماه تا حد زیادی (حدود 75 درصد) کم می‌شود و با دیدن خودتان در آینه احساس رضایت نسبی می‌کنید. 

مراحل رفع ورم بینی پس از ۳ ماه

ورم‌های محسوس باقی‌مانده نیز حدود سه ماه بعد از رینوپلاستی از بین می‌رود، ولی صبر کنید، هنوز به‌طورکامل از شر ورم‌های مزاحم  خلاص نشده‌اید! اگر منتظر نتیجه نهایی بدون ذره‌ای تورم هستید، باید 12 الی 18 ماه و حتی در برخی موارد کمی بیشتر صبر کنید. اگر خوش‌شانس باشید ورم بینی گوشتی بعد از یک‌ سال به طور کامل از بین می‌رود، طوری که انگار هرگز وجود نداشته است.

کلام آخر:

حالا که عمل بینی گوشتی را به هر روشی (باز یا بسته) انجام داده‌اید قطعاً بی‌صبرانه منتظر هستید که ورم‌ آن از بین برود تا نتیجه نهایی را مشاهده کنید و از دیدن خودتان در آینه کیف کنید. در این مقاله تمام نکات مراقبتی برای کاهش ورم بینی گوشتی را به شما آموزش دادیم و به موارد تأثیرگذار روی ورم بینی گوشتی بعد از عمل نیز اشاره کردیم. با مطالعه این مقاله، از این به بعد پزشک خودتان هستید و به خودتان کمک می‌کنید تا دوره نقاهتتان تا حد ممکن کوتاه شود و هر چه سریع‌تر از عوارض بعد از جراحی مانند ورم بینی گوشتی خلاص شوید.

همان‌طور که ما در دکترلند از مراحل ابتدایی مانند ویزیت و مشاوره قبل از عمل بینی و سپس روند جراحی بینی گوشتی همراهتان بوده‌ایم، در مراحل پایانی نیز تا سه سال بعد از عمل کنارتان هستیم. چون سلامت و زیبایی شما برای ما مهم است. پس هر سؤالی درمورد ورم بینی گوشتی بعد از عمل دارید از مشاوران ما در دکترلند بپرسید، آن‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن به شما پاسخ خواهند داد.

از بین رفتن ورم بینی بعد از ۵ ماه

سوالات متداول

ورم نوک بینی گوشتی کی می‌خوابه؟

برای از بین رفتن ورم نوک بینی گوشتی بعد عمل، تا یک سال صبور باشید چون آخرین جایی است که ورم آن می‌خوابد. هر چند در ماه اول، عمده ورم‌ آن از بین می‌رود.

ممکن است ماساژ بینی باعث تشدید ورم بینی گوشتی شود؟

خیر ماساژ بینی یکی از راهکارهای کاهش ورم بینی است که حتماً باید مطابق آموزش و دستورپزشک انجام شود.

آیا امکان تبدیل ورم بینی به بافت دائم وجود دارد؟

بله امکان بروز ورم فیبروز یا گوشت اضافه در برخی موارد وجود دارد. پس اگر نمی‌خواهید تا آخر عمرتان با این عارضه دست‌وپنجه نرم کنید با حساسیت زیادی پزشک معالج خود را انتخاب کنید.

آیا مصرف قرص آناهیل در کاهش ورم بینی گوشتی موثر است؟

قرص آناهیل حاوی مقدار زیادی بروملین، ماده موجود در آناناس است که در کاهش مدت زمان ورم بینی گوشتی بعد از عمل مؤثر است که مصرف خودسرانه آن ممنوع است و باید فقط با توصیه پزشک استفاده شود.

آیا بخور دادن بعد از عمل بینی باعث کاهش ورم بینی گوشتی می‌شود؟

بخور بعد از عمل بینی مزایای بسیاری دارد که دراین مقاله به طور کامل به آن‌ها پرداخته‌ایم. ولی این کار نه‌تنها به کاهش ورم بینی گوشتی بعد از عمل کمکی نمی‌کند، بلکه آن را زیادتر هم می‌کند

تیم کارشناسی دکتر لند

تیم کارشناسی دکتر لند

مشاوره حرفه‌ای و رایگان همین حالا!

به زودی با شما تماس می‌گیریم!