درمان گرفتگی بینی بعد از عمل: دلایل اصلی + روش درمان

بسیاری از زیباجویان با عوارض قابل‌مشاهده مانند کبودی و تورم بعد از جراحی بینی آشنا هستند. احتمالاً این‌ها علامت‌های آشکارتر پس از جراحی بینی باشند؛ اما تنها عوارض جانبی نیستند! گرفتگی بینی یکی از مشکلات احتمالی پس از جراحی است که کمتر کسی به آن فکر می‌کند تا راهی برای درمان آن بیاید.
راهنمای مطالعه:
درمان گرفتگی بینی بعد از عمل

یکی از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از بروز این مشکل انتخاب یک پزشک خبره است. پزشکان خوب با استفاده از تکنیک‌های به‌روز، خطر انسداد راه تنفسی را به صفر می‌رسانند. اگر به فکر انتخاب یک پزشک مناسب هستید، ما در دکترلند با داشتن سال‌ها تجربه کاری با پزشکان زیبایی، مناسب‌ترین گزینه را به شما معرفی و با دریافت نوبت ویزیت آنلاین در وقت و هزینه‌هایتان نیز صرفه‌جویی می‌کنیم.

کیپ شدن بینی بعد از عمل، احساسی ناخوشایند اما غیرقابل‌انکار است. این مشکل علت و راه‌های درمان مخصوص به خودش را دارد. در ادامه مطلب شما را با تمامی نکات مهم درباره این مشکل آشنا می‌کنیم، بنابراین نگرانی را کنار بگذارید و تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

علت کیپ شدن بینی بعد از عمل چیست؟

احساس سختی تنفس و گرفتگی بینی بعد از عمل، بسیاری از شما زیباجویان را دچار وحشت می‌کند. باید بدانید که این اتفاق طبیعی است و تقریباً برای همه افراد رخ می‌دهد. دلایل متعددی وجود دارد که باعث سختی تنفس بعد از جراحی بینی می‌شوند. این دلایل عبارت‌اند از:

  • التهاب: التهاب یکی از پاسخ‌های طبیعی بدن به آسیب است. در طی جراحی بینی، بافت‌ها و عروق خونی در بینی آسیب می‌بینند و این موضوع باعث آزادشدن مواد شیمیایی التهابی در بدن می‌شود. این مواد شیمیایی باعث تورم و التهاب در بینی می‌شوند. همچنین التهاب علت گشادی رگ‌های خونی در بینی است؛ بنابراین مخاط بینی بیش از حد تولید می‌شود و جریان هوا را مسدود می‌کند.
  • تورم غشای مخاطی: غشای مخاطی پوشش داخلی بینی است. بعد از عمل، التهاب باعث ضخیم‌شدن غشای مخاطی بینی می‌شود و تنفس را برای شما سخت می‌کند.
  • خونریزی: خونی که پس از عمل از دماغ می‌آید، در بینی جمع می‌شود. این تجمع خون جریان هوا در بینی را مسدود می‌کند و باعث گرفتگی بینی می‌شود.
  • چسبندگی: چسبندگی بعد از عمل بینی، به حالتی گفته می‌شود که دو یا چند بافت در بینی به هم می‌چسبند. این موضوع باعث گرفتگی، خونریزی و سایر مشکلات می‌شود. چسبندگی در اثر آسیب به بافت‌ها یا جراحی رخ می‌دهد. این چسبندگی‌ها جریان هوا را در بینی مسدود می‌کنند.
  • عفونت: گاهی بینی بعد از عمل عفونت می‌کند، این موضوع باعث سختی تنفس می‌شود.
  • کوچک‌شدن بیش از حد سوراخ‌ها: اگر حفره‌ها و درنتیجه سوراخ‌های بینی شما بیش از حد کوچک شوند، تنفس برایتان سخت می‌شود.
  • وجود غضروف اضافی در بینی: بافت غضروفی علاوه بر داشتن تأثیری چشمگیر روی زیبایی، در محافظت از سیستم تنفسی شما نیز مؤثر است؛ بنابراین، وجود حتی یک قطعه کوچک غضروف اضافی، باعث سختی تنفس می‌شود.
  • وجود تامپون: پزشک شما پس از جراحی برای جلوگیری از خونریزی از تامپون استفاده می‌کند؛ همین موضوع باعث انسداد راه تنفسی شما می‌شود.

حال که با علت‌های اصلی گرفتگی بینی بعد از عمل آشنا شدید، باید به سراغ علائم کیپ بودن بینی بعد از عمل برویم.

دلایل کیپ شدن بینی بعد از عمل

 علائم گرفتگی بینی بعد از عمل چیست؟

گاهی گرفتگی بینی فقط با تنفس مشخص نیست! اگر علائم زیر را دارید، باید به مشکل انسداد راه تنفسی شک کنید:

  • مشاهده ترشحات سبز یا زرد رنگ از بینی
  • اختلال شدید در تنفس
  • تنفس ناخودآگاه با دهان
  • خر و پف در خواب
  • بروز سردرد در بخش سینوسی سر
  • بروز تب مداوم با حرارت بالا
  • درد بدون دلیل دندان بعد از عمل
  • کاهش حس بویایی
  • بروز بوی بد دهان
  • تغییر واضح و بدون دلیل در تن صدا
  • بروز درد و حساسیت در گونه‌ها، اطراف چشم‌ها یا پیشانی
نشانه های گرفتگی بینی بعد از عمل

حال اگر این علائم وجود داشت، راه درمان چیست؟!

درمان گرفتگی بینی بعد از عمل

گرفتگی بینی یکی از آزاردهنده‌ترین و ناراحت‌کننده‌ترین حالت‌های احتمالی پس از عمل زیبایی بینی است. بینی شما گاهی در طی دوره نقاهت، متورم می‌شود و تنفستان را مشکل می‌کند. اصلاً برای باز شدن راه تنفستان در بینی خود ندمید! با این کار به ساختار داخلی بینی‌تان آسیب می‌زنید. باید از راه‌های درمان خانگی یا پزشکی خاص برای رفع این مشکل بهره بگیرید. علت گرفتگی بینی، راه درمان آن را مشخص می‌کند:

درمان گرفتگی بینی ناشی از التهاب

 اگر گرفتگی بینی ناشی از التهاب باشد، درمان‌های زیر مفید هستند:

  • استفاده از اسپری بینی: استفاده از اسپری‌های بازکننده بینی زیر نظر پزشک، یکی از راه‌های خوب رفع گرفتگی است.
  • استفاده از داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی: این داروهای با نظر پزشک با کاهش التهاب و تورم به رفع نفس‌تنگی شما کمک می‌کنند.
  • مصرف داروهای ضد گرفتگی: داروهای ضد گرفتگی می‌توانند به کاهش تورم غشای مخاطی کمک کنند تا شما راحت‌تر نفس بکشید.
درمان گرفتگی بینی به دلیل التهاب

درمان گرفتگی بینی ناشی از عفونت

حال اگر گرفتگی بینی ناشی از عفونت باشد، مصرف آنتی بیوتیک‌ها با کمک به رفع عفونت، تاثیری زیاد در تنفس شما دارند.

یکی از علت های عفونت بینی عفونت است

درمان گرفتگی بینی به‌دلیل چسبندگی

اگر گرفتگی بینی ناشی از چسبندگی باشد، درمان های زیر کارساز هستند:

  • کورتیزون: کورتیزون به کاهش التهاب و تورم کمک می‌کند.
  • عمل جراحی: در برخی موارد، ممکن است برای رفع چسبندگی نیاز به جراحی دوباره بینی باشد.
درمان گرفتگی بینی به علت چسبندگی

روش‌های خانگی درمان گرفتگی بینی بعد از عمل

اگر گرفتگی بینی، صرفاً به دلیل تورم در بافت‌ها رخ‌داده باشد و عفونت یا التهابی در کار نباشد، یکی از مهم‌ترین کارها پس از جراحی برای درمان گرفتگی، انجام فعالیت‌های زیر است:

  • از کمپرس یخ استفاده کنید. یخ باعث کاهش تورم و درنتیجه رفع گرفتگی بینی شما می‌شود. یک قطعه یخ را در پارچه‌ای لطیف بپیچید و به‌آرامی اطراف بینی بگذارید.
  • سر خود را در طول خواب حتماً بالا نگه‌دارید. این کار با بهبود جریان خون، باعث درمان انسداد بینی می‌شود.
  • داروهای و سرم‌های تجویزی پزشک را طبق دستور مصرف کنید.
 درمان گرفتگی بینی بعد از عمل به روش خانگی

توجه کنید که اگر گرفتگی بینی شما شدید است یا بعد از چند هفته برطرف نشد، باید با پزشک خود مشورت کنید، گرفتگی بینی مشکلی نیست که به‌راحتی از آن بگذرید! این عارضه، خطراتی برای شما به همراه دارد.

خطرات احتمالی گرفتگی بینی بعد از جراحی چیست؟

گرفتگی بینی بعد از جراحی زیبایی یک عارضه شایع است و معمولاً طی چند روز یا چندین هفته برطرف می‌شود. بااین‌حال، در برخی موارد، گرفتگی بینی ممکن است طولانی‌تر شود و خطراتی را برای سلامتی شما به وجود آورد.

  • اختلال در خواب: گرفتگی بینی باعث اختلال در خواب می‌شود. این موضوع شما را خسته می‌کند و کیفیت زندگی‌تان را کاهش می‌دهد.
  • عفونت: گاهی گرفتگی بینی بعد از عمل باعث تجمع مخاط در بینی می‌شود. این موضوع می‌تواند خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد.
  • بروز مشکلات تنفسی: گرفتگی بینی گاهی باعث تشدید مشکلات تنفسی می‌شود. این موضوع برای افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای تنفسی مانند آسم یا برونشیت خطرناک است.

در موارد نادر، گرفتگی بینی بعد از جراحی زیبایی می‌تواند منجر به عوارض جدی‌تر مانند موارد زیر شود:

  • آپنه خواب: آپنه یک اختلال خواب است که در آن تنفس به طور مکرر در طول خواب قطع می‌شود. آپنه خواب می‌تواند باعث مشکلات جدی سلامتی مانند فشارخون بالا، بیماری قلبی و سکته مغزی شود.
  • سندرم دیسترس تنفسی حاد ARDS: این مشکل یک بیماری جدی است که باعث التهاب و آسیب به ریه‌ها می‌شود. ARDS می‌تواند منجر به نارسایی تنفسی شدید شود.

اگر گرفتگی بینی شما بعد از جراحی زیبایی بینی طولانی‌ شد یا با سایر علائم مانند تب، سردرد یا درد قفسه سینه همراه بود، باید با پزشک خود مشورت کنید.

خطرات گرفتگی بینی بعد از عمل

راه‌های جلوگیری از گرفتگی بینی بعد از عمل

نگران گرفتگی بینی بعد از جراحی هستید؟ در این قسمت قصد معرفی چند راهکار کارآمد برای جلوگیری از کیپ شدن بینی بعد از جراحی به شما را داریم.

جراحی خود را به پزشکی خبره بسپارید

بسیاری از عوارض جراحی بینی ناشی از انتخاب یک پزشک ناکارآمد است! گاهی برخی پزشکان باهدف کاهش سایز بینی، باعث بروز مشکلات تنفسی دائمی می‌شوند، مشکلی که گاهی درمانی ندارد. یک پزشک باتجربه و ماهر بیابید. پزشکان خوب خطر ابتلا به گرفتگی بینی را کاهش می‌دهند.

اگر در انتخاب پزشک جراح خوب تردید دارید، تیم دکترلند با داشتن سال‌ها تجربه در زمینه جراحی‌های زیبایی، بهترین و مناسب‌ترین پزشکان را به شما معرفی می‌کند. عکسی از بینی خود برای مشاوران دکترلند بفرستید، ما نوع بینی شما را تشخیص می‌دهیم و درنهایت با دریافت نوبت ویزیت آنلاین در وقت و هزینه شما صرفه‌جویی می‌کنیم.

انتخاب بهترین جراح برای جلوگیری از گرفتگی بینی بعد از عمل با دکترلند

به توصیه‌های پزشکان دقت کنید

دستورالعمل‌های مراقبتی بعد از عمل باهدف کاهش عوارض و بهبود سریع‌تر هستند، عدم رعایت آن‌ها باعث بروز مشکلاتی مانند گرفتگی بینی می‎شود! تصور کنید پزشک شما شستشوی بینی با سرم‌های نمکی دو بار در روز را توصیه کرده است، اگر به این موضوع توجه نکنید، تنفستان سخت می‌شود.

مصرف داروهای تجویزشده نیز اهمیت زیادی دارد، داروهای ضدالتهابی و ضد عفونت باعث تسریع دوره نقاهت و جلوگیری از بروز مشکلات تنفسی می‌شوند. داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن می‌توانند به کاهش التهاب و تورم کمک کنند.

توجه به توصیه های پزشک برای پیشگیری از گرفتگی بینی بعد از عمل

از مصرف سیگار خودداری کنید

سیگار و دخانیات از عوامل اصلی سختی تنفس بعد از جراحی بینی هستند؛ بنابراین از سیگارکشیدن خودداری کنید. کشیدن سیگار باعث التهاب و تورم می‌شود و خطر ابتلا به گرفتگی بینی را افزایش دهد.

تا این قسمت تمامی نکات مهم درباره گرفتگی بینی، علت، درمان و راه‌های جلوگیری از بروز آن را خوانده‌اید. حال می‌خواهیم به یکی از پرتکرارترین پرسش‌های شما پاسخی کامل بدهیم: «از چه زمانی می‌توانم به‌راحتی نفس بکشم؟!»

مصرف سیگار باعث گرفتگی بینی بعد از عمل می‌شود

از چه زمانی می‌توانید به‌راحتی نفس بکشید؟

باید بدانید پس از برداشتن پانسمان و گچ بینی، شما حدوداً چند هفته با مشکل گرفتگی بینی دست‌وپنجه نرم می‌کنید؛ می‌دانم آزاردهنده است، اما با رعایت نکات گفته‌شده این مشکل حل می‌شود. شدت گرفتگی در روزهای ابتدایی به دلیل تورم و التهاب بیشتر است.

زمان رفع مشکل گرفتگی، به عوامل مختلفی مانند تکنیک‌های جراحی استفاده شده، زمینه مشکلات سلامتی، مراقبت‌های بعدی و… بستگی دارد. به‌طورکلی این مشکل پس از چند هفته رفع می‌شود و جای نگرانی درباره آن وجود ندارد.

چه زمانی گرفتگی بینی به طور کامل از بین می‌رود؟

سخن پایانی درباره درمان گرفتگی بینی بعد از جراحی

کیپ شدن بینی بعد از عمل مشکلی آزاردهنده اما قابل‌کنترل است. این عارضه به‌صورت طبیعی برای همه افراد پس از جراحی به دلیل آسیب بافتی بروز می‌کند، با رعایت نکات مهم گفته‌شده در این مقاله، مشکل گرفتگی پس از چند هفته برطرف خواهد شد.  

کیپ شدن طبیعی بینی پس از جراحی نگران‌کننده نیست، آن‌چه دلیل اصلی نگرانی همه افراد است، دائمی بودن این عارضه است. اگر در انتخاب پزشک دقت نکنید و جراحی خود را به دکتری غیرمتخصص بسپارید، گرفتگی دائمی بینی کوچک‌ترین مشکل احتمالی شماست!

اگر به دنبال انتخاب یک پزشک خوب هستید، همین‌الان عکسی از بینی خود برای متخصصان ما بفرستید. تیم قدرتمند دکترلند با تجربه سال‌ها کار در زمینه جراحی‌های زیبایی، بهترین و مناسب‌ترین پزشک را به شما معرفی می‌کند.

علاوه بر این اگر قصد ویزیت با پزشکی در شهری دیگر دارید، تیم دکترلند برایتان نوبت ویزیت آنلاین می‌گیرد. دیگر نگران صرف وقت و هزینه خود نباشید. به نظر شما مهم‌ترین دلیل گرفتگی بینی بعد از عمل چیست؟! مشتاقانه منتظر خواندن نظرات شما در بخش دیدگاه‌ها هستیم.

تیم کارشناسی دکتر لند

تیم کارشناسی دکتر لند

مشاوره حرفه‌ای و رایگان همین حالا!

به زودی با شما تماس می‌گیریم!