• بلاگ
  • کنترل پوست پس از جراحی بینی

کنترل پوست پس از جراحی بینی

پوست بینی بعد از جراحی

شاید برایتان پیش آمده که بعد از جراحی بینی، پوست نواحی بینی و صورتتان چرب شود. به همین منظور دنبال راه‌حلی برای کنترل پوست بینی بعد از جراحی باشید. در واقع یکی از شایع‌ترین اتفاقات بعد از جراحی بینی، چرب شدن پوست بینی است. معمولاً این اتفاق در افرادی که مستعد جوش و آکنه یا دارای بینی‌های گوشتی هستند، رایج‌تر است. باید بدانید که واکنش چربی پوست بعد از جراحی، کاملاً طبیعی است و مانند ورم بینی بعد از مدتی برطرف می‌شود. بنابراین در ادامه این مطلب قصد داریم با علت و نحوۀ کنترل پوست بینی بعد از جراحی اطلاعات بیشتری کسب کنیم. پس تا پایان با «دکترلند» همراه شوید.

بهترین و بدترین نوع پوست برای جراحی بینی چیست؟

همانطور که می‌دانید انواع پوست را می‌توان به خشک و چرب و نیمه چرب تقسیم کرد. همین تفاوت در تایپ پوستی منجر به واکنش‌هایی بعد از جراحی نیز می‌شود. بنابراین اهمیت نوع پوست در عمل بینی شیراز نقش اساسی دارد.

  • پوست با ضخامت متوسط ​​و پوستی سالم و صاف بهترین شرایط برای جراحی بینی است.
  • پوست بسیار ضخیم (خیلی نازک یا خیلی ضخیم) بدترین شرایط برای جراحی بینی است.

البته خاصیت ارتجاعی پوست نیز از دیگر عوامل مهمی است که بر جراحی بینی تاثیر می‌گذارد.

پوست بینی بعد از جراحی

مشکلات شایع بعد از جراحی بینی

معمولاً بسته به نوع بینی شاهد عارضه‌هایی چون؛ قرمزی، براق شدن، دو رنگ شدن، و از همه مهم‌تر چربی پوست هستیم. که در زیر به شرح هر کدام پرداخیتم.

  • قرمزی پوست بینی بعد از عمل

از رایج‌ترین اتفاقات بعد از عمل بینی قرمزی و تورم است. دلیل آن هم آسیب‌هایی است که در حین جراحی به آن وارد شده البته به موجب ناصحیح زدن چسب بینی هم می‌تواند باشد.

  • براق شدن پوست بینی بعد از عمل

معمولاً بعد از جراحی نباید پوست بینی براق شود. در حین جراحی پوست بینی از اسکلت آن جدا می‌شود. اگر در يک صفحه صحيح جدا شود بسيار تميز و بدون خونريزى و خيلى راحت بلند مى‌شود و بعد از عمل هم فرم و شكل پوست كاملا طبيعى و مانند قبل از عمل است. ولى اگر پوست در صفحه صحيح بلند نشود آسيب مى‌بيند و بعد از عمل در حين فرآيند ترميم براق خواهد شد. چنين مشكلى هرگز در يك جراحى دقيق پيش نخواهد آمد.

  • افتادگی پوست بعد از عمل بینی

مواقعی به علت جراحی بینی، پوست صورت دچار افتادگی می‌شود. این عارضه در روی گونه‌ها و زیر بینی بیشتر دیده خواهد شد. توجه داشته باشید که این مشکل بیشتر موقعی رخ می‌دهد که جراح، به حد کافی بر روی جراحی تسلط نداشته باشد.

  •  چربی پوست بعد از جراحی بینی

چربی، در کنترل پوست بینی بعد از جراحی  نقش مهمی ایفا می‌کند. به نوعی حکم حفاظتی و عایق دارد. از این رو بدن به صورت خودکار و برای پاسخ به آسیب‌های ناشی از رینوپلاستی شروع به ترشح بیشتر چربی در این نواحی می‌کند. اما این تنها دلیل چرب شدن پوست بینی بعد از عمل رینوپلاستی نیست. دلیل دیگر این است که بعد از رینوپلاستی معمولا به مدت یک هفته روی بینی اسپلینت قرار می‌گیرد. در واقع اسپلینت پانسمانی برای بینی است. بعد از درآوردن اسپلینت هم از چسب استفاده می‌شود. وجود این ابزارها روی بینی موجب بسته شدن منافذ پوستی بینی خواهد شد. نتیجه این موضوع تجمع چربی در پوست نواحی جراحی شده است.

دلیل سوم چرب شدن بینی بعد از عمل رینوپلاستی را میتوان این موضوع دانست که، به علت وجود اسپلینت یا چسب روی بینی، شما نمی‌توانید آن را به راحتی مانند قبل بشوئید. عدم شستشوی مناسب هم باعث افزایش چربی بینی بعد از جراحی آن می‌شود.

دلایل چربی پوست

حال که با نوع پوست مناسب برای جراحی بینی آشنا شده‌ایم. بهتر است بدانید که چربی پوست علت های مختلفی دارند که در زیر خلاصه می‌شود؛

  • ارث
  • تغذیه
  • آب و هوا
  • هورمون‌ها
  • لوازم آرایشی
  • داروهای درمانی مانند قرص های کنترل قند خون

معمولاً تغییرات چربی پوست، در دوران بلوغ و در بین نوجوانان رواج بیشتری دارد. البته با افزایش سن به طور کلی شاهد کاهش چربی پوست خواهیم بود. البته در دوران یائسگی و بارداری به دلیل اختلال در هورمون ها منجر به ناهماهنگی در چربی بدن و افزایش غدد چربی می‌شود. از همین رو اغلب پزشکان عقیده دارند جراحی بینی باید بعد از دوران بلوغ و در زمان تعادل در هورمون ها انجام شود.

پیشگیری از چرب شدن پس از جراحی بینی

قبل از اینکه بخواهیم راه های کنترل پوست پس از جراحی بینی را بیان کنیم. بهتر است بدانید برای پیشگیری از این اتفاق چه اقداماتی لازم است. قبلاً اشاره کردیم بینی‌های گوشتی معمولا چربی بیشتری در مقایسه با بینی‌‌‌های معمولی دارند. این افراد باید پیش از عمل اقداماتی برای کاهش چربی پوست ناحیه بینی انجام دهند. معمولاً جراح قبل از اقدام به عمل قرص‌های کاهنده چربی تجویز می‌کند. در برخی موارد هم ممکن است برای کاهش ضخامت بینی فرد از کورتون استفاده شود.

همچنین این احتمال وجود دارد که پزشک از شما بخواهد مدتی قبل از جراحی رینوپلاستی به جای فست فود و غذاهای پرچرب از سبزیجات و غذاهای پخته و کم چرب استفاده کنید.

اگر چربی پوست بینی بیماری خیلی زیاد باشد، ممکن است پزشک یک یا دو جلسه قبل از جراحی پاک سازی و لایه برداری انجام دهد. این کار باعث کاهش ترشح چربی و کاهش ضخامت پوست می‌شود. این موضوع به تسریع روند ترمیم و بهبود بعد از رینوپلاستی کمک می‌کند.

پوست بینی بعد از جراحی

روش کنترل پوست بینی بعد از جراحی

و اما برای کنترل چربی پوست بعد از عمل بینی می‌توانید از پاک‌کننده‌های ملایم پس از آن که پزشک، پانسمان شما را باز کرد، استفاده کنید. توجه داشته باشید که بهتر است بگذارید یک هفته از برداشتن پانسمان بگذرد و سپس به پاکسازی پوست بعد از عمل اقدام کنید. برای انجام این کار، در نظر داشته باشید که بینی شما نباید فشار وارد شود و به آهستگی و با ملایمت باید پوست بینی خود را پاک کنید.

در دوران نقاهت عمل بینی، پوست شما بسیار حساس است و نباید از پاک کننده و یا لایه بردارهای قوی برای پاکسازی پوست بعد از عمل استفاده کنید. همچنین باید بدانید که تا چند ماه پس از عمل بینی، نباید از لوازم آرایشی استفاده کرد. چرا که این مواد آرایشی حاوی مقادیر زیادی چربی هستند و این عمل، خود بر چربی پوست شما می‌افزاید و مسبب طولانی تر شدن روند بهبود بینی خواهد شد. چند ماه تحمل کنید و از لوازم آرایش جهت پوشاندن جای عمل بینی استفاده نکنید.

لازم است بدانید که از کاغذهای جاذب چربی نیز نباید تا 3 ماه پس از انجام عمل ، استفاده کنید.

از طرفی برای انجام عمل بینی، تغییراتی بر پوست شما اعمال نمی‌شود. بلکه فقط ساختار زیرین بینی در این گونه عمل‌ها، دستخوش تغییرات خواهند شد و تغییراتی که برای پوست شما در این ناحیه اتفاق می‌افتد، در واقع واکنشی فیزیکی به عمل جراحی و تغییرات ساختاری در یکی از بافت‌های بدن، یعنی بینی، است. پس می‌توانید نتیجه بگیرید که این تغییرات پوستی، که از آن یاد کردیم؛ تغییراتی موقتی هستند و قرار نیست همیشه پس از عمل بینی، همراه شما باقی بمانند.

در حقیقت، از زمانی که شما بتوانید پوست بینی خود را به شکل گذشته و به حالت نرمال، شستشو کنید، پوست شما به حالت اول خود بازگشته و می‌توانید از عادات روتین پوستی گذشته خود، دوباره تبعیت کنید.

چربی پوست بعد از جراحی بینی تا چه مدت باقی می‌ماند؟

بعد از عمل رینوپلاستی چربی روی پوست بینی به صورت موقت خواهد بود. برای رینوپلاستی پوست بینی بالا برده می‌شود و این ساختارهای زیرین است که دستخوش تغییر خواهند شد. بنابراین به طور کلی نوع پوست بیمار تغییر نخواهد کرد. پس بعد از پایان دوره استفاده از چسب و شستشوی بینی مانند حالت عادی، چربی پوست کم کم از بین می‌رود.

توجه داشته باشید که «مراقبت‌ های پس از جراحی بینی» که در مقاله جدا به‌طور مفصل به آن پرداختیم را حتماً مطالعه کنید. و آن را جدی بگیرید. و برای از بین بردن چربی بینی که بعد از عمل ایجاد شده، عجله نکنید. برخی از افراد برای از بین بردن این چربی، روش‌هایی استفاده می‌کنند که نتیجه عملشان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. انتخاب یک پزشک ماهر برای انجام عمل بسیار مهم است.

ما در تیم مشاوره زیبایی دکترلند، افتخار داریم با برقراری پل ارتباطی میان زیباجویان و برترین جراحان و پزشکان عمل بینی در شیراز، از جمله دکتر آرش سبحان منش، دکتر سلمان شاکری و بسیاری از پزشکان ماهر و زبردست، خدمات کاملی را برای شما ارائه دهیم.

در آخر

عوارض جراحی بینی برای هر کس می‌تواند متفاوت باشد. در واقع پوست یکی از مهم‌ترین اعضایی است که بیش‌تر از بقیه در معرض آسیب‌های بعد از عمل قرار دارد. معمولاً جراحان بینی در مشاوره‌هایی که قبل از عمل ارائه می‌دهند، به تمام احتمالات بعد از جراحی اشاره خواهند داشت. ما نیز در این مطلب سعی کردیم شما را با نکاتی دربارۀ کنترل پوست بینی بعد از جراحی و نکاتی مربوط به پاکسازی و پیشگیری های آن ارائه دهیم. در صورت هر گونه نظر و سوالی در این زمینه می توانیداز طریق راه‌های ارتباطی زیر با ما در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به زودی با شما تماس می‌گیریم!