• بلاگ
  • آندسکوپی سینوس بینی

آندسکوپی سینوس بینی

آندسکوپی سینوس بینی

جراحی آندوسکوپی سینوس بینی، که جراحی آندوسکوپی سینوس عملکردی (FESS) نیز نامیده می‌شود، یک روش کم تهاجمی برای درمان مشکلات در سینوس ها است. و بدون برش یا زخم در ناحیه صورت یا بینی انجام می‌شود. این روش با استفاده از لوله‌ای نازک و انعطاف‌پذیر با یک دوربین کوچک و نور انجام می‌شود. و توسط پزشک گوش، حلق و بینی (متخصص گوش و حلق و بینی) در مطب خود انجام می‌شود.

اگر می‌خواهید بدانید که آندسکوپی سینوس بینی چیست؟ و برای چه افرادی انجام می‌شود؛ در ادامه مطلب با دکترلند همراه شوید.

جراحی آندسکوپی سینوس بینی چیست؟

سینوس‌ها گروهی از فضاها هستند که توسط استخوان‌های صورت شما تشکیل می‌شوند. آن‌ها با حفره بینی شما ارتباط دارند. این فضای پر از هوا در پشت بینی شماست.

جراحی آندوسکوپی سینوس روشی برای رفع انسداد و درمان سایر مشکلات در سینوس‌ها با استفاده از «آندوسکوپ» لوله نازک و سفت با دوربین و یک نور انجام می‌شود. این نوع جراحی شامل بریدن پوست نمی‌شود زیرا به طور کامل از طریق سوراخ های بینی انجام می‌شود.

چه کسانی نیاز به جراحی اندسکوپی سینوس بینی دارند؟

جراحی آندوسکوپی سینوس می تواند به افرادی که دچار احتقان بینی، درد، زهکشی، مشکل در تنفس، از دست دادن حس بویایی (آنوسمی) یا سایر علائم ناشی از؛

  • سینوزیت (عفونت سینوسی مداوم یا مزمن)
  • پولیپ بینی
  • انسداد یا انسداد بینی
  • تومورهای سینوس و بینی

اهداف جراحی آندوسکوپی سینوس عبارتند از:

  • تعداد و شدت عفونت های سینوسی را کاهش دهید
  • بهبود علائم سینوزیت
  • بهبود زهکشی سینوس ها
  • بهبود جریان هوا از طریق بینی
  • بهبود حس بویایی

برای تمیز کردن و استفاده از دارو، اجازه دهید شستشوی بینی به حفره‌های سینوسی برسد.

چه کسانی به اندسکوپی سینوس بینی نیاز دارند؟

آمادگی برای جراحی آندوسکوپی سینوس

از آنجایی که از بیهوشی عمومی استفاده می‌شود، به شما دستور داده می‌شود که بعد از نیمه شب قبل از انجام عمل، چیزی نخورید و ننوشید. تیم جراحی شما را از هر گونه آماده سازی دیگری مطلع خواهند کرد که ممکن است شامل موارد زیر باشد؛

داروهای تجویزی که باید قبل و بعد از عمل برای کمک به کاهش التهاب مصرف شوند.

یک معاینه فیزیکی قبل از عمل توسط پزشک شما انجام می‌شود تا مجوز پزشکی برای جراحی ارائه شود. جراح و پزشک مراقبت‌های اولیه شما نیز ممکن است آزمایش‌ها و مطالعات آزمایشگاهی را سفارش دهند.

ترک سیگار اغلب مورد نیاز است و باید سه تا چهار هفته قبل از جراحی شروع شود و تا یک ماه پس از جراحی ادامه یابد. سیگار باعث افزایش بافت اسکار و بهبود ضعیف می‌شود که منجر به شکست جراحی آندوسکوپی سینوس می‌شود.

قطع برخی داروها و مکمل‌ها می تواند به کاهش خطر خونریزی در حین و بعد از جراحی سینوس کمک کند و همچنین از تداخل با بیهوشی جلوگیری کند. موارد زیر باید حداقل دو هفته قبل از عمل قطع شود؛

  • آسپرین و NSAID ها مانند ایبوپروفن و ناپروکسن
  • روغن ماهی، ویتامین E و داروهای گیاهی مانند جینکو بیلوبا، جینسینگ و قرص سیر
  • داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین و کلوپیدوگرل (داروهای رقیق کننده خون)

 جراحی آندوسکوپی سینوس چگونه انجام می شود؟

جراحی آندوسکوپی سینوس معمولاً به صورت سرپایی با بیمار تحت بیهوشی عمومی (در حالت خواب) انجام می شود. در حین جراحی؛

جراح سینوس یک آندوسکوپ، یک میله دوربین نازک با یک نور در انتهای آن، را در یک سوراخ بینی قرار می‌دهد و از آن برای بزرگنمایی و تجسم بافت‌های سینوس استفاده می‌کند.

پس از تعیین محل مشکل، جراح از ابزارهای تخصصی در کنار آندوسکوپ برای باز کردن سینوس‌ها استفاده می‌کند و با از بین بردن دقیق علل انسداد سینوس‌ها، مانند تورم غشای مخاطی، پولیپ بینی و بافت اسکار، سینوس‌ها را باز می‌کند.

اگر انحراف تیغه بینی باعث مشکلات تنفسی شود، ابزارهای تخصصی می‌توانند سپتوم را صاف کرده و اندازه شاخک‌ها (ساختارهای استخوانی داخل سینوس ها) را کاهش دهند.

اکثر بیماران نیازی به بسته بندی بینی ندارند که باید برداشته شوند.

پس از جراحی، چند ساعتی را در اتاق ریکاوری سپری خواهید کرد تا به شما اجازه بیدار شدن را بدهد. اکثر بیماران به اندازه کافی خوب هستند که چند ساعت پس از جراحی به خانه بروند.

جراحی آندسکوپی سینوس بینی چگونه می شود؟

مراقبت‌های بعد از عمل

پزشک دستورالعمل‌هایی را برای تسکین ناراحتی و پاک نگه داشتن سینوس‌ها پس از جراحی به شما ارائه می‌دهد که شامل موارد زیر است؛

اسپری سالین بینی؛ اسپری مه نمک بینی را می توان هر دو تا سه ساعت بعد از جراحی استفاده کرد و می تواند بینی شما را راحت تر کند. اسپری های سالین داروهای بدون نسخه هستند و می توان آنها را در هر داروخانه ای خریداری کرد.

شستشوی سینوس؛ روز بعد از جراحی، شستشوی سینوس را با کیت های شستشوی سینوس شروع می کنید. حداقل دو بار در روز برای بهترین نتیجه، با پیروی از دستورالعمل های ارائه شده توسط پزشک یا پرستار، آبیاری کنید. اگر قبلا این کار را انجام نداده اید، آبیاری ممکن است عجیب باشد. با این حال، به زودی تسکین دهنده خواهد شد زیرا به پاک کردن زباله های باقی مانده در سینوس های شما پس از جراحی کمک می کند.

به خاطر داشته باشید، تیم مشاوره دکترلند با ایجاد پل ارتباطی میان زیباجویان و برترین جراحان بینی، کمک می کند تا شما بهترین جراحی را در کنار کمترین هزینه جراحی بینی در شیراز را تجربه کنید.

ریکاوری جراحی آندسکوپی سینوس

پس از جراحی آندوسکوپی سینوس بینی ممکن است علائم زیر را تجربه کنید؛

خونریزی؛ داشتن مقداری ترشحات خونی در سه تا پنج روز اول پس از جراحی سینوس، به خصوص پس از شستشوی سینوس‌ها طبیعی است. اگر خونریزی مداوم دارید، سر خود را کمی به عقب خم کنید و به آرامی از بینی نفس بکشید. ممکن است بینی خود را با دستمال بکشید، اما از باد کردن بینی خودداری کنید. اگر این کار خونریزی را متوقف نکرد، می توانید از اسپری بینی اکسی متازولین استفاده کنید. چندین اسپری معمولاً هرگونه خونریزی را متوقف می کند. اگر اسپری نتواند خونریزی مداوم بینی را متوقف کند، با پزشک خود تماس بگیرید.

درد؛ در چند روز اول پس از جراحی باید مقداری فشار و درد بینی و سینوس را انتظار داشته باشید. این ممکن است مانند یک عفونت سینوسی یا یک درد مبهم در سینوس های شما باشد. استامینوفن بسیار قوی باید ناراحتی خفیف را تسکین دهد. از مصرف آسپرین و NSAID ها مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن خودداری کنید. اگر استامینوفن برای کنترل درد کافی نیست، از داروهای مسکن تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.

خستگی؛ می توانید انتظار داشته باشید که در هفته اول پس از جراحی احساس خستگی کنید. این طبیعی است و اکثر بیماران برای بهبودی حداقل یک هفته از کار خود را مرخصی می گیرند. هر بیمار متفاوت است و برخی زودتر به سر کار باز می گردند.

احتقان و ترشحات بینی؛ در چند هفته اول پس از جراحی دچار احتقان و ترشح بینی خواهید شد. دو تا سه هفته پس از جراحی باید مجرای بینی و تنفس شما به حالت عادی بازگردد.

پس از جراحی باید چندین بار برای پیگیری برای کمک به روند بهبودی به پزشک مراجعه کنید. در طی این بازدیدها، تیم مراقبت بینی و سینوس‌های شما را از مایع و خون باقی مانده پس از جراحی پاک می‌کند. در تمیز کردن کمی ناراحتی وجود دارد، بنابراین بهتر است 45 دقیقه قبل از مراجعه از داروی مسکن استفاده کنید.

بعد از جراحی آندسکوپی سینوس بینی از چه چیزهایی باید اجتناب کرد؟

دمیدن بینی، بلند کردن اجسام سنگین و زور زدن؛ شما باید حداقل تا 10 روز پس از جراحی از زور زدن، بلند کردن اجسام سنگین (هر چیزی سنگین تر از 20 پوند) و دمیدن بینی خودداری کنید، زیرا این فعالیت ها ممکن است باعث خونریزی شوند. یک هفته پس از جراحی می توانید 50 درصد از برنامه ورزشی معمول خود را از سر بگیرید و دو هفته پس از جراحی به روال عادی خود ادامه دهید.

آسپرین یا داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی؛ دو هفته قبل از جراحی مصرف آسپرین و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن را قطع کنید و تا دو هفته بعد از جراحی از مصرف آنها خودداری کنید.

اسپری‌های بینی استروئیدی؛ اگر قبل از جراحی از اسپری های استروئیدی بینی استفاده می کردید، باید حداقل تا دو هفته بعد از جراحی سینوس از استفاده از آنها خودداری کنید تا پوشش بینی و سینوس ها بهبود یابد. پزشک به شما خواهد گفت که چه زمانی شروع مجدد این دارو بی خطر است.

جراحی آندسکوپی سینوس بینی: خطرات و عوارض

مانند هر جراحی دیگری، انجام جراحی آندوسکوپی سینوس با خطراتی همراه است. عوارض نادر است و ممکن است شامل موارد زیر باشد؛

  • خونریزی

از دست دادن خون جزئی در طول جراحی انتظار می رود و معمولاً توسط بیماران به خوبی تحمل می شود. در موارد نادر، خونریزی بیش از حد ممکن است رخ دهد که جراح باید جراحی را متوقف کند. به ندرت متفاوت است، خونریزی بعد از جراحی بیش از حد می شود و نیاز به مراجعه به جراح برای گرفتن بسته بندی بینی برای جلوگیری از خونریزی دارد.

  • عفونت

برای کاهش این خطر، ممکن است یک دوز آنتی بیوتیک در طول جراحی و یک نسخه برای آنتی بیوتیک بعد از جراحی به شما داده شود. گاهی ممکن است فرد پس از جراحی که به آنتی بیوتیک قوی تری نیاز دارد دچار عفونت سینوسی شود.

  • نشت مایع مغزی نخاعی

در طی جراحی آندوسکوپی سینوس، جراح در زیر استخوانی که مغز را از بینی جدا می کند، کار می کند. بسیار نادر است که این استخوان در طی جراحی آسیب ببیند که منجر به نشت مایع مغزی نخاعی شود. چنین آسیبی معمولاً بلافاصله شناسایی و ترمیم می شود. اگر نشت پس از جراحی تشخیص داده شود، یک روش دوم برای پچ کردن دهانه مورد نیاز است.

  • تغییرات در بینایی

سینوس‌ها بسیار نزدیک به چشم هستند که باعث می‌شود در حین جراحی سینوس آسیب دیدگی چشم ایجاد شود و در نتیجه دوبینی موقت یا دائمی یا سایر تغییرات بینایی ایجاد شود. آسیب به مجاری اشکی ممکن است باعث پارگی بیش از حد پس از جراحی شود. خوشبختانه، اینها عوارض بسیار نادری هستند. پس از جراحی نیز ممکن است تورم در اطراف چشم ایجاد شود. تاری دید موقت ممکن است در برخی بیماران اتفاق بیفتد، اما خود به خود از بین می رود.

سایر خطرات شامل تغییرات در تنفس بینی یا حس بویایی است. اگر سپتوم در طی جراحی سینوس تغییر کند، خطر کمی برای ایجاد پارگی تیغه بینی یا بی حسی در دندان های شما وجود دارد. برخی از بیماران پس از جراحی به بیماری سینوس مداوم مبتلا هستند که نیاز به درمان با آنتی بیوتیک، استروئید یا جراحی دیگری دارد.

در آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با هر آنچه راجع‌به جراحی آندسکوپی سینوس بینی باید بدنید آشنا کنیم. انسداد سینوس‌ها اگر به‌موقع رسیدگی نشود می‌تواند منجر به بروز سینوزیت شود که با التهاب مخاط، درد، ترشح و مشکلات تنفسی همراه شود. بنابراین مراجعه به پزشک و به‌نوعی رسیدگی به‌موقع می‌تواند تا حد بسیاری از خطرات بعدی جلوگیری کند.

امیدواریم این مقاله از دکترلند برای شما مفید بوده باشد؛ در صورت هر گونه سوال در این زمینه می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی زیر با ما در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به زودی با شما تماس می‌گیریم!