جراحی پلاستیک چیست؟ ارتباط آن با جراحی بینی

راهنمای مطالعه:
جراحی پلاستیک چیست؟

جراحی پلاستیک بر خلاف سایر تخصص‌های جراحی، محدود به یک عضو نیست و اغلب اعضای بدن زیر مجموعۀ آن قرار دارد. که شامل جنبه‌های مختلفی چون زیبایی و ترمیمی است.

معمولاً جراحان پلاستیک انواع ناهنجاری‌ها از مادرزادی گرفته تا سرطان و … را بر طرف می‌کنند. و به‌نوعی یک جراح پلاستیک خدمات گسترده‌ای را ارائه می‌دهد. که در این مقاله از دکترلند می‌خواهیم با سوال پرتکرار که جراحی پلاستیک چیست؟ و ارتباط آن با جراحی بینی را بررسی کنیم. پس تا انتها با ما همراه شوید.

 

مفهوم چراحی پلاستیک چیست؟

جراحی پلاستیک تکنیکی منحصر به فرد در حوزه زیبایی است که هدف آن ترمیم و بازسازی بافت و پوست از دست رفته است. دلایل بی‌شماری وجود دارد که پوست یا هر عضو آسیب می‌بیند یا از حالت طبیعی خارج می‌شود. از جمله می‌توان به جراحی پلاستیک جای بخیه، تصادف، ضربه، جراحی پلاستیک سوختگی، جراحی پلاستیک بدن و … اشاره کرد.

جراحی پلاستیک نیز مانند هر علمی پیشرفت شایانی داشته است و با استفاده از آن حتی جای بخیه را می‌توان به‌راحتی با فنون جراحی پلاستیک درمان کرد. به همین دلیل مفهوم اصلی جراحی پلاستیک به‌نوعی برگرداندن عملکرد بافت‌ها و پوست است.

از طرف دیگر ممکن است افراد بخواهند ظاهر خود را به فلان بازیگر یا اصلاً به شکل دلخواه خود در آورند. در این شرایط نیز جراح پلاستیک به کمک تکنیک‌های بسیار زیاد و ابزارهای پزشکی مختلف شما را به اهدافتان نزدیک کند؛ برای مثال با پروتز سینه، حجیم کردن لب‌ها، کاشت گونه‌ها، لیف گونه، انواع مدل‌های عمل بینی شیراز و دیگر تغییرات به ظاهر دلخواه برسید. در واقع یکی از زیر شاخه‌های جراحی پلاستیک پرطرفدار جراحی بینی است.

لازم به ذکر است که روش‌های جراحی پلاستیک مانند روش‌های زیبایی موقت ازجمله بوتاکس، تزریق فیلر و… نیست و معمولاً نتایج ماندگاری دارد.

مفهوم جراحی پلاستیک چیست؟

انواع جراحی پلاستیک

همانطور که گفتیم جراحی پلاستیک اهداف بسیاری را دنبال می‌کند و تنها جنبه زیبایی را در نظر نمی‌گیرد. در برخی موارد جراحی برای بازسازی و ترمیم انجام می‌شود در مواردی هم به منظور ارتقاء ساختار زیبایی صورت انجام می‌شود. از انواع جراحی پلاستیک می‌توان به؛ جراحی پلاستیک گونه، لب، گوش، لیفت بینی، لیفت پیشانی و … اشاره کرد. که در اینجا با انواع جراحی پلاستیک رایج و مهم آشنا خواهیم شد.

 

جراحی پلاستیک بینی

رینوپلاستی یا جراحی بینی با ایجاد تغییرات محسوس یا غیر محسوس شکل ظاهری بینی را تغییر می‌دهد. این نوع جراحی تغییراتی را در تیغه بینی یا در غضروف ایجاد می‌کند. که باعث بهبود عملکرد بینی و برطرف کردن قوز بینی و عدم تقارن بینی و به‌طور کلی اصلاح بینی می‌شود.

جراحی بینی، در دو دسته جراحی بینی گوشتی و جراحی بینی استخوانی انجام‌پذیر است. برخی از افراد پوست بینی شان ضخیم، غضروف بینی‌شان ضعیف و نوک بینی پهنی دارند که در اصطلاح به بینی‌هایی با این ویژگی بینی گوشتی اطلاق می‌شود. لازم به ذکر است که هزینه جراحی بینی شیراز با توجه به وضعیت بیمار و خواسته پزشک معالج تعیین خواهد شد.

در مقابل افرادی پوست بینی‌شان نازک، غضروف بینی‌شان محکم و قوزی بر روی بینی خود دارند که به بینی‌هایی با این ویژگی، بینی استخوانی گفته می‌شود.

 

جراحی پلاستیک صورت

جراح پلاستیک صورت  به منظور ایجاد احساس بهتر و افزایش اعتماد به نفس در اشخاص در رفع ایرادات چهره و یا ایجاد تغییرات، بنا به درخواست بیمار، انجام می‌شود. جراحی پلاستیک صورت هم مانند عمل بینی شامل دو دسته زیبایی و ترمیمی است.  جراحی زیبایی صورت برای تغییر ظاهری اجزای صورت و ایجاد تقارن بین آن انجام می‌شود و جراحی ترمیمی صورت شامل برطرف کردن نواقص صورت و عدم تقارن هایی که در نتیجه مشکلاتی مانند انواع تومورها یا بروز عفونت و یا ناهنجاری‌های تکاملی و مشکلات مادرزادی انجام می‌شود.

جراحی چشم و بلفاروپلاستی

جراحی چشم و بلفاروپلاستی

جراحی پلاستیک چشم شامل جراحی انحراف چشم و جراحی چشم مصنوعی یا پروتز چشم است. از موارد دیگر جراحی که مرتبط به اطراف چشم است می‌توان، به جراحی افتادگی پلک، جراحی پف زیر چشم، جراحی پلک پایین، جراحی پلک بالا، جراحی لیفت ابرو و جراحی افتادگی چشم اشاره کرد.

عمل جراحی پلاستیک پلک‌ها که اصطلاحا «بلفاروپلاستی» هم نام دارد، برای برداشتن پوست اضافی، برداشتن پف پلک‌ها و در مواردی اصلاح گودی چشم‌ها با هدف جوانسازی چهره طراحی شده است.

برای انجام این جراحی حداقل سن باید 35 سال باشد که شل شدن و آویزان شدن پوست پلک‌ها یا ایجاد پف زیر چشم منجر به بروز حالتی ناخوشایند تبدیل شده باشد.

 

تفاوت جراحی پلاستیک و جراحی زیبایی

ممکن است برای شما سوال پیش آید که فرق جراحی پلاستیک با جراحی زیبایی در چیست؟ برای شکل دادن به هر قسمتی از بدن از جراحی پلاستیک استفاده می‌کنند .این درحالی است که جراحی زیبایی نوعی جراحی پلاستیکی به حساب می‌آید که برای زیبایی در قسمت‌های بدن از آن استفاده می‌شود. در واقع هر جراحی زیبایی یک جراحی پلاستیکی است؛ اما برعکس این موضوع درست نیست. برای مثال؛ اگر بر اثر تصادف فردی صورتش آسیب دیده باشد  و قسمت یا قسمت‌های مختلفی از صورتش آسیب دیده ‌باشد، پزشک توسط جراحی‌های مختلف صورت فرد را بازسازی می‌کند که همان جراحی‌ پلاستیک است و به منظور رساندن ظاهر چهره فرد به حالت طبیعی انجام شده ‌است. اما این عمل برای زیباتر شدن اعضای موجود در چهره فرد انجام نشده است؛ بلکه برای بازگرداندن اجزای طبیعی صورت انجام می‌شود.

 

جراحی پلاستیک مناسب چه افرادی است؟

آیا جراحی پلاستیک  و زیبایی باعث تغییر شایانی در عملکرد فردی و اجتماعی افراد می شود؟ یا فقط به دلیل نداشتن اعتماد به نفس و تایید شدن به وسیله اطرافیان قصد رفتن زیر تیغ جراحی دارید؟ اگر متقاضی با هدف ترمیم و بازسازی عضوی که به دلایل مختلفی (مادرزادی ، تصادف ، سوختگی ، بیماری و …) آسیب دیده به جراح پلاستیک مراجعه می کند، با بررسی‌ها و تشخیص لازم پزشک جراحی‌های مورد نیاز پیشنهاد داده می‌شود. تمام اطلاعات لازم به فرد متقاضی داده می‌شود تا تصمیم نهایی را برای انجام جراحی بگیرد؛ اما اگر فرد متقاضی شخصی معمولی است و با هدف بهتر شدن ظاهر به جراح پلاستیک مراجعه کرده از مقتضیات سنی، وضعیت روانی، شخصیتی، فرهنگی، خانوادگی و موقعیت اجتماعی او اطلاعات کافی به دست آمده و سپس تصمیم به جراحی گرفته می‌شود.

 

چگونه بهترین جراح پلاستیک را پیدا کنیم؟

انتخاب جراح متخصص و باتجربه بسیار حائز اهمیت است. زیرا هم نتیجه بهتر و هم عوارض کمتری را تجربه می‌کنید. قطعا یافتن بهترین جراح کار مشکلی است، برای این که شما اطمینان پیدا کنید که جراح موردنظر شما تمام آموزش‌های لازم در این زمینه جراحی را دیده‌‌ است و جراح ماهر و متخصصی است یا خیر. باید این دقت را داشته باشید که پزشک شما بورد تخصصی این جراحی را داشته باشد و عضو جراحان جامعه پلاستیک ایران باشد. این بدان معناست که پزشک شما باید آموزش‌های لازم را به صورت کامل گذرانده باشد و شما باید از این مطلب اطمینان پیدا کنید. ما در مقالهبهترین جراح بینی شیراز به شما در این انتخاب کمک می‌کنیم.

 

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با مفهوم جراحی پلاستیک چیست؟ و تمام نکات مربوط به آن شما را آشنا کنیم. در واقع جراحی پلاستیک باعث بهبود زیبایی شخص می‌‌شود و در مواردی توانایی‌های فرد را بالا می‌برد. پزشک گستره‌ این نوع جراحی را تعیین می‌کند و گاهی اوقات ممکن است تمام صورت، بینی، لب و گردن شخص را شامل شود. در واقع این جراحی جزئی از تخصص حلق و بینی است. که ارتباط آن با جراحی بینی از همین طریق مشخص می‌شود.

در صورت هر گونه سوال و در این زمینه با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

تیم کارشناسی دکتر لند

تیم کارشناسی دکتر لند

مشاوره حرفه‌ای و رایگان همین حالا!

به زودی با شما تماس می‌گیریم!