• بلاگ
  • عطسه و سرفه پس از جراحی بینی

عطسه و سرفه پس از جراحی بینی

عطسه و سرفه پس از جراحی بینی

معمولاً دغدغه اصلی افراد پس از جراحی بینی، ترس از عطسه و سرفه است. به خصوص افرادی که حساسیت فصلی یا آلرژی دارند نگران آن‌ند که تاثیر منفی در نتیجه جراحی داشته باشد  و به نوعی این واکنش ریسک باشد.

عطسه و سرفه پس از جراحی بینی یکی از واکنش‌های طبیعی بدن و اجتناب‌ناپذیر است. اما می‌توان تا حد زیادی آن را مهار کرد. به همین منظور در ادامه با دکترلند همراه شوید تا با چالش‌ها و کاهش خطرات این عارضه اطلاعات مفیدی کسب کنیم.

 

عطسه و سرفه پس از جراحی بینی

یکی از عارضه‌های رایج پس از جراحی بینی خارش بینی یا خارش گلو است. این اتفاق در افرادی که سابقه آلرژی و مشکلاتی از این قبیل دارند، حساسیت بیشتری ایجاد می‌کند.

عطسه فرآیندی است که طی آن مقدار زیادی هوا با فشار از بینی و دهان خارج می‌شود. این فشار می‌تواند موجب تحمیل فشار زیاد به بینی شود. از سوی دیگر، سرفه نیز موجب می‌شود تا حجم زیادی از هوا از درون حلق خارج شود. همین امر باعث می‌شود تا حالتی شبیه به ضربه در ناحیه بینی ایجاد شود.

همین رویدادها عطسه و سرفه پس از عمل بینی شیراز را به چالش بزرگی تبدیل کرده است. و بسیاری افراد می‌خواهند بدانند عوارض این امر چیست؟ که در بخش بعد به ترتیب عوارض و روش عطسه و سرفه را خواهیم گفت.

عطسه و سرفه پس از جراحی بینی

عوارض عطسه بعد از عمل بینی

همانطور که می‌دانید فشارهایی که به قسمت های بینی وارد می‌شود؛ بعد از عمل جراحی منجر به خونریزی و تورم شدید می‌شود. از این رو تا 2 هفته یا چند هفته بعد از عمل جراحی باید از هرگونه فشار به بینی جلوگیری کرد.

عطسه باعث کبودی و تورم و یا خونریزی بینی تازه عمل شده می‌شود و بسته به میزان نیروی وارد شده از طریق عطسه، باعث تغییر غضروف شده و ممکن است روی نتایج عمل تاثیر داشته باشد. باید اشاره کنیم عوارض و آسیب‌های عطسه در حدی نیست که بتواند نتیجه جراحی را تحت تاثیر قرار دهد. اما به مخاط آسیب می‌رساند و بینی را دچار خونریزی می‌کند.

همچنین ورم و کبودی سر و صورت را افزایش می‌دهد؛ اما خیالتان ازین بابت راحت باشد که در نتایج درازمدت جراحی بینی اختلال چندانی ایجاد نمی‌کند. برای کاهش فشار روی بافت‌های بینی بهترین کار این است که با دهان باز عطسه کنید.

 

روش صحیح عطسه پس از جراحی بینی

اما سوال اصلی اینجاست که چگونه این ری‌اکشن غیراردای را انجام دهیم؟ عطسه را نمی‌شود متوقف کرد چراکه به رگ‌های مغر فشار وارد می‌کند و ممکن است آسیب‌های جدی ایجاد شود. اما در هفته‌های اول بعد از عمل جراحی برای نتایج بهتر باید آن را کنترل کنید. اگر احساس به وجود آمدن عطسه کردید طبق نظر جراحان باید سعی کنید که دهان خود را باز نگه دارید تا نیروی وارد آمده به بینی کمتر شود.

به یاد داشته باشید که هرگونه ناراحتی بعد از عمل موقتی است. برای محدودیت انجام کارها بعد از عمل جراحی با پزشک خود مشورت کنید و یا می‌توانید قبل از عمل، لیستی از سوالات خود را تهیه کنید و هنگام مشاوره با پزشک خود در میان بگذارید.

 

عوارض سرفه پس از جراحی بینی

در حالت کلی مکانیسم سرفه کردن بدین شکل است که هوا تمایل دارد با فشار از مجاری تنفسی خارج شود. و اگر در این بین جلوی دهان گرفته شود، با فشاری مضاعف از بینی خارج خواهد شد. در حالت عادی این امر اشکالی ندارد اما در صورتی که جراحی زیبایی بینی انجام شده باشد ممکن است منجر به التهاب و حتی خونریزی شود. برای جلوگیری از این عوارض پیشنهاد می‌شود به هیچ‌وجه جلوی سرفه گرفته نشود تا ریه عملکرد مناسب خود را داشته باشد؛ اما در عین حال بهتر است فرد تا جایی که باعث حرکت زیاد بینی نشود، دهان را باز کند تا فشار هوا راهی بینی نشود.

عطسه و سرفه پس از جراحی بینی

روش جلوگیری از سرفه

در زیر نکاتی برای جلوگیری از سرفه پس از جراحی بینی را آورده‌ایم.

  • در صورت انجام جراحی در فصل سرد، کاملاً بدن خود را تقویت کنید تا سرما نخورید و دچار عطسه و سرفه نشوید.
  • هرگونه وسایل آلرژی‌زا مانند دود سیگار، عطر‌ها و مواد آلرژی‌زایی که باعث سرفه می‌شوند در نزدیکی شما هستند، بلافاصله از آن‌ها دور شوید.
  • سعی نکنید جلوی دهان خود را بگیرید و یا دهان خود را ببندید تا سرفه را ضعیف کنید زیرا همانگونه که اشاره شده فشار به مجرای بینی منتقل می‌شود.
  • چنانچه پیش از عمل دچار سرماخوردگی شوید و سرفه داشته باشید بهتر است با جراح خود مشورت کنید تا در صورت لزوم، زمان عمل را به بعد از بهبودی شما منتقل کند.

کلام آخر

دوره بهبودی بعد از هر نوع جراحی پلاستیک صورت، کاملاً به اندازه دوره آماده‌سازی و قبل از آن اهمیت دارد. در واقع شرط اینکه آمادگی‌های کسب شده قبل و در حین عمل بینی به بار بنشیند و نتایج آن را شاهد باشید این است که دوران بهبودی خود را با رعایت دستورالعمل‌های مختلف توصیه شده توسط پزشک به سلامت پشت سر بگذارید. توصیه‌های مراقبتی بعد از رینوپلاستی، دائمی نیستند و به محض عبور از دوران نقاهت، به روند عادی زندگی خود باز خواهید گشت.

بنابراین جای استرس و نگرانی نیست و قرارهم نیست تعدادی عطسه یا سرفه غیرارادی، تمام نتایج رینوپلاستی شما را تحت تأثیر قرار دهد. در واقع تمام توصیه‌ها، برای کمک به شما در به دست آوردن بهترین نتیجه ممکن از عمل بینی خواهد بود.

در نهایت اینکه از مشورت با افراد غیر متخصص در این زمینه‌ها پرهیز کنید. جراح شما تنها کسی است که به دلیل مهارت بالا، صلاح شما را بهتر می‌داند. همچنین جراح با توجه به شرایط بدنی، سابقه پزشکی و نوع زندگی و عمل بینی شما، توصیه‌هایی را برای شما خواهد داشت که شاید برای افراد دیگر فاقد اعتبار و کارایی باشد. کافی است چند هفته با دقت تمام دستورالعمل‌های مراقبتی را رعایت کنید تا به نتایج ماندگار رینوپلاستی دست پیدا کنید. در زیر به برخی از سوالات مهم که ممکن است برای شما پیش آید پاسخ دادهایم. شما نیز می توانید در صورت تجربه یا هر گونه سوال از طریق راههای ارتباطی زیر با ما در ارتباط باشید.


سوالات متداول عطسه و سرفه پس از جراحی بینی

  1. آیا عطسه می تواند بخیه های داخلی را پاره کند؟

عطسه، سرفه و خندیدن در روزهای بعد از جراحی نباید به نتایج شما آسیب برساند (اگرچه ممکن است کمی ناراحت کننده باشد). بخیه های شما طوری طراحی شده اند که در برابر حرکات عادی ماهیچه مقاومت کنند و در صورت عطسه، خندیدن یا سرفه بیرون نمی آیند.

  1. آیا عطسه می تواند باعث آسیب داخلی شود؟

به طور کلی انقباض دیواره شکم بسیار ایمن است و برای ایجاد اختلال در این ترمیم نیاز به نیروی  ضربه قابل توجهی است. به طور کلی، عطسه، سرفه و یا زور زدن نیروی کافی برای آسیب رساندن به ترمیم ایجاد نمی کند.

  1. چگونه بعد از جراحی عطسه را متوقف کنم؟

عطسه همچنین می تواند در دوران نقاهت یک چالش باشد. بسیاری از جراحان توصیه می کنند حداقل در هفته اول بعد از عمل از عطسه کردن خودداری کنید. اگر احساس کردید عطسه می آید، سعی کنید دهان خود را باز کنید تا نیروی وارد بر بینی خود را کاهش دهید.

  1. اگر بعد از رینوپلاستی مجبور به عطسه کردن شوم چه؟

اگر باید عطسه کنید، دهان خود را باز کنید و به طور طبیعی عطسه کنید. برای کمک به باز نگه داشتن مجرای بینی و شستشوی مخاط و خون خشک شده از شوینده های بینی نمکی (آب نمک) استفاده کنید. می توانید اسپری بینی سالین را از خواربار فروشی یا داروخانه خریداری کنید

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به زودی با شما تماس می‌گیریم!