• بلاگ
  • برداشتن آتل بینی | بررسی دقیق + نکات حساس

برداشتن آتل بینی | بررسی دقیق + نکات حساس

نحوه برداشتن آتل بینی

خیلی از افراد وقتی «برداشتن آتل بینی» را می‌شوند، علاوه بر حس رهایی، کمی احساس ترس می‌کنند. اسپلینت یا همان آتل بینی نقش بسیار مهمی در فرم‌گیری بینی و بهبود شما داشته و باید آن را به مدت چند روز تحمل کنید.

حواستان باشد نگه‌داری، زمان و شیوه صحیح برداشتن آن بسیار مهم است. به همین دلیل این مقاله را با دقت مطالعه کرده و در صورت داشتن هرگونه سوال با کارشناسان ما در دکتر لند در ارتباط باشید.

چند روز بعد از عمل بینی گچ برداشته می شود؟

زمان برداشتن گچ بینی شما به میزان پیچیدگی عمل آن بستگی دارد. به طور کلی دو عدد اسپلینت داخلی و خارجی پس از عمل در بینی شما قرار می‌گیرند. برداشتن اسپلینت داخل بینی معمولا پس از گذشت 3_5 روز از جراحی، و آتل خارجی 1_2 هفته بعد از عمل انجام می‌شود.

چند روز بعد از عمل بینی گچ برداشته می شود؟

اگر آتل بینی را زودتر از موعد برداریم چه اتفاقی می‌افتد؟

حواستان باشد آتل بینی خود را حتما در زمان مشخص شده از بینی خود خارج کنید. زیرا خارج کردن زود موقع آن آسیب‌های مختلفی را به بینی‌تان وارد کرده و روند بهبودی آن را نیز عقب می‌اندازد. بهترین زمان برای برداشتن گچ بینی را پزشک به شما اطلاع می‌دهد. بنابراین برای جلوگیری از صدمه به بینی و بهبودی سریع‌تر، حتما در زمان مشخص شده برای برداشتن آتل به پزشک خود مراجعه کنید. 

بررسی نحوه صحیح برداشتن آتل بینی

برداشتن آتل بینی اصلا وظیفه شما نبوده و باید حتما به پزشک خود برای این کار مراجعه کنید. کاری که شما باید انجام دهید، دوش گرفتن قبل از مراجعه به پزشک است!

با این کار آتل بینی شما خیس، مرطوب و در نتیجه کمی شل می‌شود؛ بنابراین برای برداشتن، بسیار راحت‌تر بوده و دردی نیز حس نمی‌کنید. پس از مراجعه به پزشک نیز او با استفاده از ابزار مخصوصی آتل را از بینی‌تان خارج می‌کند.

نحوه صحیح برداشتن اتل بینی مراجعه به پزشک خود

باید بدانید اگر بخیه‌های بینی‌تان جذبی نباشند (که معمولا بخیه‌های خارجی جذبی نیستند) پس از برداشتن آتل باید آن‌ها را نیز کشیده و تا چند ماه از چسب بینی استفاده کنید.

مراقبت‌های قبل و بعد از برداشتن آتل بینی

برداشتن آتل بینی مراقبت‌های خاص خودش را دارد؛ بنابراین اگر دوست دارید خیلی راحت این مرحله را پشت سر بگذارید، تمام نکات زیر را جدی بگیرید.

اقدامات قبل از برداشتن گچ بینی

نکات مراقبتی تنها مربوط به بعد از برداشتن آتل نبوده و قبل از آن نیز شما باید حتما تمام موارد زیر را رعایت کنید.

  • در مدت زمانی که آتل روی بینی‌تان است، هرگز روی آن دست نکشیده و آن را لمس نکنید. زیرا دست‌کاری آن باعث شل شدن و آسیب به بینی می‌شود.
  • حواستان باشد آتل بینی خود را خیس کنید. برای تمیز کردن صورت نیز بهتر است از پنبه خیس یا دستمال مرطوب استفاده و صورتتان را تمیز کنید.
  • حتما داروها و پمادهای تجویز شده پزشک را سروقت و به درستی استفاده کنید.
  • احساس خارش زیر آتل به دلیل حساسیت و یا تعریق پوست، طبیعی است؛ حواستان باشد هرگز بینی خود را نخارانده و آن را لمس نکنید.
  • قبل از مراجعه به پزشک حتما برای شل شدن آتل دوش بگیرید.
اقدامات قبل از برداشتن اسپلینت بینی گوشتی

بعد از برداشتن گچ بینی چه باید کرد؟

شما باید حواستان به مراقبت های بعد از برداشتن گچ بینی بوده و تمام موارد زیر را رعایت کنید.

  • پس از برداشتن آتل برای کاهش تورم بینی، از کمپرس آب سرد استفاده کنید.
  • برای خوابیدن دو بالش زیر سر خود قرار داده و صاف بخوابید.
  • از سرم شستشو و پماد برای ضدعفونی کردن و جلوگیری از عفونت بینی خود استفاده کنید.
  • توصیه می‌کنم هرچقدر کوتاه، اما پیاده‌روی خود را شروع کنید.
  • بینی خود را نخارانده و از دست زدن به آن خودداری کنید.
  • اگر داخل بینی خود احساس خشکی دارید، با گوش پاک کن آن را به وازلین یا پماد آغشته کنید.
اقدامات بعد از برداشتن آتل بینی

حواستان باشد پس از برداشتن آتل بینی ، احتمال ورم مخصوصا در نوک بینی وجود دارد؛ بنابراین نگران نباشید. شما می‌توانید با رعایت نکات مراقبتی، رژیم مناسب، استفاده از یخ و کمپرس آب سرد ورم آن را تا حد زیادی کاهش دهید. 

بررسی دغدغه‌های زیبا جویان در برداشتن آتل بینی

زیبا جویان برای برداشتن گچ بینی بعد از عمل زیبایی خیلی نگران بوده و ترس دارند. در بخش زیر تعدادی از این دغدغه‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

آیا برداشتن آتل بینی درد دارد؟

برداشتن آتل بینی در حالت عادی درد نداشته و در چند ثانیه اول شما تنها احساس سوزش خواهید داشت؛ بنابراین اصلا در این زمینه نگران نباشید. توصیه می‌کنم حتما پماد یا اسپری تجویزی پزشک را به درستی استفاده کنید تا احساس سوزش یا ناراحتی نداشته باشید.

برداشتن گچ بینی بعد از عمل یا کشیدن بخیه‌های آن به طور معمول آسیبی به بینی وارد نمی‌کند؛ اما شاید پس از برداشتن آن کمی احساس ناراحتی داشته باشید. علاوه بر این به احتمال زیاد پس از برداشتن آتل بینی حس انسداد یا گرفتگی خواهید داشت که این موضوع کاملا طبیعی است.

پزشک در چنین شرایطی برای جلوگیری از پوسته‌پوسته شدن یا سوزش، برای شما اسپری سالین تجویز می‌کند.

اگر آتل بینی خیس شد چه کار کنیم؟

خیس شدن آتل بینی باعث مرطوب و شل شدن آن می‌شود؛ بنابراین باید حواستان را جمع کنید تا در این مدت خیس نشود. اگر این اتفاق افتاد آن را خشک کرده و اگر احساس شل شدگی آن را داشتید، حتما این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

در صورت شل شدن آتل بینی چه کار کنیم؟

گاهی اوقات ممکن است آتل بینی شما به دلایل مختلفی مثل کاهش تورم شل شود. در این شرایط شما باید حتما این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید و با او مشورت کنید.

البته باید بدانید معمولا زمانی که آتل بینی شما شل می‌شود، وقت برداشتن آن فرا رسیده است؛ بنابراین حتما این موضوع را به جراح خود اطلاع دهید.

اگر در هفته اول پس از عمل نیز با مشکلی در رابطه با آتل روبه‌رو شدید، حتما با کارشناسان ما در تیم دکتر لند در ارتباط باشید. زیرا آن‌ها با مشاوره‌های رایگان و پشتیبانی 24 ساعته، تمام ابهامات و سوالاتتان را رفع می‌کنند.

نکات پایانی در مورد برداشتن آتل بینی

در این مقاله شما با تمام اطلاعات مربوط به برداشتن آتل بینی آشنا شدید. در انتها باید بدانید زمانی که آتل روی بینی‌تان است به احتمال زیاد کمی احساس ناراحتی دارید. این موضوع کاملا طبیعی است؛ بنابراین هرگز سعی نکنید اسپلینت بینی خود را جابه‌جا یا لمس کنید.

اگر در این زمان و یا پس از برداشتن اسپلینت بینی با مشکلی روبه‌رو شدید، حتما موضوع را با کارشناسان ما در دکتر لند در میان گذاشته و توصیه‌های آن‌ها را جدی بگیرید.

اگر سوال یا نظری دارید در قسمت زیر با ما در ارتباط بوده و این مقاله را برای افرادی که به تازگی بینی خود را عمل کرده و یا قصد آن را دارند نیز بفرستید.

سوالات متداول

اسپلینت داخلی و خارجی با هم چه تفاوتی دارند؟

اسپلینت خارجی بینی برای حفظ شکل، جلوگیری از اصابت ضربه و کاهش ورم بینی بعد از برداشتن گچ کاربرد داشته و اسپلینت داخلی علاوه بر کاهش خونریزی در نگهداری تیغه بینی نقش دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به زودی با شما تماس می‌گیریم!