عمل بینی در دوران بارداری: تصمیمی عاقلانه یا اشتباهی هولناک؟ نظر پزشکان!

اگر باردار هستید، احتمالاً تمام جان و دل و تمرکزتان را به سلامت و امنیت نوزادی که در راه دارید اختصاص داده‌اید. اما تکلیف آن همه برنامه‌هایی که از قبل برای عمل بینی‌تان چیده بودید چه می‌شود؟ آیا باید قید عمل بینی در دوران بارداری را بزنید؟
راهنمای مطالعه:
عمل بینی در دوران بارداری

اگر قبل از این که متوجه شوید باردار هستید برای عمل بینی برنامه ریزی کرده بودید یا مایل هستید به زودی برای جراحی بینی اقدام کنید، در این مطلب کمکتان می‌کنیم یک تصمیم مهم را بگیرید: این که آیا می‌توانید برنامه‌تان برای جراحی بینی را با وجود بارداری پیش ببرید، یا این که باید صبر کنید.

شاید هم به تازگی عمل بینی انجام داده باشید و بخواهید بدانید که آیا اقدام برای بارداری بعد از جراحی بی خطر است یا نه؛ در هر حال، ما اینجا هستیم تا به عنوان یک دوست و یک مشاور به شما در گرفتن بهترین تصمیم کمک کنیم.

 (برای دریافت پاسخ آنی به سؤالاتتان در مورد عمل بینی، بر روی این دکمه کلیک کنید.)

عمل بینی و بارداری: مجاز یا غیرمجاز؟ نظر پزشکان را بشنوید!

پاسخ این سؤال بستگی به این دارد که آیا جراحی شما انتخابی باشد یا نه؛ زیرا تمام جراحی‌های انتخابی در دوران بارداری ممنوع هستند؛ از جمله عمل بینی.

پس اگر جراحی مد نظر شما جراحی زیبایی است، بهترین توصیه‌ای که برای شما داریم این است که صبر کنید. اجازه دهید کودک دلبندتان قدم به این جهان بگذارد، دوره شیردهی را نیز پشت سر بگذارد و سپس برای عمل اقدام کنید. (در تیتر بعدی توضیح می‌دهیم که دقیقاً چه مدت بعد از بارداری می‌توانید برای داشتن بینی جدید و زیباتر اقدام کنید.)

اما اگر مشکل تنفسی داشته باشید، ماجرا فرق می‌کند؛ اگر دغدغه ما سلامت نوزاد است، مشکلات تنفسی نیز به همان میزان سلامت نوزاد را تهدید می‌کنند. پس اگر انحراف بینی شدید یا بیماری‌های مربوط به مجاری هوایی داشته باشید، پزشک ممکن است استثنا قائل شود. شرط کار این است که حتماً توسط یک پزشک ماهر و کارکشته معاینه شوید تا وخامت شرایط بررسی شود.

خطرات انجام عمل بینی در دوران بارداری: اتفاقات هولناک!

اگر باردار هستید، صبر کردن برای انجام عمل بینی هم به نفع سلامت نوزادتان خواهد بود و هم به سود نتیجه عملتان. بیایید ببینیم که به عقیده پزشکان، انجام عمل بینی در بارداری چه تأثیری بر روی سلامت نوزاد و چه اثری بر نتیجه عملتان خواهد داشت:

خطرات انجام عمل بینی در بارداری برای سلامت جنین

درست است که عمل بینی به طور مستقیم بر روی رحم شما تأثیر ندارد؛ اما بیهوشی، داروها و داروهای آرام‌بخش کار خودشان را می‌کنند! در صورتی که عمل بینی در دوران بارداری انجام شود، ممکن است خطرات زیر را برای نوزاد دلبند شما داشته باشد:

  1. تولد زودهنگام
  2. سقط ناخواسته جنین
از خطرات انجام عمل بینی در بارداری تولد زود هنگام نوزاد است

خطرات انجام عمل بینی در دوران حاملگی برای بینی شما

حتی اگر موضوع سلامت جنین نیز در میان نبود، باز هم پیشنهاد نمی‌کردیم که در دوران بارداری عمل بینی انجام دهید. زیرا عمل زیبایی و بارداری به صورت همزمان نتیجه خوبی نخواهد داد و خطرات زیر را به دنبال خواهد داشت:

  1. مطلوب نشدن نتیجه عمل به علت ورم‌های ناشی از بارداری
  2. افزایش خطر عفونت
  3. تیره شدن و بزرگ شدن جای زخم‌های بعد از عمل به علت تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی در بارداری
دوران نقاهت عمل بینی دربارداری طولانی تر است

چه مدت بعد از دوران بارداری عمل بینی خطری ندارد؟

 بعضی از کلینیک‌های جراحی بینی ممکن است شما را تشویق کنند که 2 ماه یا 6 ماه بعد از زایمان عمل بینی انجام دهید؛ فلسفه آن‌ها این است که مواد بیهوشی باقی مانده در بدن در مقدار خطرناک از طریق شیر به نوزاد منتقل نمی‌شود. اما متأسفانه این حرف گاهی اوقات به‌خاطر منفعت شخصی آن کلینیک زده می‌شود.

 ما سلامت نوزاد دلبند شما را از هر چیزی مهم‌تر می‌دانیم و مایل هستیم صادقانه آگاهی‌های لازم را به شما بدهیم. اگر چه فلسفه‌ای که در بالا مطرح کردیم درست است؛ اما در عین حال، بعد از عمل نیاز به مصرف داروهایی خواهد بود که ممکن است بر سلامت نوزاد شیرخوار تأثیر بگذارند.

پس توصیه اکید ما در دکترلند به شما این است: تا زمانی که کودکانتان را از شیر می‌گیرید صبر کنید؛ اگر برای عمل برنامه ریزی کرده بودید و حال متوجه شده‌اید که باید صبر کنید، ما احساستان را درک می‌کنیم؛ اما اجازه ندهید این موضوع شما را ناراحت و ناامید کند زیرا به عنوان یک مادر، شادی شما از هر چیزی مهم‌تر است.

 در عوض، این صفحه را ذخیره کنید و زمانی که کودک شیرینتان را از شیر گرفتید، به این صفحه بازگردید و با ما تماس بگیرید. مطمئن باشید که به شما در پیدا کردن بهترین پزشک برای تحقق رؤیایتان از داشتن یک بینی زیبا و جدید کمک خواهیم کرد.

پاداش مادران صبور: فواید صبر کردن برای عمل بینی بعد از دوران بارداری!

حال بیایید بر نکات مثبت تمرکز کنیم و ببینیم که صبر کردن برای انجام عمل بینی تا زمانی که پیشنهاد دادیم، چه فوایدی خواهد داشت:

1. سلامت شیر مادر: نوشداروی نوزاد شما!

با صبر کردن خیالتان راحت خواهد بود که شیر مادر تحت تأثیر استرس عمل یا مواد بیهوشی استفاده شده در طول عمل قرار نمی‌گیرد.

2. ایمنی شما و نوزاد: یک سال صبر، یک عمر سلامتی!

خاطرجمع خواهید بود که عوارض حین جراحی یا نقاهت، مانند عفونت یا خونریزی شما را تهدید نمی‌کند. جنین شما نیز در زمان مناسب قدم به این جهان خواهد گذاشت.

جراحی بینی بعد از تولد جنین باعث سلامتی شما و نوزاد است

3. نقاهت راحت و بی‌دردسر: بهبودی سریع از عمل!

تغییرات هورمونی در دوران بارداری ممکن است نقاهت بعد از عمل را برایتان سخت‌تر کند؛ با صبر کردن برای انجام رینوپلاستی بعد از بارداری و شیردهی، دوران نقاهت بسیار راحت‌تری خواهید داشت.

4. استرس کمتر، خاطری آسوده‌تر!

فرزندآوری و شیردهی به خودی خود فرایندی چالش‌برانگیز (هرچند شیرین) است. پس عاقلانه نیست که در این دوران استرس عمل را نیز متحمل شوید! صبر کنید و با خاطری آسوده دوران بارداری و شیردهی خود را بگذرانید.

5. هدیه دکترلند به زیباجویان تازه‌مادر!

مطمئنیم با خواندن این فواید، صبوری برایتان بسیار راحت‌تر و شیرین‌تر شده است. بعلاوه، تازه مادرانی که از طریق دکترلند برای عمل بینی‌شان اقدام می‌کنند، بعد از عمل یک باکس هدیه سورپرایز نیز دریافت خواهند کرد؛ تا قسمت کوچک و البته ناقابلی از پاداش این صبوری را دریافت کنند.

حاملگی بعد از عمل بینی: خطرناک یا بی خطر

باردار شدن بعد از عمل بینی اگر بلافاصله باشد، تصمیم عاقلانه‌ای نیست. پزشکان دکترلند توصیه می‌کنند که تا زمان پایان مصرف داروهایتان صبر کنید؛ و سپس برای حامله شدن بعد از عمل بینی اقدام کنید.

بعضی از پزشکان جهان باور دارند که بارداری هیچ آسیبی به نتایج عمل نمی‌زند؛ درحالی‌که به عقیده بعضی دیگر از پزشکان برای حفظ نتایج عمل باید حداقل 4 الی 6 ماه برای باردارشدن صبر کرد.

اما پزشکان دکترلند با تحقیقات و تجربیات فراوان به این نتیجه رسیده‌اند: این موضوع بستگی به سرعت بهبودی شما و داروهایی که مصرف می‌کنید دارد. بعد از عمل معمولاً آنتی‌بیوتیک و مسکن برای شما تجویز می‌شود؛ این دو دارو بسیار قوی هستند و هنگام تلاش برای باردار شدن نباید در سیستم بدنتان باشند.

پس توصیه می‌کنیم برای این که جانب احتیاط را رعایت کنید، بعد از اتمام دوره داروهایتان یک هفته دیگر نیز صبر کنید؛ سپس با خیال راحت برای فرزند آوری اقدام کنید. در مورد رابطه جنسی نیز توصیه می‌کنیم تا هفته چهارم بعد از جراحی صبر کنید.

مراقبت‌های مهم قبل از عمل بینی برای مادران و مادران آینده

به عنوان یک مادر یا خانمی که در آینده نزدیک قصد مادر شدن دارد، مراقبت‌های مهمی را قبل از عمل بینی باید انجام دهید:

1. انتخاب پزشک متبحر: سرنوشت خود و کودکتان را به هر پزشکی نسپارید.

حال که قرار است مادر شوید، دیگر فقط در برابر خودتان مسئول نیستید؛ بلکه سلامت شما تأثیر مستقیم در زندگی و سرنوشت نوزادتان خواهد داشت. پس به عنوان یک دوست از شما خواهش می‌کنیم که اهمیت انتخاب پزشک ماهر و باتجربه را دست کم نگیرید.

متأسفانه وقتی حرف از عمل دماغ در میان باشد، عدم انتخاب پزشک کارکشته برایمان گران تمام خواهد شد. اگر جراح بینی به اندازه کافی متبحر نباشد، پیامدهایی مثل عفونت و مشکلات تنفسی به دنبالتان خواهد بود.

با آگاهی بر این موضوع، تیم دکترلند با همتی چند ماهه اطلاعات دقیق و ریزبینانه‌ای راجع به اکثر جراحان شیراز، تهران و شهرهای دیگر به دست آورده است. ما اینجا هستیم تا با به اشتراک گذاری این اطلاعات به شما، امر مهم انتخاب جراح را برایتان به کار ساده‌تری تبدیل کنیم. جهت مشاوره رایگان برای انتخاب باتجربه‌ترین جراح در شهر خودتان بر روی این دکمه کلیک کنید.

انتخاب جراح با تجربه برای ایمنی خودتان و فرزندتان حین عمل بینی در دوران بارداری

2. از قبل شیر انبار کنید.

اگر به علت مشکلات تنفسی مجبور هستید در دوران شیردهی عمل کنید، قبل از عمل چند بطری از شیرتان را انبار کنید؛ زیرا در دو سه روز بعد از عمل ممکن است مواد بیهوشی و داروها از طریق شیر به نوزاد انتقال پیدا کنند. اما اگر انجام عمل برایتان واجب نیست، توصیه می‌کنیم تا بعد از دوره شیردهی صبر کنید.

از مراقبت های جراحی بینی در دوران بارداری قبل از عمل شیر انبار کنید

3. قبل از عمل از فرد دیگری درخواست کمک کنید.

اگر مادر هستید و قصد عمل بینی دارید، اهمیت این توصیه را دست کم نگیرید. شما تا 3 هفته بعد از عملتان نباید کودکتان را در آغوش بگیرید، خم شوید، یا چیزهای سنگین به دست بگیرید. پس حتماً قبل از عمل با یکی از آشنایانتان هماهنگ کنید تا در دوران بعد از عمل به کمکتان بیاید.

راهکارهای جایگزین به جای عمل بینی در دوران بارداری: بینی زیبا در بارداری!

حال که قرار است برای انجام جراحی رینوپلاستی تا بعد از زایمان و شیردهی صبر کنیم، چرا تا آن زمان از جایگزین‌های آن استفاده نکنیم؟ اگر مایل هستید زیبایی و سلامت جنینتان را یک جا و در کنار هم داشته باشید، هنوز هم راهی هست.

توجه کنید که حتی روش‌های غیر تهاجمی (بدون جراحی) برای عمل بینی نیز در بارداری و شیردهی ممنوع هستند. (مثل لیفت بینی یا تزریق ژل و…) اما اگر برای رسیدن به ظاهر دلخواهتان خیلی عجله دارید، می‌توانید تا آن زمان از چسب‌های موقت لیفت بینی استفاده کنید.

این چسب‌ها به مدت 8 ساعت دوام دارند و به صورت موقت ظاهری صاف‌تر، باریک‌تر و سربالاتر به بینی شما می‌دهند. اگر در دوره بارداری و شیردهی مراسم خاصی را در پیش دارید، این راه حل موقت بهترین گزینه برای فرم دهی به بینی‌تان است.

سؤالات متداول در مورد عمل بینی در دوران بارداری

بهتر است قبل از بارداری عمل بینی را انجام دهیم یا بعد از بارداری؟

انجام جراحی بینی بعد از دوران بارداری و دوره شیردهی همیشه بهتر از انجام آن قبل از بارداری است.

اگر به تازگی عمل بینی انجام داده باشم آیا می‌توانم زایمان طبیعی کنم؟

زایمان طبیعی بعد از عمل رینوپلاستی بینی تأثیری روی فرم بینی ندارد؛ اما همان‌طور که گفتیم برای سلامت نوزاد بهتر است تا بعد از دوران شیردهی صبر کنید.

من در هفته‌های اول بارداری بدون این که از بارداری‌ام مطلع باشم عمل دماغ انجام دادم؛ آیا این موضوع برای سلامت جنین عوارضی ندارد؟

حتماً این موضوع را با پزشک متخصصتان در میان بگذارید و مرتباً تحت نظر پزشک باشید؛ در صورت نیاز پزشک مراقبت‌های لازم را به اطلاعتان می‌رساند.

در صورتی که سوال دیگری دارید که در این مطلب به آن پرداخته نشده است، تردید نکنید و از طریق ا

تیم کارشناسی دکتر لند

تیم کارشناسی دکتر لند

مشاوره حرفه‌ای و رایگان همین حالا!

به زودی با شما تماس می‌گیریم!