• بلاگ
  • برداشتن وسایل سنگین بعد از عمل بینی: نکات واجبی که باید رعایت کنید!

برداشتن وسایل سنگین بعد از عمل بینی: نکات واجبی که باید رعایت کنید!

برداشتن وسایل سنگین بعد از عمل بینی

شاید با خودتان بگویید «عمل بینی که مربوط به صورت است و ربطی به بدن ندارد. پس اشکالی ندارد اگر بعد از عمل بینی اجسام سنگین را بلند کنم.» این تفکری است که خیلی از مراجعینی که با دکترلند تماس می‌گیرند دارند. چقدر این تفکر اشتباه است و فعالیت سنگین بعد از عمل بینی ممکن است باعث اتفاقات هولناک و خراب شدن نتیجه عمل بینی شما شود!

(اگر برای خواندن این مطلب زیاد فرصت ندارید، همین حالا بر روی دکمه تماس با ما کلیک کنید و پاسخ سؤالتان را به صورت رایگان و فوری از مشاوران دکترلند بپرسید.)

تأثیر بلند کردن اجسام سنگین بر روند بهبودی

درست است که رینوپلاستی فقط بر روی بینی شما انجام می‌شود؛ اما باید بدانید که هر نوع فعالیت بدنی روی صورت هم اثر می‌گذارد. اگر بعد از عمل خیلی زود هر نوع فعالیت شدیدی داشته باشید، این موضوع بر نتیجه عملتان تأثیر منفی می‌گذارد.

در هفته‌های اول پس از جراحی باید از بلند کردن هر چیز سنگینی اجتناب کنید؛ بغل كردن كودك بعد از عمل بيني که گه گاهی دلش می‌خواهد او را بغل کنید گرفته تا کیسه‌های خرید سنگینی که می‌خواهید به خانه ببرید! زیرا بلند کردن اجسام سنگین بعد از عمل بینی فشار خونتان را افزایش می‌دهد و ممکن است باعث خونریزی در بافت‌های بینی و بروز کبودی و تورم شود.

برداشتن وسایل سنگین بعد از عمل بینی

بعد از عمل بینی به اندازه کافی کبودی، تورم و زخم دارید؛ پس مطمئنیم که دلتان نمی‌خواهد با برداشتن وسایل سنگین بعد از عمل بینی اوضاع را برای خودتان بدتر کنید!

 البته آنچه گفتیم، تمام ماجرا نیست؛ در تیتر بعدی سایر خطرات بلند کردن چیزهای سنگین بعد از عمل بینی را برایتان توضیح می‌دهیم.

افتادگی نوک بینی خطری جدی و حساس!

اگر هنوز اهمیت پرهیز از بلند کردن جسم سنگین بعد از عمل را دست کم می‌گیرید، نگاهی به این 4 خطر بالقوه بیندازید:

  1. خطر افتادگی نوک بینی در اثر فشار
  2. خون دماغ شدن (با توجه به این که بعد از عمل بینی تا مدتی نباید بینی‌تان را لمس کنید یا آن را بشویید، خون دماغ شدن برایتان حسابی دردسرساز خواهد بود.)
  3. خطر افتادن جسم بر روی بینی و تغییر دادن شکل بینی
  4. افزایش تورم، کبودی و زخم‌ها
زور زدن بعد از عمل بینی برای جا جایی اجسام

از چه زمانی برداشتن وسایل سنگین بعد از عمل بینی ایرادی ندارد؟

جراحان دکترلند توصیه می‌کنند که برای کاهش ورم بعد از عمل بینی تا شش هفته چیزی که سنگین‌تر 6 کیلوگرم باشد را بلند نکنید. البته اگر می‌خواهید چیزی را بردارید که امکان برخورد آن با بینی‌تان وجود دارد، باید بیشتر صبر کنید.

مثلاً به گفته دکتر جرمی هانت، جراح پلاستیک از دانشگاه سیدنی، برای انجام ورزش‌هایی مثل بسکتبال، والیبال، هاکی یا هر ورزش تماسی دیگر بهتر است 3 تا 6 ماه صبر کنید. انجام این نوع ورزش بعد از عمل بینی یا برداشتن هر چیزی که امکان برخورد با بینی‌تان را داشته باشد، نتیجه عمل شما را به شدت تهدید می‌کند!

الزامات فعالیت سنگین بعد از عمل بینی

آیا بعد از 6 هفته ناگهان به سراغ کارهای سنگین بروم؟ اهمیت شروع تدریجی فعالیت‌ها

خیر؛ بعد از 6 هفته ساختارهای بینی شما تقریباً دوباره بازیابی و ترمیم شده‌اند؛ اما با این حال نباید بعد از این مدت به طور ناگهانی فعالیت‌های شدید را شروع کنید. توصیه می‌کنیم در این مرحله، از کارهای ملایم‌تر شروع کنید.

برای مثال اگر می‌خواهید بعد از عمل بینی کارهای خانه را انجام دهید، نباید بعد از 6 هفته ناگهان یک جسم خیلی سنگین را بلند کنید. اجازه دهید بدنتان کم‌کم به ازسرگیری روال عادی عادت کند.

بلند کردن بار سنگین بعد از عمل بینی

اگر ورزش می‌کنید، تا 6 هفته هیچ نوعی ورزشی نباید انجام بدهید. (اعم از ایروبیک، دویدن، طناب زدن، و…) اما بعد از 6 هفته  نیز یک راست به سراغ ورزش‌های سنگین که نیاز به برداشتن جسم سنگین دارند نروید؛ ابتدا تمرینات ملایم‌تر و بدون تماس مانند دویدن با سرعت کم، شنا و دوچرخه‌سواری را شروع کنید و خودتان اوضاع را بسنجید.

یعنی بررسی کنید که آیا بعد از 6 هفته با انجام این ورزش‌های ملایم، فشاری به بینی‌تان می‌آید یا نه؟ اگر احساس فشار دارید یا در بینی‌تان ضربان احساس می‌کنید، باید کمی بیشتر صبر کنید. اما اگر حس نمی‌کنید که فشاری به بینی‌تان می‌آید، یکی دو هفته ورزش‌های ملایم انجام دهید و سپس به سراغ ورزش‌های سنگین‌تر بروید.

جوهره کلام این است که باید به بدنتان گوش کنید و سیگنال‌هایی که بدنتان به شما می‌دهد را نادیده نگیرید!

راهنمای هفته به هفته برای برداشتن جسم سنگین بعد از عمل بینی

به جهت راحتی کار شما، در این قسمت دستورالعمل هفته به هفته برای برداشتن اجسام سنگین بعد از عمل بینی را برایتان آورده‌ایم:

هفته اول تا چهارم بعد از جراحی بینی

در هفت روز اول بعد از عمل جراحی بینی استراحت بهترین دوست شماست! بهتر است در این مدت هیچ فعالیت حرکتی به جز راه رفتن نداشته باشید. زور زدن بعد از عمل بینی در این مدت زمان، احتمال پاره شدن بخیه های بینی را افزایش می‌دهد و بسیار خطرناک و حساس است. از هفته دوم کم‌کم می‌توانید به زندگی روزمره‌تان برگردید؛ اما باز هم در این مدت به‌هیچ‌وجه نباید هیچ جسم سنگینی را بلند کنید.

احتمال پاره شدن بخیه های بینی در اثر فشار آوردن و برداشتن جسم سنگین

هفته چهارم و پنجم بعد از عمل

از هفته چهارم اشکالی ندارد که کم‌کم فعالیت‌هایی که نیاز به حرکت بیشتری دارند را انجام دهید؛ اما همچنان نباید چیزی سنگین‌تر از 6 کیلوگرم را بلند کنید. مثلاً اگر ورزشکار هستید، کم‌کم ورزش‌هایی مثل دویدن، شنا کردن و دوچرخه‌سواری را به آرامی از سر بگیرید؛ اما به سراغ ورزش‌های شدیدتر که فشار زیادی به بدن و صورت وارد می‌کنند یا برای انجام آن‌ها باید اجسام سنگین را بلند کنید، نروید.

هفته ششم بعد از جراحی

بعد از هفته ششم، بازگشت به روال عادی زندگی و از سر گرفتن کارهای روزمره اشکالی ندارد. اگر نیاز دارید چیز سنگینی را بلند کنید یا هل دهید، باید خودتان واکنش بدنتان به این موضوع را بسنجید.

اگر هنگام بلند کردن یا هل دادن جسم سنگینی احساس فشار بر روی بینی‌تان نمی‌کنید، پس مشکلی نیست و بلند کردن یا هل دادن آن اشکالی ندارد. اما دقت کنید که اگر آن جسم چیزی است که احتمال افتادنش روی صورتتان یا برخورد آن با بینی‌تان وجود دارد، به هیچ وجه آن را بلند نکنید. برای مثال، بلند کردن ورزنه بعد از عمل بینی تا حداقل 3 ماه پیشنهاد نمی‌شود.

ماه سوم تا ششم بعد از عمل

بعد از ماه سوم، دیگر بینی‌تان تا حد خوبی شکل گرفته است و کارتان راحت‌تر می‌شود. در این مرحله وزنه برداری بعد از عمل بینی یا بلند کردن چیزهای سنگین مشکلی ندارد؛ اما باز هم باید در برداشتن وزنه های سنگین بعد از جراحی بینی خیلی احتیاط کنید و حواستان باشد که چیزی با بینی‌تان برخورد شدید نداشته باشد.

برداشتن وزنه های سنگین بعد از جراحی بینی

البته اگر برایتان ممکن است، پیشنهاد می‌کنیم ماه ششم نیز صبر کنید و بعد به سراغ بلند کردن اجسامی بروید که امکان برخورد با بینی‌تان را دارند. (مثل وزنه برداری، توپ، بچه داری بعد عمل بینی و…) به این صورت خیالتان راحت خواهد بود که هیچ چیزی نتیجه عمل شما را به خطر نمی‌اندازد و نتیجه‌ای مطلوب و ایده‌آل از عملتان می‌گیرید.

یک خبر خوب هم برای شما داریم! اگر در نظر دارید که تزریق ژل یا بوتاکس نیز انجام دهید، این مرحله بهترین وقت برای انجام آن است. اگر از طریق دکترلند برای جراحی بینی اقدام کنید، یک کارت تخفیف در خدمات ژل و بوتاکس نیز هدیه می‌گیرید. بعد از گذشت  2ماه از عملتان با خیال راحت از این کارت تخفیف استفاده کنید و چهره‌ای زیباتر از پیش به خودتان هدیه دهید.

تکنیک‌های ایمن برای برداشتن اجسام بعد از عمل بینی

فاصله گرفتن از کارهای روزمره بعد از عمل راحت نیست؛ اگر در کارهای روزمره‌تان با بلند کردن اجسام سنگین سروکار دارید، حتماً این توصیه‌ها را در نظر بگیرید تا مشکلی برایتان پیش نیاید.

1.    از قبل برای این موضوع آمادگی ایجاد کنید.

مهم‌ترین توصیه‌ای که پزشکان دکترلند برای شما دارند، این است که از قبل از عمل برای 6 هفته بعد از عملتان برنامه ریزی کنید و آماده باشید. بعد از عمل شما تا 6 هفته نباید چیز سنگینی بلند کنید؛ اما اگر از قبل برای این موضوع آماده نباشید دچار مشکل می‌شوید.

برای مثال، اگر کودک نوپا دارید قبل از عمل با خانواده و دوستانتان هماهنگ کنید که چند روزی به کمک شما بیایند. تا چند هفته بعد از عمل بهتر است خودتان کودک را بلند نکنید؛ البته بغل کردن کودک در حالی که نشسته‌اید مشکلی ندارد.

بچه داری و بغل كردن كودك بعد از عمل بيني

اگر تنها زندگی می‌کنید، خریدهای چند هفته‌تان را از قبل انجام دهید تا مجبور نشوید بعد از عمل کیسه خریدهای سنگین را حمل کنید. بعلاوه، روز قبل از عملتان کارهای خانه را انجام دهید زیرا انجام کارهای خانه بلافاصله بعد از عملتان برای بهبودی شما خوب نیست. (در ادامه توضیح می‌دهیم که در هر مرحله بعد از عمل انجام کدام کارهای خانه بلا مانع است.)

2.    از روش‌های جایگزین بلند کردن استفاده کنید.

گاهی اوقات ممکن است بگویید »چاره‌ای نیست، مجبورم بعضی چیزهای سنگین را بعد از عمل بلند کنم! «اما این‌طور نیست؛ اکثر اوقات چاره‌ای وجود دارد و می‌شود روش‌های جایگزینی برای بلند کردن اجسام پیدا کرد.

برای مثال به جای رفتن به فروشگاه، به صورت تلفنی خرید کنید تا مجبور نباشید کیسه‌های خرید را در فروشگاه یا در مسیر حمل کنید. همچنین، به جای ورزش‌هایی که با اجسام سنگین مثل دمبل سروکار دارند، پیاده‌روی کنید. به این صورت هم تناسب اندامتان به هم نمی‌خورد و هم به بینی‌تان آسیب نمی‌زنید.

3.    از وسایل کمکی برای برداشتن اجسام سنگین استفاده کنید.

تا حد امکان سعی کنید تا 6 هفته بعد از عمل هیچ چیزی سنگین‌تر از 6 کیلوگرم را بلند نکنید؛ اما اگر مجبور به برداشتن جسم سنگینی شدید، توصیه‌های زیر را رعایت کنید…

  1. اگر مجبور هستید خریدهای سنگین انجام دهید، به فروشگاه‌هایی بروید که چرخ دستی ارائه می‌دهند.
  2. برای حمل خریدها تا خانه حتماً از تاکسی تلفنی استفاده کنید.
  3. 3)    اگر در محل کارتان باید اجسام سنگینی را جابه‌جا کنید، از چرخ حمل بار استفاده کنید.
  4. اگر در خانه باید چیز سنگینی را بردارید و چاره دیگری ندارید، از فرد دیگری نیز کمک بگیرید تا فشار کمتری به بینی شما بیاید.
برداشتن وسایل سنگین بعد از عمل بینی

آیا انجام کارهای خانه بعد از عمل بینی بلامانع است؟

گاهی اوقات کارهای خانه نیز نیاز به بلند کردن اجسام سنگین دارند. پس بیایید بررسی کنیم که بعد از جراحی انجام کدام کارهای خانه مشکلی ندارد.

انجام کار خانه در روز اول و دوم

در 12 ساعت اول پس از جراحی زیبایی بینی فقط استراحت کنید. در روز دوم، با مصرف داروهایتان و تغذیه خوب، کم‌کم آمادگی خواهید داشت که از رختخواب خارج شوید و فعالیت‌های بسیار سبکی را در خانه انجام دهید.

مثلاً آماده کردن یک میان‌وعده ساده و شستن حجم کمی از لباس‌ها در ماشین لباسشویی مشکلی ندارد؛ فقط اطمینان حاصل کنید که چیز سنگینی را بلند نمی‌کنید و از هر کاری که بینی شما را در معرض خطر قرار می‌دهد اجتناب می‌کنید.

(مثلاً پا گذاشتن روی صندلی برای برداشتن وسیله‌ای که دور از دسترس است.) همچنین، فعالیت‌هایی که فشار خونتان را بالا می‌برد را نیز انجام ندهید. (مثل خم شدن برای برداشتن یک کیسه سنگین از مواد غذایی.) در عوض از یک دوست یا یکی از اعضای خانواده بخواهید که برای انجام چنین کارهایی به شما کمک کند.

انجام کارهای خانه بعد از عمل بینی

انجام کارهای خانه در هفته اول

به بدن خود گوش دهید و در این مدت فقط تا جایی که احساس می‌کنید توانایی دارید کارهای خانه را انجام دهید. با گذشت چند روز از عملتان کم‌کم قوی‌تر می‌شوید و احتمالاً مشکلی ندارد که فعالیت‌های معمولی خانگی مثل آشپزی، مرتب کردن وسایل، و… را انجام دهید. البته همچنان یادتان باشد که از خم شدن یا برداشتن جسم سنگین بعد از عمل اجتناب کنید.

انجام کارهای خانه در هفته دوم بعد از عمل

هنگامی که گچ بینی‌تان برداشته می‌شود و بیشتر کبودی‌ها و ورم‌هایتان فروکش می‌کنند، احتمالاً ماده بازگشت به فعالیت‌های عادی‌تان هستید. انجام کارهای خانه مثل آشپزی، شستن لباس، گردگیری، مرتب کردن وسایل و… بلامانع است. اما اکیداً توصیه می‌کنیم که از انجام کارهای سنگین دوری کنید.

هفته 3 و 4     

در این مرحله مشکلی ندارد که تمام فعالیت‌های عادی که در خانه انجام می‌دادید را دوباره از سر بگیرید. البته حتی در این مرحله نیز نباید کارهایی مثل اسباب کشی یا هر کاری که با اجسام سنگین سروکار دارد را انجام دهید.

آیا کاری وجود دارد که می‌خواهید انجام بدهید اما شک دارید که انجام آن بعد از عمل بینی بلامانع است یا نه؟ بر روی دکمه تماس با ما کلیک کنید و همین حالا به طور رایگان سؤالتان را از مشاوران دکترلند بپرسید.

بلند کردن جسم سنگین بعد از عمل بینی

با دکترلند هر چه زودتر به روال عادی زندگی‌تان بازگردید!

ما درک می‌کنیم که دلتان می‌خواهد هر چه زودتر بعد از عمل بینی به روال عادی زندگی‌تان بازگردید و قادر باشید مثل قبل ورزش، کارهای خانه و… را انجام دهید. برای کمک در فرایند بهبودی شما، ما در دکترلند با ارائه مشاوره رایگان بعد از عمل در خدمتتان هستیم.

یعنی حتی بعد از جراحی نیز ما با شما در ارتباط خواهیم بود و در هر مرحله از بهبودی‌تان به شما مشاوره تخصصی می‌دهیم تا هر چه سریع‌تر به طور کامل بهبود پیدا کنید. البته انتخاب جراح ماهر و کارکشته نیز در روند بهبودی شما بی‌تأثیر نیست. به همین دلیل ما در دکترلند با ارائه مشاوره رایگان قبل از عمل، به شما کمک می‌کنیم بهترین جراح را با توجه به نیازتان و سبک عمل بینی که مد نظر دارید انتخاب کنید.

اگر همیشه آرزوی داشتن بینی ایده آلتان را داشته‌اید، این آرزو را بیش از این در دلتان نگه ندارید و با کلیک بر روی دکمه دریافت مشاوره رایگان عمل بینی اولین قدم را برای تحقق آرزویتان بردارید.

اگر درباره بلند كردن اجسام سنگين بعد از عمل بيني هنوز هم سوالی دارید، ما در بخش نظرات به صورت اختصاصی و حرفه‌ای پاسخگوی سوالات شما عزیزان هستیم.

 سؤالات متداول در مورد برداشتن اجسام سنگین بعد از عمل بینی

در این قسمت پاسخ بعضی از سؤالات متداول در مورد برداشتن چیزهای سنگین بعد از جراحی بینی را با یکدیگر می‌خوانیم:

آیا بلند کردن و بغل کردن نوزاد بعد از عمل بینی مشکلی ندارد؟

توصیه می‌کنیم حداقل 3 هفته برای بلند کردن و بغل کردن نوزادتان صبر کنید. همان‌طور که گفتیم اشکالی ندارد که در حالی که نشسته‌اید نوزاد را بغل کنید؛ اما خودتان برای بلند کردن نوزاد خم نشوید. بعلاوه، حواستان باشد که دست نوزاد با بینی‌تان برخورد نکند.

اگر در اثر انجام فعالیت شدید یا بلند کردن چیزی دچار تورم شدم چه کار کنم؟

اگر قبل از خواندن این مطلب نادانسته چیز سنگینی را بلند کرده‌اید یا فعالیت شدیدی انجام داده‌اید، برای کاهش تورم مقداری یخ را روی بینی‌تان بمالید. اگر در اثر برداشتن جسم سنگین دچار خون دماغ شدید، سبکی سر یا ضربان در بینی‌تان شدید با پزشکتان تماس بگیرید.

بدترین اتفاقی که ممکن است هنگام بلند کردن اجسام سنگین بعد از جراحی رخ دهد چیست؟

بدترین اتفاقی که ممکن است رخ دهد، افتادن آن جسم بر روی بینی‌تان است. (برای مثال افتادن دمبل هنگام ورزش بر روی بینی‌تان.) به همین خاطر است که می‌گوییم تا حداقل 3 ماه بعد از عمل بینی با اجسام سنگینی که ممکن است به طور اتفاقی با بینی‌تان برخورد کنند سروکار نداشته باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به زودی با شما تماس می‌گیریم!