• بلاگ
  • کبودی چشم پس از جراحی بینی

کبودی چشم پس از جراحی بینی

کبودی چشم پس از جراحی بینی

بعد از جراحی بینی، در شکل و ظاهر افراد شاهد تغییرات مشهودی هستیم. شایع‌ترین این تغییرات که بلافاصله پس از جراحی بینی پدیدار می‌شوند؛ تورم و کبودی است. و همین امر باعث می‌شود نتایج نهایی تا زمانی که تورم و کبودی برطرف نشود، دیده نشود. معمولاً سوال پرتکرار افراد هم دربارۀ شدت کبودی چشم پس از جراحی بینی و همچنین مدت زمان ماندگاری آن است. اگر شما هم دغدغه رفع سریع کبودی‌ها را دارید، در ادامه مطلب با «دکترلند» همراه شوید.

 

علت کبودی چشم پس از جراحی بینی

شاید شما یا اطرافیانتان کبودی زیر چشم بعد از عمل بینی شیراز را تجربه کرده باشید. البته این عارضه برای همه اتفاق نمی‌افتد. در واقع تورم و کبودی بعد از جراحی بینی به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از دلایل استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های جراحی بینی این است که جراح از کدام یک از روش‌های جراحی بینی استفاده کرده است! تکنیک‌های جراحی بینی بسته یا روش‌های جراحی باز؟! بنابراین در این فرآیند سیاهی و کبودی طبیعی و کاملا بی‌خطر است.

کبودی چشم پس از جراحی بینی

عوامل تاثیرگذار درکبودی چشم پس از جراحی بینی

کبودی (bruising) زمانی اتفاق می‌افتد که رگ‌های خونی اطراف چشم زیر پوست محبوس شده و باعث می‌شوند این قسمت به رنگ آبی یا بنفش در آید. پس از رینوپلاستی، گاهی اوقات رگ‌های خونی اطراف ساختار بینی مختل می‌شوند و به همین خاطر منجر به سیاهی چشم می‌شوند. اما اگر بخواهیم ریزبین‌تر شویم، مهم‌ترین دلایل کبودی در عوامل زیر خلاصه می‌شود.

  • زمانی‌که خون از مویرگ‌های کوچک کاپیلاری وارد بافت زیر پوست شود.
  • عدم تبحر و تخصص کافی جراح باعث ایجاد آسیب به مویرگ‌های خونی و بافت‌های درون بینی شود که این در نهایت موجب تغییر رنگ پوست در ناحیه تحت درمان خواهد شد.
  • اقداماتی چون تراشیدن و شکستن که برای تغییر استخوان، ساختار و انحراف به بینی وارد می‌شوند.
  • میزان حساسیت پوست و واکنش پذیری افراد به جراحی پلاستیک نیز بی‌تاثیر نیست.
  • حساسيت به تامپون که بعد از جراحی در بینی فرد قرار داده می‌شود.
  • روشی که جراح بینی شیراز برای تغییر ظاهر یا مشکلات بینی استفاده می‌کند. در حالت کلی جراحی بینی به روش باز با کبودی بیشتری همراه است.
  • افرادی که دارای مشکلات مانند فشار خون دارند؛ ممکن است به دلیل خونریزی حین عمل کبودی بیشتری را تجربه کند.
  • مشکلات خاص سلامتی، استفاده از داروهای رقیق کننده قبل از جراحی، افزایش سن (45 سال به بالا) و دیگر مشکلات مربوط به انعقاد خون همگی دلایل کبودی چشم بعد از عمل بینی هستند.

 

چه مدت طول می‌کشد تا کبودی چشم پس از جراحی بینی از بین برود؟

گفتیم که دلایل بسیاری باعث ایجاد کبودی زیر چشم می‌شوند. اما مهم‌ترین سوالی که برای افراد  پیش می‌آید که تا چه مدت این مهمان ناخوانده را باید تحمل کرد!

روز اول: معمولاً بلافاصله پس از جراحی بینی کبودی شدید وجود ندارد.

روز دوم: یک روز بعد از عمل بینی، کبودی‌ها افزایش می‌یابد. و سیاهی و کبودی در روز دوم بعد از جراحی بینی به اوج خود می‌رسد.

روز سوم: شدت کبودی کاهش می‌یابد

هفته اول: بعد از یک هفته از کشیدن آتل و بخیه بینی، درصد بسیاری از تورم و کبودی اطراف چشم برطرف شده است.

چکونه کبودی چشم پس از جراحی را کاهش دهیم؟

برای به حداقل رساندن احتمال کبودی، قبل از جراحی چه باید کرد؟

در اینجا چند نکته برای کاهش احتمال سیاه شدن چشم پس از عمل بینی وجود دارد؛

 

  • در صورت امکان از مصرف داروهای رقیق کننده خون خودداری کنید.
  • حداقل دو هفته قبل از جراحی باید از مصرف داروهایی که می توانند خون را رقیق کنند خودداری کنید.
  • حداقل یک هفته قبل از عمل از نوشیدن الکل و مصرف دخانیات جلوگیری کنید.
  • تا زمانی که پزشک به شما بگوید که انجام این کار بی خطر است، نباید داروها را از سر بگیرید.
  • برخی از داروهایی که باید از آنها اجتناب کرد شامل ایبوپروفن، آسپرین و سایر داروهای ضد التهابی است.
  • قبل از عمل از مصرف قرص‌های گیاهی شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی خودداری کنید.
  • انتخاب جراح خبره و با تجربه تاثیر بسزایی در کاهش کبودی چشم خواهد داشت.
  • بیماران باید از مصرف دوز بالای داروهای گیاهی، مولتی ویتامین ها یا چای حاوی مقادیر زیادی جینسینگ، روغن ماهی، جینکو و ویتامین E خودداری کنند.

رعایت این نکات قبل از جراحی بینی می‌تواند بر بیهوشی عمومی در جراحی تأثیر بگذارند و فوراً بر نحوه شروع بهبودی بدن شما پس از عمل تأثیر بگذارند.

 

چگونه کبودی چشم را کاهش دهیم و زمان بهبودی را به حداقل برسانیم؟

اگر متوجه کبودی چشم پس از جراحی بینی شده‌اید، در این بخش نکات زیر را امتحان کنید تا زمان ناپدید شدن آن را کاهش دهید.

  1. در 2 روز اول پس از جراحی، کمپرس یخ یا حتی بهتر از نخود فرنگی منجمد را روی گونه‌ها بمالید. بسته‌های سرد به طور طبیعی پیشرفت تورم و کبودی را منجمد می‌کنند، بنابراین بیماران اغلب هرگز پوست کبودی ارغوانی را نمی‌بینند و رنگ زرد بیشتری در کبودی خود دارند. رنگدانه زرد روی کبودی مرحله نهایی تغییر رنگ قبل از بهبود کامل در نظر گرفته می‌شود.
  2. بالا نگه داشتن سر می تواند به کاهش تورم کمک کند و همچنین ممکن است کبودی را کاهش دهد. این در چند شب اول استراحت پس از جراحی مهم است و ممکن است بخواهید چند شب قبل از جراحی بخوابید که سر خود را بالا و کاملاً به پشت بخوابانید.
  3. مکمل های گیاهی مانند بروملین و آرنیکا ممکن است مفید باشند. بروملین آنزیمی است که در آناناس یافت می‌شود و برخی از بیماران چند روز قبل از جراحی آناناس تازه می خورند.
  4. قرص آرنیکا، داروی هومیوپاتی است و به واکنش بدن به کبودی کمک می‌کند. به طور کلی، با توصیه پزشک با مصرف دوز مناسب قرص را مصرف کنید، از 7 روز قبل از عمل زیبایی بینی شروع کنید.. علاوه بر این، استفاده از کرم آرنیکا، مصرف قرص رفع کبودی بعد از عمل بینی آناهیل، پماد برای کبودی زیر چشم بعد از عمل بینی چون؛ لازونیل، کرم هیرودوئید در زیر چشم پس از 48 ساعت از عمل جراحی بینی برای تسریع بیشتر در بهبود کبودی نیز مفید است.
  5. یکی دیگر از راه‌های درمان کبودی بعد عمل بینی، خوردن غذاها و نوشیدنی‌های حاوی ویتامین به ویژه ویتامین K است. تحقیقات نشان داده که مصرف آناناس و اب کرفس برای کبودی بعد عمل بینی بسیار مفید هستند. همچنین غذاهای حاوی آهن مانند اسفناج می‌توانند با افزایش خون رسانی به محل زخم و کبودی، در بهبودی آن‌ها مؤثر باشند.

اقدامات خانگی برای برطرف کردن این عارضه

  • مصرف دارو
  • خوابیدن به پشت
  • قرار گرفتن سر در بالا با کمک بالش
  • پرهیز از خندیدن و صحبت کردن زیاد
  • شیوه صحیح استفاده از کمپرس
  • عدم استفاده از عینک به مدت حداقل سه ماه

به‌طور کلی، گوش سپردن و عملی کردن توصیه‌های پزشک قبل و بعد از جراحی روند بهبودی را سریع‌تر خواهد کرد.

 

در آخر

زمانی که بعد از ماه‌ها یا سال ها تصمیم گرفتید. بینی خود را به دست جراح بینی متخصص و مجرب بسپارید تا بینی خوش تراش و زیبا و هماهنگ با سایر قسمت های صورت شما داشته باشد. البته قبل از لذت بردن از این حس زیبا باید عوارض ناخوشایندی برای یک زمان کوتاه را تحمل کنید. که شامل کبودی چشم پس از جراحی بینی و  تورم و… می‌شود. امیدوارم این مقاله از دکترلند توانسته باشد پاسخگوی سوالات شما بوده باشد. اگر تجربه جراحی بینی در شیراز را داشته‌اید، و جس می‌کنید نکاتی در این باره از قلم افتاده برای ما و کاربران کامنت بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به زودی با شما تماس می‌گیریم!