• بلاگ
  • تاثیر جراحی بینی بر بویایی

تاثیر جراحی بینی بر بویایی

تاثیر جراحی بینی بر بویایی

اگر در فکر انجام جراحی زیبایی بینی بوده‌اید یا اخیراً این عمل را انجام داده‌اید، ممکن است تغییراتی در حس بویایی خود داشته باشید. خبر خوب این است که اگرچه برخی تغییرات در بویایی رایج است، اما اکثر بیماران حس بویایی کامل خود را در حدود 4 تا 6 هفته به دست می‌آورند. با عمل بینی شیراز می‌توانید گل رز یا هر چیزی که دوست دارید را بو کنید! و ظاهر و عملکرد بینی خود را دوست داشته باشید.

در ادامه با «دکترلند» همراه شوید تا با تاثیر جراحی بینی بر بویایی و هرآنچه که باید دربارۀ این موضوع بدانید را بدانید.

 

حس بویایی چگونه کار می کند؟

مواد، مولکول‌هایی را آزاد می‌کنند که وارد سوراخ‌های بینی می‌شوند و گیرنده‌های واقع در نورون‌های حسی بویایی در پشت بینی را تحریک می‌کنند. این نورون ها پیام هایی را به مغز شما می‌فرستند که بو را شناسایی می‌کند. بوها همچنین می‌توانند از طریق کانالی که بالای گلو را به بینی متصل می کند، مانند زمانی که غذا می جوید، به نورون های حسی برسد.

 

بدن ما چگونه بو را درک می کند؟

چشایی و بویایی به عنوان حواس شیمیایی شناخته می‌شوند. ما توسط محرک‌های بو احاطه شده‌ایم. قهوه، گل‌های تازه، پرتقال که مولکول‌های بو را آزاد می‌کنند. بینی شما دارای رشته های ظریفی است که در یک عصب حسی به نام عصب بویایی سازماندهی شده‌اند. این عصب که حاوی نورون‌های گیرنده تخصصی است که در بخش پیش اشاره کردیم از نظر تشریحی برای تشخیص بو طراحی شده است. وقتی مولکول‌های بو به نورون‌های گیرنده می‌رسند، حس بویایی ما را تحریک می‌کند.

پس از جراحی بینی یا رینوپلاستی، مجاری بینی ملتهب می‌شود و در نتیجه جریان هوا به داخل بینی کاهش می‌یابد. از آنجایی که راه های بینی مسدود شده است، مولکول های بو نمی توانند به گیرنده های انتهای عصب بویایی برسند. هنگامی که این گیرنده های تشخیص بو بو را ثبت نمی کنند، حس چشایی نیز کاهش می یابد. (به زمانی فکر کنید که دچار احتقان یا سرماخوردگی هستید و فقط می توانید طعم بسیاری از غذاهای تند را بچشید.)

 

ارتباط حس بویایی و چشایی

یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که پس از جراحی رینوپلاستی بینی ایجاد می‌شود، کاهش حس بویایی در افراد است و تاثیر جراحی زیبایی بینی بر حس بویایی امری اثبات‌شده ‌است.

معمولا با کاهش حس بویایی، حس چشایی نیز ضعیف می‌شود. به‌دلیل ارتباط این دو حس با یکدیگر، آسیب به حس بویایی، حس چشایی را نیز تضعیف می‌کند.

تاثیر جراحی زیبایی بینی بر حس بویایی و سپس چشایی، اعمال می‌شود؛ زیرا معمولا برای درک مزه‌ها، بدن از حس چشایی استفاده می‌کند، اما حس بویایی نیز مکمل درک این مزه‌ها است؛ زیرا حس چشایی در ابتدا، از طریق حس بویایی بروز می‌کند. بسیاری از مراجعه کنندگانی که از کاهش حس چشایی شکایت دارند، پس از مراجعه متوجه اختلال در حس بویایی‌شان می‌شوند.

تاثیر جراحی بینی بر بویایی

 

تاثیر جراحی بینی بر بویایی

بعد از جراحی بینی، بینی شما نسبتاً متورم خواهد شد. بسیاری از بیماران احساس می‌کنند که بینی‌شان گرفتگی یا گرفتگی دارد، شبیه احساسی که هنگام سرماخوردگی شدید دارید. از آنجایی که مجرای بینی بسته است، بینی قادر به بو کردن نیست. بسیاری از بیماران همچنین کاهش حس چشایی را در چند هفته اول پس از جراحی گزارش می کنند.

اگرچه بلافاصله پس از جراحی بینی دچار از دست دادن بویایی خواهید شد، اما مهم است که به یاد داشته باشید که این از دست دادن فقط موقتی است. اکثر بیماران بعد از 3-6 هفته متوجه بهبودی می شوند. تغییر دائمی در حس بویایی بسیار نادر است. هر گونه از دست دادن بویایی معمولاً موقتی است و در عرض چند هفته برطرف می شود.

 

زمان برگشت حس بویایی پس از جراحی بینی

با کاهش تدریجی تورم بعد از جراحی، ادراک حسی بینی بهبود می یابد و بوها و مزه ها دوباره مشخص می شوند. در اکثر بیماران حدود 3 تا 6 هفته طول می کشد تا حس بویایی به طور کامل بازگردد. در موارد بسیار نادر، برخی از افراد پس از جراحی بینی دچار از دست دادن دائمی بویایی شده اند.  احتمالاً به دلیل اصلاح یا تغییر موقعیت یک راه بینی مسدود می شود.

 

 

بازگرداندن حس بویایی پس از جراحی بینی

از آنجایی که از دست دادن بویایی به التهاب بینی مربوط می شود، می توانید اقدامات لازم را برای اطمینان از بهبودی بدن خود به بهترین شکل ممکن انجام دهید. استراحت کنید، مایعات زیادی بنوشید و از فعالیت هایی که می تواند به بینی آسیب برساند (مانند ورزش های خاصی که خطر ضربه را به همراه دارند) اجتناب کنید.

اگرچه خطر از دست دادن دائمی بویایی کم است، اما بهترین راه برای به حداقل رساندن خطرات، انتخاب یک جراح پلاستیک با تجربه برای جراحی بینی است.

عوامل موثر در بازگشت حس بویایی

برای برگشت حس بویایی بعد از عمل پولیپ بینی و جراحی بینی گوشتی و استخوانی  دوران نقاهت باید طی شود. اما برای تسریع این دوران و برگشت سریع‌تر حس بویایی بعد از عمل بینی بهتر است کارهای زیر را انجام دهید؛

  • استراحت زیاد
  • نحوه درست خوابیدن
  • نوشیدن آب زیاد
  • مصرف نمک کمتر
  • کنترل مصرف غذاهای سرد و شیرین
  • خودداری از انجام فعالیت سنگین
  • و…

 

مدل بینی در ریسک از بین رفتن حس بویایی

اگر بخواهید تاثیر جراحی بینی بر  بویایی بعد از عمل بینی را بررسی کنید، لازم است بینی‌هایی که ریسک این اختلال را بیشتر می‌کنند، بشناسید.

هر چه بینی کوچک‌تر باشد، اختلالات تنفسی و بویایی بیشتری را برای فرد ایجاد می‌کند. معمولا در زمان مراجعه به پزشک، بسیاری از افراد خواهان کوچک نمودن بینی خود هستند. افرادی که طرفدار عمل بینی عروسکی و جراحی فانتزی بینی هستند، بدون توجه به بحث سلامت تنفس و بویایی، اصرار به کوچک نمودن بینی دارند.

معمولا پزشکان باتجربه، در چنین شرایطی اصلا تسلیم خواسته فرد متقاضی نمی‌شوند؛ اما پزشکان زیادی نیز وجود دارند که با اصرار فرد، وقت عمل بینی عروسکی و فانتزی را تعیین می‌کنند.

معمولا حاصل چنین جراحی‌های زیبایی غیراستانداردی، خروپف‌های شبانه، آپنه خواب، اختلال در سلامتی، کاهش حس بویایی و … خواهد بود.

پس در صورتی‌که پزشک متخصص شما، در جلسه مشاوره قبل از عمل، توصیه‌ای مبنی بر محدودیت کوچک نمودن بینی کرد، آن را بپذیرید و آگاه باشید که نتیجه کوچک نمودن بینی بیش از اندازه، چیزی جز اختلال در سلامتی و زندگی عادی شما نخواهد بود.

 

بعد از جراحی بینی چه اتفاقی برای حواس شما می‌افتد؟

از آنجایی که رینوپلاستی یک روش گسترده است که نیاز به تغییرات شدید در بینی دارد، منطقی است که بدن شما برای بهبودی به زمان نیاز دارد. بنابراین، متورم شدن بافت های بینی و تحت تاثیر قرار گرفتن اعصاب و مجاری هوا در طول فرآیند بهبودی، امری رایج است.

اگرچه این می تواند حس بویایی و چشایی شما را کاهش دهد، اما این اثرات موقتی هستند. به محض پاک شدن مجرای بینی یا کاهش تورم، توانایی بویایی و چشایی شما برمی گردد. برای بسیاری از بیماران، حواس آنها ممکن است در عرض سه تا شش هفته به طور کامل بازگردد. بهبودی کامل می‌تواند شش ماه تا یک سال طول بکشد و هیچ اثر ماندگار یا دائمی روی طعم یا بویایی ندارد.

کلام آخر

افراد بسیاری ممکن است با مطالعه این مطلب، احساس کنند جراحی زیبایی بینی و ظاهر جذاب آن، به کاهش بویایی و اختلال در یکی از لذت‌بخش‌ترین حس‌های پنج‌گانه انسان، نمی‌ارزد. اما پاسخ تیم دکترلند این است که هرچند تاثیر جراحی بینی بر بویایی انکار ناپذیر است. اما، ریسک مشکلات این‌چنینی در بسیاری از جراحی‌ها وجود دارد.

شما تنها با تحقیق کافی و انتخاب پزشک باتجربه، می‌توانید ریسک بروز این مشکل را تا حد بسیار زیادی کاهش دهید. آگاه باشید که درصد بالایی از افراد درگیر با مشکلات بویایی پس از جراحی، با گذشت مدت زمان مشخصی، بهبود یافته‌اند و تعداد بسیار محدودی دچار اختلال دائمی در حس بویایی شده‌اند. با این حال در صورت هر گونه سوال و تجربه در این زمینه می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی زیر با ما در ارتباط باشید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به زودی با شما تماس می‌گیریم!