• بلاگ
  • تاثیر جراحی فک و صورت بر فرم بینی

تاثیر جراحی فک و صورت بر فرم بینی

تاثیر جراحی فک و صورت بر فرم بینی

یکی از جراحی‌های تاثیر‌گذار بر فرم بینی جراحی فک و صورت است. که ناهنجاری‌های اسکلتی و دندانی مانند نامرتبی دندان‌ها را و اختلالات فک فوقانی یا تحتانی (یا هر دو) را بر طرف می‌کند.  این جراحی گاهی اوقات به تنها و گاهی نیز در صورت وجود مشکلات بیشتر و اساسی به صورت مکمل و در کنار ارتودنسی دندان‌ها انجام می‌شود. جراحی ارتوگناتیک با بهبود عملکرد فک، علاوه بر کمک به جویدن و بلع، صحبت کردن و تنفس بهتر، تاثیر زیادی در زیبایی ظاهر هر فرد دارد و با ایجاد تقارن در صورت، بر زیبایی چهره افراد موثر است.

در ادامه این مطلب با دکترلند همراه شوید تا با تاثیر جراحی فک و صورت بر فرم بینی اطلاعات بیشستری کسب کنیم.

 

جراحی فک و صورت و جراحی بینی چیست؟

جراحی فک و بینی دو تا از جراحی‌های پرطرفدار و مرتبط با صورت است. جراحی فک یا orthognatic surgery زیرمجموعه دندان‌پزشکی است؛ که توسط جراح فک و صورت انجام می‌شود. اما جراحی بینی  را متخصص و جراح پلاستیک انجام می‌دهد. و افراد  بسیاری هستند که متقاضی این جراحی‌ها در بهبود زیبایی خود هستند.

اما از سؤالات رایج افرادی که نیاز و یا تمایل به انجام این جراحی‌ها دارند این است که انجام کدام یک بر دیگری مقدم است؟

جواب این سوال بستگی به جراحی فک بالا یا پایین دارد. اگر جراحی فک بالا باشد باید قبل از عمل بینی شیراز انجام شود؛ اما در جراحی فک پایین فرقی نمی‌کند قبل یا بعد از عمل بینی باشد.

جراحی فک و صورت و جراحی بینی

چه افرادی به جراحی فک و صورت نیاز دارند؟

یکی از روش‌های رایج بر طرف کردن ناهنجاری‌های فک با ارتودنسی برطرف می‌شود. اما در مواردی که عدم تقارن بسیار زیاد باشد به‌طوری که دندان‌ها روی هم قرار نگیرند نیاز به جراحی فک بیش از پیش احساس می‌شود. اما برای اینکه بدانیم چه کسانی بیشتر به جراحی فک نیاز دارند؛ به‌طور معمول افراد زیر را در این دسته‌بندی قرارد داد.

  • افرادی که ظاهر دو فکشان از نیمرخ تقارن و تعدل ندارد برای مثال فک پایین عقب‌تر از فک بالاست یا برعکس.
  • افرادی که داری مشکل اپن بایت هستند یا اینکه دندان‌ها روی هم قرار نمی‌گیرد.
  • افرادی که در عمل جویدن و بلعیدن و تنفس خود مشکل دارند.
  • افرادی که فرم چانه آن‌ها با چهره‌شان همخوانی ندارد.

 

تاثیر جراحی فک و صورت بر فرم بینی چقدر است؟

جراحی فک بر فرم بینی تأثیر گذار است و فاکتورهای متعددی از جمله جنسیت، میزان ضخامت بافت‌ها و چربی پوست، نژاد و سن افراد نیز بر این موضوع تأثیر بسزایی دارد و باعث می‌شود که نتایج این جراحی از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و امکان پیش بینی میزان این تأثیر و تغییر فرم بینی پیش از جراحی فک بالا وجود نداشته باشد.

از طرفی میزان تأثیر جراحی فک بالا بر بینی، به متد جراحی و مشکل فک بستگی دارد. برای مثال کسانی که ارتفاع فک بالای آن‌ها زیاد است، معمولا بینی باریک‌تری دارند. چرا که این افراد معمولا از راه دهان نفس می‌کشند. در این صورت جراحی فک بالا و تنفس صحیح از طریق بینی باعث پهن شدن نسبی بینی خواهد شد. همچنین، در برخی موارد مشاهده می‌شود که نوک بینی افراد بعد از جراحی فک بالا مقداری بالاتر می‌رود.

 

جراحی فک بالا نیاز به جراحی بینی را رفع می‌کند؟

شرایط بیمار در جواب این سوال بسیار تاثیر گذار است. معمولاً ناهنجاری فک و فرم بینی نقش بسزایی در نیاز به انجام رینوپلاستی و یا عدم نیاز به انجام آن پس از جراحی فک دارد.
در صورتی که ناهنجاری بینی به دلیل وجود ناهنجاری در فک باشد، حدود نود درصد پس از جراحی فک و اصلاح فرم و برطرف کردن مشکل آن، فرم بینی هم تغییر پیدا می‌کند و دیگر نیازی به انجام جراحی بینی وجود نخواهد داشت.
برای مثال بینی‌هایی که نوک آنها پایین است، پس از جراحی فک احتمال تغییر فرم بینی و بالا رفتن آن وجود دارد. اما در صورتی که ارتباطی بین مشکل فرم بینی و مشکل فک وجود نداشته باشد، پس از جراحی فک نیز مشکل بینی برطرف نمی‌شود و فرد برای اصلاح آن به انتخاب خود می‌تواند عمل جراحی بینی را انجام دهد.

جراحی فک بالا نیاز به جراحی بینی را رفع می کند؟

 آیا جراحی همزمان فک و بینی امکان‌پذیر است؟

یکی دیگر از سوالات رایج جراحی همزمان فک و بینی است. این جراحی می‌تواند در یک روز و طی یک بیهوشی صورت گیرد. و یا طی دو روز متفاوت انجام شود که بستگی به جراح و تخصص ایشان دارد. قبل از هر اقدامی باید بررسی شود که ابتدا بینی باید جراحی شود یا فک، که این تصمیم‌گیری توسط پزشک با توجه به فرم صورت بیمار انجام می‌شود. در افرادی که تنها فک پایین عقب رفته است و فرم ظاهری دندان‌ها مشکلی ندارد، بهتر است ابتدا عمل پروتز چانه بر روی آن‌ها انجام شود. زمانی که شرایط بهتری ایجاد شد، با صلاح‌دید پزشک عمل زیبایی بینی را انجام بدهد.

با وجود این‌ که جراحی ترکیبی بینی و پروتز چانه برای بعضی از افراد بسیار تاثیرگذار است، ولی انتخاب مناسبی برای همه نیست. بعضی از بیماران به جراحی بینی نیاز دارند، اما انجام پروتز چانه برای آن‌ها ضروری نیست.

بعضی افراد نیز مشکل ظاهری بینی آن‌ها فقط  به دلیل کوچکی و عقب بودن چانه‌شان است لذا از آن جا که صرفا از چانه ضعیفی برخوردارند، می توانند از پروتز چانه به تنهایی بهره‌مند شوند. اگر اندازه چانه‌ی شما با سایر اجزای صورتتان مناسب نیست، جراحی پروتز چانه می‌تواند به رفع عقب‌رفتگی چانه و تناسب صورت شما کمک کند. در افرادی که میزان عقب بودن چانه زیاد است، به جای پروتز چانه از برش و جلو کشیدن استخوان چانه که جراحی ژنیوپلاستی نامیده می شود استفاده می‌شود. عمل ژنیوپلاستی باید تحت بیهوشی انجام شود و با بی‌حسی موضعی امکان پذیر نیست.

 

جراحی بینی یا جراحی فک کدام مقدم‌تر است؟

برای پاسخ به این سوال اول از همه باید با مختخصصان این امر مشورت کنید. اما بنا به اطلاعات نگارنده باید بررسی شود که مشکلات فکی تا چه اندازه بر فرم بینی تاثیر گذاشته است.

در صورتی که پزشک معالج تشخیص دهد که جراحی فک تأثیری بر فرم بینی‌تان ندارد و با این حال پیشنهاد دهد که هر دو جراحی را انجام دهید، بهتر است که جراحی فک پیش از جراحی بینی انجام شود. زیرا در هر صورت جراحی فک بالا تا حدودی بر جابه‌جا شدن ساختار بینی تأثیر خواهد داشت. اگر جراحی بینی در اولویت قرار داده شود، احتمال تغییر شکل جزئی آن پس از جراحی فک وجود خواهد داشت.

 

کلام آخر

تاثیر جراحی فک و صورت بر فرم بینی تا حدود زیادی تاثرگذار است. و معمولاً افراد بعد از جراحی فک نیاز به جراحی بینی نخواهند داشت. البته این امر مربوط به ناهنجاری‌های فک بالا خواهد بود. در غیر اینصورت اصلاح فرم بینی ارتباطی با جراحی فک و صورت نخواهد داشت.

با این حال توصیه اغلب جراحان این است که برای تشخیص اینکه کدام جراحی در اولویت قرار دارد مشورت با پزشک کنخصص فک و صورت یا جراح رینوپلاستی است.

امیدواریم این مطلب از دکترلند برای شما مفید بوده باشد در صورت هر گونه سوال می‌توانید با کارشناسان ما در دکترلند در ارتباط باشید و سوالات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به زودی با شما تماس می‌گیریم!