عوارض جراحی بینی بسته + 5 ترفند برای کاهش آن

آیا از عوارض جراحی بینی بسته اطلاع دارید؟ خیلی از افراد فکر می‌کنند جراحی بینی بسته هیچ عوارضی ندارد؛ اما باید بدانید هرگز این‌طور نیست! این نوع جراحی نیز مثل انواع دیگر عمل بینی عوارض خاصی دارد؛ بنابراین بهتر است قبل از هر چیز با آن‌ها آشنا شوید. در این مقاله ما به طور کامل در مورد عوارض جراحی بینی بسته و ترفندهای کاهش آن به طور مفصل برایتان توضیح می‌دهیم.
راهنمای مطالعه:
عوارض جراحی بینی بسته

همیشه می‌گویند: «شناخت مشکل، 50 درصد از راه‌حل است.» این موضوع در مورد جراحی بینی نیز صدق می‌کند؛ تا زمانی که شما این عوارض را نشناسید چگونه از بروز آن‌ها جلوگیری می‌کنید؟

آشنایی با عوارض جراحی بینی بسته

قطعاً جراحی بینی بسته حساسیت زیادی داشته و پس از آن نیز تا مدت‌ها با عوارض آن درست و پنجه نرم می‌کنید؛ در بخش زیر تعدادی از اصلی‌ترین این موارد را مشاهده می‌کنید.

1. درد بعد از جراحی بینی

مسلماً پس از عمل جراحی تا ساعت‌ها درد دارید؛ اما این درد قابل تحمل بوده و اصلاً نگران‌کننده نیست. از طرفی داروهای آرام‌بخش تا حد زیادی در بهبود و کاهش درد شما تاثیر دارند؛ اما اگر درد شدید داشتید حتماً به پزشک خود مراجعه کنید.

درد گرفتن بینی بعد از جراحی یکی از عوارض کوتاه مدت عمل بینی بسته است

2. کبودی و تورم

حتماً در اطرافتان افرادی را دیده‌اید که پس از جراحی بینی کبودی و تورم بسیار زیادی در اطراف چشم و گونه‌هایشان مشاهده می‌شود. این موضوع کاملاً طبیعی بوده و هیچ راهی برای فرار از آن وجود ندارد!

گاهی اوقات این کبودی در قسمت سفیدی چشم‌ها نیز دیده می‌شود؛ البته اصلاً جای نگرانی وجود ندارد زیرا این کبودی‌ها پس از چند روز یا چند هفته برطرف می‌شوند. برای کاهش تورم و یا کبودی توصیه می‌کنم حتماً از کمپلکس آب سرد استفاده کنید.

بعد از عمل بینی بسته ممکن است تا مدتی کبودی و تورم در اطراف چشم شما ایجاد شود

در برخی از موارد تورم در نوک بینی نیز وجود دارد؛ دلیل آن مایع میان بافتی موجود در پوست بوده و به جنس پوست بینی شما بستگی دارد؛ هر چقدر پوست ضخیم‌تری داشته باشید، این تورم نیز بیشتر است. به طور کلی ورم در جراحی بینی بسته نسبت به باز کمتر بوده و مدت کوتاه‌تری نیز باقی می‌ماند.

3. خون ریزی پس از عمل بسته بینی

خون‌ریزی پس از عمل بینی خیلی کم پیش می‌آید؛ اما غیرممکن نیست! البته در برخی از موارد پس از برداشتن اسپلینت‌های داخل بینی، شما به مدت چند روز خونریزی خواهید داشت.

یکی دیگر از دلایل خونریزی‌های شدید ضربه و آسیب به بینی پس از عمل است؛ به همین دلیل باید خیلی مواظب باشید. از طرفی برخی از بیماری‌ها مثل هموفیلی نیز در ایجاد این نوع عارضه نیز نقش دارند؛ بنابراین حتماً قبل از جراحی این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

در بعضی مواقع احتمال خونریزی در اثر ضربه و آسیب بعد از جراحی است

4. عفونت از بدترین عوارض جراحی بینی

عفونت پس از جراحی بسیار نادر بوده و تنها برای 2 درصد از افراد اتفاق می‌افتد؛ در این شرایط ترشحات چرک مانند از بینی ترشح و تورم و قرمزی نیز در این ناحیه مشاهده می‌شود.

یکی از جدی ترین عوارض عمل بینی بسته ایجاد عفونت در بینی است

عفونت‌ها بسیار حساس بوده و باید حتماً به سرعت درمان شوند؛ در غیر این صورت مشکلات سلامتی و ظاهری زیادی ایجاد می‌کنند. پس از جراحی پزشک موردنظر آنتی‌بیوتیک‌های مختلفی برای جلوگیری از این عارضه برای شما تجویز می‌کنند؛ بنابراین سر ساعت آن‌ها را مصرف کنید.

5. مشکلات راه هوایی بینی

این مشکل را تقریباً همه افراد پس از عمل بینی به دلیل تورم و اسپلینت‌های داخلی تجربه می‌کنند؛ این عارضه تقریباً تا چند هفته پس از جراحی ادامه داشته و سپس برطرف می‌شود؛ اما اگر پس از این مدت هنوز هم احساس ناراحتی در این قسمت داشتید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

ممکن است راه هوایی بینی دچار مشکل شود و نفس کشیدن سخت باشد

انسداد راه هوایی در برخی از موارد به دلیل مواردی مثل انحراف سپتوم، باریک شدن بیش از حد پل بینی و… اتفاق می‌افتد.

6. اختلال در حس بویایی شما

در بسیاری از موارد افراد حس بویایی خود را پس از جراحی بینی از دست می‌دهند و گاهی حتی این مشکل در حس چشایی آن‌ها نیز مشاهده می‌شود! این موضوع برای برخی از افراد اذیت‌کننده است؛ اما با گذشت زمان و با کاهش تورم این عارضه از بین می‌رود.

از عوارض کوتاه مدت جراحی بینی بسته میتوان به مشکلات در حس بویایی اشاره کرد

7. ایجاد مشکلات تنفسی

یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین عوارض در جراحی بینی مربوط به مشکلات تنفسی است. متاسفانه خیلی از افراد و حتی جراح‌ها به کوچک کردن بینی علاقه خاصی داشته و همین مورد باعث کوچک شدن بینی و در نتیجه ایجاد چنین مشکلاتی می‌شود.

بر اساس تحقیقات کتابخانه ملی پزشکی: حدود 70 درصد از افراد پس از جراحی بینی خود از مشکلات تنفسی شکایت دارند و عمده این مشکلات نیز به دلیل انحرافات باقی مانده تیغه بینی یا تنگی دهلیزی بینی است.

حدود 70 درصد از افراد بعد از عمل بینی بسته دچار مشکلات تنفسی میشوند

این افراد برای تنفس در خواب مشکل داشته و به احتمال زیاد خر و پف می‌کنند؛ از طرفی در هنگام ورزش کردن نیز با مشکل مواجه می‌شوند. برای جلوگیری از این عارضه تنها کاری که از دستتان برمی‌آید، انتخاب پزشک ماهر و باتجربه است؛ در غیر این صورت دیگران باید تا آخر عمر صدای خر و پف شما را تحمل کنند!

8. اسکار ضعیف جراحی بینی

همان‌طور که می‌دانید دو روش باز و بسته برای جراحی بینی وجود دارد؛ در هر دو این موارد برش‌های مختلفی در ناحیه بینی ایجاد می‌شود. در برخی از موارد به دلیل بی‌تجربگی پزشک پس از عمل جراحی بینی جای این برش‌ها باقی مانده و ظاهر نه چندان مطلوبی به بینی شما می‌دهند.

از حساس ترین عوارض عمل بینی بسته به جا ماندن جای برخی از برش ها روی بینی است

البته باید بدانید در جراحی بینی بسته این برش‌ها در قسمت داخلی بینی ایجاد شده و در نتیجه باعث عوارض کمتری می‌شود. البته این موضوع باز هم به تجربه و مهارت پزشک شما بستگی دارد؛ بنابراین حتماً عکس‌های بیماران قبلی و نمونه‌کارهای پزشک موردنظرتان را بررسی کنید.

9. مشکلات زیبایی شناختی

خیلی از افراد وجود دارند که پس از جراحی، بینی خود را دوست نداشته و تا حدودی از کرده خود پشیمان می‌شوند؛ به نظرتان دلیل آن چیست؟ در برخی از موارد پس از جراحی، مشکلات بینی افراد به طور کامل اصلاح نشده و برآمدگی، پل، سوراخ‌های نامتقارن و… نیز هنوز در آن مشاهده می‌شود.

بعد از عمل بینی بسته ممکن است از نتیجه عمل ناراضی باشید

10. ماندن جای چسب و آتل روی بینی

پس از جراحی شما باید تا مدت‌ها از چسب بینی استفاده کنید؛ در برخی از افراد به دلیل فشار زیاد چسب و یا حتی آتل، جای آن بر روی بینی می‌ماند؛ بنابراین سعی کنید حتماً طرز صحیح استفاده از چسب بینی را یاد گرفته و آن را بدون فشار اضافه روی بینی خود قرار دهید. البته انتخاب چسب مناسب نیز در این موضوع مهم است و به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین مارک چسب بینی بعد از عمل را بخوانید.

احتمال به جا ماندن جای چسب و آتل بینی یکی دیگر از عوارض عمل بینی بسته است

یکی از مهمترین عوارض جراحی بینی بسته مربوط به بیهوشی آن است که به طور مفصل و کامل در مقاله عوارض بیهوشی عمل بینی آن را بررسی کرده‌ایم و عوارض حساس آن را توضیح داده‌ایم. تا اینجا شما با تعدادی از عوارض جراحی بینی بسته آشنا شدید؛ اما برخی از این موارد قطعاً غیر قابل تحمل هستند؛ به نظرتان چاره چیست؟ خوشبختانه راه‌هایی وجود دارد که میزان شدت این عوارض را کاهش داده و یا از بروز آن‌ها جلوگیری می‌کند.

چگونه عوارض جراحی بینی بسته را کاهش دهیم؟

جالب است بدانید روش‌های موری برای کاهش این عوارض وجود دارند؛ برای این کار حتماً به نکات زیر توجه کنید.

1. انتخاب جراح مناسب

اولین و مهم‌ترین نکته برای کاهش عوارض بینی انتخاب یک پزشک ماهر است و تاثیر بسیار مستقیمی بر آن دارد؛ بنابراین حتماً پزشکی را انتخاب کنید که در زمینه جراحی بینی بسته تجربه زیادی دارد.

خیلی از افراد را دیده‌ام که خیلی ناگهانی تصمیم به عمل بینی خود گرفته و دو روز بعد جراحی خود را انجام می‌دهند؛ نتیجه عمل این افراد تنها به شانس بستگی دارد!  شما هرگز این اشتباه را مرتکب نشده و سلامتی و زیبایی خود را به شانس و تقدیر نسپرید!

انتخاب یک جراح دلسوز و ماهر مهم ترین مرحله در عمل بینی بسته برای کاهش عوارض است

حتماً مدت‌ها برای این کار وقت گذاشته و با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید؛ تا زمانی که از مهارت و تخصص جراح خود مطمئن نشده‌اید هرگز بینی خود را زیر تیغ جراحی نبرید!

2. توجه به توصیه‌های پزشک

حتماً پس از عمل تمام دستورالعمل‌های پزشک را عملی کرده و توصیه‌های او را جدی بگیرید؛ هیچ چیز به اندازه این موضوع در کاهش عوارض عمل بینی بسته شما اهمیت ندارد!

برای کاهش عوارض عمل بینی بسته به توصیه های پزشک گوش دهید

داروهای خود را حتماً در ساعات مشخص شده مصرف و در زمان‌های معین حتماً به پزشک خود مراجعه کرده و او را در جریان وضعیت خود قرار دهید.

3. داشتن رژیم غذایی مناسب

تغذیه شما پس از جراحی بینی نیز بسیار تاثیرگذار بوده و تا حد زیادی ورم و زخم شما را کاهش داده و به بهبود شما سرعت می‌بخشد؛ مواد غذایی مثل گوشت، ماهی، ماست، مغز و… سرشار از پروتئین بوده و باعث بازسازی بهتر بافت‌های آسیب‌دیده می‌شوند.

داشتن یک رژیم غذایی سالم و مقوی برای بهبودی سریع تر و کاهش عوارض جراحی بینی بسته

از طرفی سبزیجاتی مثل اسفناج، کلم و… سرشار از ویتامین بوده و باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شوند؛ بنابراین حتماً به تغذیه خود پس از جراحی بینی نیز اهمیت دهید؛ برای اطلاع بهتر و بیشتر مقاله رژیم غذایی بعد از عمل بینی را به دقت مطالعه کنید!

4. پشتیبانی و مشاوره

 این موضوع بسیار مهم بوده و تأثیر زیادی در سرعت و روند بهبود شما دارد؛ حتماً جراح و تیمی را برای عمل خود انتخاب کنید که پس از جراحی تا مدت‌ها شما را پشتیبانی کرده و در مواقع موردنیاز مشاوره دهند.

با این کار شما در مواقع نیاز با مشاوران در تماس بوده و نگرانی‌های خود را با آن‌ها در میان می‌گذارید. بنابراین عوارض بینی شما در این شرایط اصلاً نگران کننده نبوده و در سریع‌ترین زمان ممکن به آن‌ها رسیدگی می‌شود.

هرگاه دچار عوارض جراحی بینی بسته شدید که شما را اذیت میکند به پزشک مراجعه کنید

5. انتخاب یک تیم متخصص

خیلی از افراد برای جراحی بینی خود یک تیم متخصص در این زمینه را انتخاب می‌کنند؛ این کار بسیار عاقلانه است! زیرا کارها با سرعت و همچنین تخصص بیشتری انجام شده و افراد در این مسیر تنها نیستند!

اگر شما در این زمینه دقت زیادی به خرج داده و تیمی باتجربه را انتخاب کنید؛ علاوه بر رضایت از عمل و کاهش دغدغه‌ها، دیگر نگرانی از عوارض عمل نیز نخواهید داشت!

وجود یک تیم متخصص، دلسوز و حرفه‌ای به شما در یک جراحی بدون عوارض کمک می‌کند

دکتر لند یکی از بهترین تیم‌ها در این زمینه بوده و به دلیل خدمات خارق‌العاده‌اش در بین زیبا جویان محبوبیت بسیار زیادی دارد.

کمترین عوارض جراحی بینی بسته با دکتر لند

این مجموعه از بهترین و متخصص‌ترین افراد تشکیل شده و در زمینه جراحی بینی در ایران حرف اول را می‌زند. اگر برای جراحی بینی خود نگران بوده و نمی‌دانید از کجا شروع کنید اصلاً نگران نباشید؛ این تیم حرفه‌ای از صفر تا صد مراحل آن را پا به پای شما بوده و شما را راهنمایی می‌کند.

همان‌طور که می‌دانید انتخاب تیم یکی از مهم‌ترین نکات برای کاهش عوارض پس از عمل است؛ دکتر لند با ارائه مشاوره‌های کاملاً رایگان و تخصصی قبل و بعد از عمل نقش پررنگی در این زمینه دارد.

دکترلند با مشاوره پزشکی و حرفه‌ای خود باعث می‌شود دچار عوارض عمل بینی بسته نشوید

مشاوران این مجموعه قبل از هر چیز بینی، سلیقه، فرم صورت و… شما را بررسی و بر اساس آن‌ها مناسب‌ترین و حرفه‌ای‌ترین پزشک را به شما معرفی می‌کنند. شما تا 2 سال پس از جراحی نیز در هر زمانی که خواستید به کارشناسان ما دسترسی داشته و پشتیبانی می‌شوید.

از دیگر خدمات دکتر لند ارائه تخفیفات ویژه عکس‌برداری و آزمایش‌ها، تهیه اسکان برای افراد ساکن شهرستان، ویزیت نیم‌بها و فوری، ارائه پک هدیه و… است.

برای دریافت مشاوره فوری از طریق دکمه زیر با کارشناسان ما در ارتباط بوده و از راهنمایی‌های تخصصی و رایگان آن‌ها نیز بهره‌مند شوید.

نکات پایانی در مورد عوارض جراحی بینی بسته

در این مقاله شما با عوارض عمل بینی بسته و راهکارهای کاهش آن آشنا شدید؛ در انتها باید بدانید برخی از عوارض پس از عمل برای همه اتفاق می‌افتند؛ اما در برخی از موارد مدت زمان آن طولانی شده و یا خیلی شدید هستند. در این شرایط حتماً به پزشک خود مراجعه کرده و او را نیز مطلع کنید.

اگر سوال یا نیاز به راهنمایی دارید، با مشاوران ما در مجموعه دکتر لند در ارتباط باشید؛ آیا روش‌های دیگری را برای کاهش این عوارض می‌شناسید؟ نظرات خود را در بخش زیر نوشته و این مقاله بسیار مفید را نیز برای افرادی که قصد جراحی بینی دارند بفرستید.

تیم کارشناسی دکتر لند

تیم کارشناسی دکتر لند

مشاوره حرفه‌ای و رایگان همین حالا!

به زودی با شما تماس می‌گیریم!