• بلاگ
  • تمیز کردن بینی بعد از عمل: راه حل‌های تأیید شده + 7 اشتباه وحشتناک!

تمیز کردن بینی بعد از عمل: راه حل‌های تأیید شده + 7 اشتباه وحشتناک!

تمیز کردن بینی بعد از عمل

وقتی حرف از گرفتن بهترین نتیجه از عمل بینی در میان باشد، هنر دست جراح یک طرف قضیه است و مراقبت‌هایی که خودتان باید بعد از عمل انجام دهید هم طرف دیگر ماجراست. اگر مراقبت‌هایی مثل تمیز کردن بینی بعد از عمل را به درستی انجام ندهید، نتیجه عملتان به خطر می‌افتد!

البته اگر وقت کمی دارید و می‌خواهید یک پاسخ سریع و کوتاه بگیرید، روی دکمه تماس با ما کلیک کنید تا مشاوران دکترلند بدون هیچ هزینه‌ای به سؤالتان پاسخ دهند.

چرا شستشوی بینی بعد از جراحی از نان شب هم واجب‌تر است؟

اگر طبق دستورالعملی که در این مطلب به شما می‌گوییم شستشوی بینی را انجام دهید، بعد از آن بابتش از خودتان تشکر خواهید کرد! زیرا با شستشوی بینی به روش صحیح 5 لطف اساسی در حق خودتان کرده‌اید که در ادامه توضیح می‌دهیم.

تمیز کردن بینی بعد از جراحی

5 مزیت معجزه آسای شستشوی بینی به روش صحیح

  1. از تجمع مخاط بعد از جراحی جلوگیری می‌کند.
  2. باعث می‌شود که زخم های داخل بینی بعد از عمل عفونت نکنند.
  3. باعث رفع گرفتگی بینی و کمک به تنفس راحت‌تر و بهتر می‌شود.
  4. خون خشک داخل بینی را از بین می‌برد.
  5. از ایجاد بوی بد بعد از جراحی در ناحیه بینی جلوگیری می‌کند.
مزایای تمیز کردن بینی بعد از عمل

اما اگر شستشوی بینی به روش صحیح یا به تعداد دفعات کافی انجام نشود چه می‌شود؟ بیایید ببینیم.

خطرات هولناک تمیز کردن ناکافی یا اشتباه بینی

عدم شستشوی بینی بعد از عمل یا شستشو به روش‌های نادرست، باعث می‌شود به مسائل زیر گرفتار شوید:

  1. عدم شستشوی بینی یا انجام آن به روش‌های غلط باعث عفونت بینی می‌شود.
  2. ممکن است باعث به وجود آمدن ناهماهنگی در استخوان یا غضروف بینی شود.
  3. باعث می‌شود که مخاط و خون‌های خشک شده در بینی وارد راه گلوی شما شوند.
زخم های داخل بینی بعد از عمل

چه زمانی تمیز کردن بینی را شروع کنیم؟

قدم اول برای تمیز کردن بینی بعد از عمل به روش درست و ایمن، این است که بدانید چه زمانی باید این کار را انجام دهید. از لحظه‌ای که بیمارستان را ترک کردید و به خانه برگشتید، تمیز کردن بینی مشکلی ندارد؛ اما نکته مهم این است که در 7 تا 10 روز اول نباید بینی‌تان را بشویید.

زیرا پس از جراحی بینی، جراح یک آتل یا همان اسپلینت را روی بینی شما قرار می‌دهد و آن را بانداژ می‌کند. ممکن است جراح شما چند تامپون را هم درون بینی‌تان قرار بدهد. به همین دلیل است که می‌گوییم شستن بینی بعد از عمل تا 7 الی 10 روز ممنوع است؛ زیرا اسپلینت و تامپون‌ها نباید خیس بشوند.

تامپون و اسپلینت بینی

آیا این زمان برای همه یکسان است؟ عوامل مؤثر بر زمان تمیز کردن بینی

زمان برداشتن اسپلینت و تامپون بستگی به نظر جراح دارد و ممکن است بین 7 تا 14 روز متغیر باشد. اما در هر حال هروقت جراحتان اسپلینت و تامپون را برداشت، می‌توانید شستشوی ناحیه خارجی و داخلی بینی‌تان را شروع کنید.

برداشتن اسپلینت و تامپون توسط جراح

حتماً تیتر بعدی از این مطلب را بخوانید تا به نحو صحیح این کار را انجام دهید و از اشتباهات خطرناک و رایجی که خیلی‌ از افراد مرتکب می‌شوند دوری کنید.

راهنمای هفته به هفته برای تمیز کردن بینی به روش درست و بی‌خطر

نحوه شستشوی بینی بعد از جراحی در هر هفته بر اساس تغییرات بینی و وجود آتل یا بخیه متفاوت است؛ در این قسمت راهنمای هفته به هفته پاک کردن بینی بعد از عمل را برایتان آورده‌ایم تا بدانید که در هر مرحله‌ چطور باید بینی‌تان را تمیز کنید:

1.    اولین هفته بعد از عمل

در هفته اول اسپلینت و تامپون نباید خیس شود؛ به همین دلیل اصلاً نباید بینی‌تان را تا زمانی که اسپلینت دارد یا تامپون در آن است بشویید. در این مدت فقط با یک پنبه که با آب گرم مرطوب شده است، اطراف بینی را تمیز کنید.

 در نهایت، روز قبل از برداشتن آتل باید به حمام بروید و اجازه دهید آب از آتل خارج شود تا وقتی به پزشک مراجعه می‌کنید به راحتی آن را از بینی جدا کند. یک نکته مهم دیگر این است که در هفته اول هیچ جسم خارجی را نیز نباید وارد بینی‌تان کنید. (بله، حتی انگشتان!)

شستشوی بینی بعد از عمل با پنبه خیس

ما متوجه هستیم که هفته اول بعد از عمل ممکن است برایتان کمی سخت باشد؛ به همین دلیل یک هدیه ناب و جالب برای زیباجویانی که از طریق دکترلند برای عمل بینی اقدام می‌کنند در نظر گرفته‌ایم که بعد از عمل برایتان ارسال می‌شود.

امیدواریم که دریافت این باکس سورپرایز باعث شود که بعد از عمل انرژی بگیرید و حال روحی‌تان بهتر شود! (یک سورپرایز دیگر هم برای زیباجویان داریم که در ادامه مطلب به آن اشاره می‌کنیم.)

2.    هفته دوم و سوم بعد از جراحی

در هفته دوم یا نهایتاً هفته سوم بعد از جراحی، معمولاً جراح بانداژها و تامپون‌ها را برمی‌دارد. بر اساس نظر ماهرترین پزشکان از جمله دکتر جورج برنان، متخصص جراحی پلاستیک در کالیفرنیا، در این مرحله شستشوی بینی با آب گرم مشکلی ندارد. بالاخره می‌توانید بینی‌تان را با آب گرم بشویید، اما به آرامی و با احتیاط!

بعد از این که ناحیه خارجی بینی‌تان را با آب گرم شستید، هر 6 ساعت یکبار سوراخ‌های بینی‌تان را با سرم نمکی 9% شستشو دهید. یک راه دیگر هم این است که یک گوش پاک کن را در سرم نمکی آغشته کنید و با استفاده از آن خون خشک را به آرامی از سوراخ‌های بینی خارج کنید.

نحوه تمیز کردن بینی بعد از عمل بینی

برای خشک کردن قطرات سرم نمکی که از بینی‌تان می‌چکد، از یک دستمال یا حوله تمیز استفاده کنید؛ حواستان باشد که حداقل تا هفته دوم و سوم فین کردن بعد از عمل بینی ممنوع است!

3.    هفته چهارم به بعد

تبریک می‌گوییم! در این مرحله بینی شما تقریباً به طور کامل بهبود یافته است و می‌توانید راحت‌تر آن را بشویید. (البته شکل نهایی بینی شما یک سال بعد از عمل نمایان می‌شود.)

در هفته چهارم به بعد همچنان روزی 2 یا 3 بار بینی‌تان را با سرم نمکی و سرنگ شستشو دهید. با این حال، مراقب باشید که سرنگ را بیش از حد به داخل سوراخ‌های بینی فشار ندهید؛ حواستان باشد که این کار ممکن است به بینی آسیب برساند و نتیجه نهایی جراحی را تحت تأثیر قرار دهد.

روش درست تمیز کردن بینی بعد از عمل جراحی

در این مرحله بعضی از جراحان یک پماد بینی هم برای شما تجویز می‌کنند که به بهبودی بینی‌تان کمک می‌کند و از عفونت آن جلوگیری می‌کند. اگر قصد حمام رفتن را دارید حتما مقاله دوش گرفتن بعد از عمل بینی: حمامی اصولی و بدون اتفاقات هولناک را مطالعه کنید

چطور بینی‌ام را بعد از عمل تمیز کنم؟ دستورالعمل گام به گام

از هفته دوم به بعد که تامپون‌ها و اسپلینت برداشته می‌شوند، طبق این راهنما که توسط پزشکان تأیید شده است بینی‌تان را تمیز کنید:

1.    تهیه محلول تمیز کننده

به توصیه جراحان دکترلند، بهترین محلول شستشو برای بینی، محلول نمکی 9% است. این محلول بدون نسخه در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد؛ اما خودتان هم می‌توانید در خانه آن را تهیه کنید. برای تهیه سرم نمکی، کافی است یک قاشق چایخوری نمک را در یک فنجان آب تمیز و تصفیه شده حل کنید.

استفاده از محلول نمکی 9 درصد برای تمیز کردن بینی بعد از عمل

2.    شستشوی آرام ناحیه بینی

برای تمیز کردن بینی بعد از عمل، سرتان را صاف نگه دارید و با یک سرنگ محلول را وارد یکی از سوراخ‌های بینی‌تان کنید. اجازه دهید که محلول به آرامی خارج شود و سپس از طرف دیگر نیز همین کار را تکرار کنید.

3.    خشک کردن و مرطوب کردن بینی

قطرات محلول که از بینی‌تان می‌چکد را با یک دستمال یا حوله خشک کنید. سپس کمی پماد تتراسایکلین در سوراخ‌های بینی‌تان بمالید تا دچار خشکی بینی نشوید.

خشک کردن صورت با حوله

5 توصیه علمی و ثابت شده برای تمیز کردن بینی بعد از جراحی

  1. بعد از این که جراح اسپلینت و تامپون را برداشت، صورتتان را روزی دو بار با یک شوینده ملایم و آب گرم بشویید. ما پیشنهاد می‌کنیم به جای صابون، از یک شوینده مخصوص پوست‌های حساس استفاده کنید.
  2. هر شب کمی پماد تتراسایکلین را با یک گوش پاک کن به آرامی درون بینی بمالید تا سوراخ‌های بینی شما خشک نشود.
  3. هر روز با یک گوش پاک کن که با آب گرم مرطوب شده باشد، داخل سوراخ بینی‌تان را تمیز کنید.
  4. چند بار در روز آب گرم را روی صورت خود بپاشید تا مجرای بینی شما مرطوب بماند.
  5. مایعات زیادی بنوشید تا هیدراته بمانید و مخاط بینی‌تان خشک نشود. (حتما مقاله رژیم غذایی بعد از عمل بینی را مطالعه کنید)
نوشیدن مایعات زیاد

4 اشتباه وحشتناک در تمیز کردن بینی بعد از عمل!

بعد از عمل بینی هیچ چیز برای بینی شما بدتر از این 4 اشتباه نیست! پس حتماً آن‌ها را با دقت بخوانید و رعایت کنید:

فین کردن بعد از عمل بینی بسیار خطرناک است
  1. فین کردن: حداقل تا چهار هفته پس از جراحی فین نکنید و هوا را با شدت از بینی‌تان بیرون ندهید.
  2. استفاده مکرر از یک گوش پاک کن: هیچ‌وقت از یک گوش پاک کن 2 بار برای تمیز کردن بینی استفاده نکنید و حتماً بعد از هر بار استفاده آن را دور بیندازید.

3. تمیز کردن بینی با فشار: بعد از عمل بینی باید با بینی‌تان مثل کودکی که تازه متولد شده است برخورد کنید؛ به همان آرامی و ملایمت!

4. شستن بینی قبل از برداشتن اسپلینت: اگر اسپلینت یا تامپون شما خیس شود، ممکن است دچار عفونت شوید و یا شکل ظاهری بینی‌تان تغییر کند.

5. وارد کردن جسم خارجی به بینی: هرگز قبل از برداشتن تامپون‌ها هیچ جسم خارجی (گوش پاک کن، انگشت، یا…) را وارد بینی‌تان نکنید.

چه زمانی با دکتر تماس بگیریم؟ علائم عفونت بینی در اثر تمیز نکردن صحیح

بعد از عمل بینی، گاهی اوقات بدن ضعیف می‌شود و مستعد ابتلا به برخی عفونت‌ها می‌شود. در این حالت، اگر بینی‌تان را به روش صحیح و به تعداد دفعات کافی که در این مطلب توضیح دادیم تمیز نکنید، ممکن است دچار عفونت شوید.

تماس گرفتن با جراح در صورت بروز مشکلات جدی

از کجا بفهمیم که آیا خطر عفونت ما را تهدید می‌کند و باید به پزشک مراجعه کنیم یا نه؟ اگر هر کدام علائم زیر را مشاهده کردید، با پزشکتان تماس بگیرید.

  1. تب بالا (بیش از 37 درجه سانتی گراد)
  2. خونریزی شدید از بینی.
  3. درد شدید که حتی با مسکن هم از بین نمی‌رود.

 سؤالات متداول در مورد تمیز کردن بینی بعد از عمل

اگر سؤالی در زمینه عمل دارید، بر روی دکمه تماس با ما کلیک کنید و همین حالا به طور رایگان پاسخ سؤالتان را از مشاوران ما بپرسید. اما در هر حال پاسخ بعضی از سؤالات رایج در مورد شستشوی بینی پس از جراحی را اینجا آورده‌ایم:

4.    آیا می‌توانم بعد از جراحی بینی از صابون معمولی برای تمیز کردن بینی خود استفاده کنم؟

در دو هفته اول از یک پاک کننده غیر صابونی و ملایم استفاده کنید؛ زیرا در این مرحله بینی‌تان حساس است و صابون برای پوستتان زیاد ملایم نیست.

5.    هر چند وقت یکبار بعد از جراحی باید بینی خود را تمیز کنم؟

بعد از برداشتن تامپون و اسپلینت، با توجه به نیازتان بین 2 تا 3 بار در روز بینی‌تان را با یک گوش پاک کن مرطوب تمیز کنید. کم‌کم با استفاده از مرطوب کننده‌ای که پزشک برایتان تجویز می‌کند، خون خشک شده درون بینی کمتر و کمتر می‌شود.

آن وقت ممکن است متوجه شوید که تمیز کردن بینی یک بار در روز هم برایتان کافی است. پزشک شما احتمالاً تجویز می‌کند که از اسپری بینی نمکی یا سرم شستشو نیز روزی 4 تا 6 بار استفاده کنید تا بینی‌تان مرطوب بماند.

6.    آیا حساسیت و درد بینی در حین تمیز کردن طبیعی است؟

بله؛ تا 3 ماه بعد از عملتان ممکن است وقتی بینی‌تان را لمس می‌کنید درد خفیفی داشته باشید. جای نگرانی نیست و این درد بعد از مدتی از بین می‌‌رود.

با دکترلند عملت رو آسون‌تر کن!

در نهایت، ما درک می‌کنیم که انجام مراقبت‌هایی که در این مطلب توضیح دادیم ممکن است سختی‌های خودش را داشته باشد. اما ما اینجا هستیم تا به سهم خودمان کمک کنیم که عمل بینی و مراقبت‌های بعد از آن برای شما آسان‌تر شود.

پاک کردن بینی بعد از عمل

به همین جهت، ما در دکترلند یک باکس هدیه مخصوص زیباجویان دکترلند طراحی کرده‌ایم که بعد از عمل به همراه یک کارت تخفیف در خدمات ژل و بوتاکس برای شما ارسال می‌شود.

هدفمان این است که با دریافت این هدیه‌ها، بعد از عمل لبخند را بر لبان شما بیاوریم تا با انگیزه بیشتری مراقبت‌های بعد از عمل بینی را رعایت کنید.

یکی دیگر از خدمات ما در دکترلند به جهت راحتی و اطمینان شما، ارائه مشاوره تخصصی رایگان قبل و بعد از عمل بینی است. اگر هنوز در مورد عمل بینی یا مراقبت‌های بعد از آن (مثل نحوه تمیز کردن بینی بعد عمل) شک دارید، به هیچ‌وجه ریسک نکنید.

روی دکمه تماس با ما کلیک کنید و از طریق صحبت با متخصصان دکترلند، تمام شک و شبهه‌های ذهنی‌تان را برطرف کنید. یک عمل راحت با نتیجه ایده‌آلی که همیشه آرزویش را داشتید، منتظر شماست!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به زودی با شما تماس می‌گیریم!