• بلاگ
  • جویدن غذا بعد از عمل بینی: جدول زمانی + معرفی غذاهای نرم و خوشمزه

جویدن غذا بعد از عمل بینی: جدول زمانی + معرفی غذاهای نرم و خوشمزه

راهنمای جویدن غذا بعد از عمل بینی

شما بعد از عمل بینی تا چند روز محدودیت غذایی دارید؛ این موضوع نباید روی دریافت ویتامین‌ها و مواد مغذی شما تاثیر بگذارد؛ اما چگونه؟

اگر دوست دارید یک مشاوره تخصصی در مورد نوع تغذیه و جویدن غذا پس از جراحی بینی دریافت کنید، با مشاوران ما در مجموعه دکتر لند در ارتباط بوده و در سریع‌ترین زمان ممکن مشاوره شوید.

از طرفی ما در این مقاله به طور مفصل در مورد جدول زمانی جویدن غذا، اهمیت آن، غذاهای مغذی و نرم و حتی دستورالعمل تهیه آن‌ها به طور مفصل برایتان توضیح می‌دهیم.

جدول زمانی جویدن غذا بعد از عمل بینی

تا چند روز بعد از عمل بینی نباید غذای جویدنی خورد؟ غذا خوردن پس از جراحی بینی آداب و اصول خودش را دارد؛ بنابراین حتماً تمام موارد زیر را مطالعه کرده و تغذیه خود را بر اساس جدول زمان مشخص شده پیش ببرید.

تا چند روز بعد از عمل بینی نباید غذای جویدنی خورد؟

1. 24 ساعت بعد از جراحی بینی

24 ساعت اولیه بعد از عمل بینی، حساس‌ترین دوره نقاهت شماست؛ بنابراین حتماً باید حواستان به تغذیه خود باشد. در این مدت زمان به احتمال زیاد به دلیل مواد بیهوشی حالت تهوع داشته و از طرفی خیلی قادر به جویدن غذا نیستید؛ بنابراین در روز اول تنها مایعات و غذاهای بسیار نرم و آبکی مصرف کنید.

خوردن غذاهای آبکی و بسیار نرم تا 1 روز بعد از عمل بینی

2. هفته اول بعد از جراحی بینی

در هفت روز اول پس از جراحی بینی تا جای ممکن تنها غذاهای نرم مصرف کنید؛ زیرا جویدن آن‌ها بسیار آسان بوده و نیازی به فشار دندان‌ها ندارد؛ مثل پوره سیب زمینی، سوپ، ماست، میوه‌های له شده، موز، برنج نرم، بلغور جو دو سر و… .

خوردن غذاهای نرم مثل سوپ، ماست، بلغور جو دوسر برای هفته اول بعد از عمل بینی

البته هرگز مصرف مایعات و میوه‌هایی مثل هندوانه و توت فرنگی را نیز در این دوران فراموش نکنید؛ زیرا در بهبود و آبرسانی بدن شما نقش مهمی دارند.

3. هفته دوم بعد از جراحی بینی

در هفته دوم آرام‌آرام به رژیم غذایی معمولی خود برگردید؛ زیرا پس از گذشت این مدت به احتمال زیاد در جویدن مشکلی نداشته باشید. البته باید بدانید شرایط بینی افراد پس از جراحی بسیار متفاوت است؛ بنابراین اگر احساس می‌کنید هنوز هم برای جویدن غذا مشکل دارید، چند روز دیگر این وضعیت را تحمل کنید.

جویدن غذا بعد از عمل بینی، در هفته دوم بعد از عمل مجاز است

علاوه بر نحوه مصرف و جویدن غذا باید بدانید برخی از غذاها در این دوره بسیار مفید بوده و برخی از آن‌ها مثل سم می‌مانند؛ بنابراین حتماً باید رژیم غذایی خاصی را پس از جراحی بینی دنبال کنید؛ برای این کار حتما مقاله رژیم غذایی بعد از عمل بینی را مطالعه کنید!

در بخش زیر به طور مفصل در مورد بایدها و نبایدهای خوراکی‌ها در دوره نقاهت برایتان توضیح می‌دهیم.

تغذیه مناسب + ممنوعیت‌های غذایی پس از جراحی بینی

پس از چند روز شرایط بینی شما رو به بهبود رفته و کم‌کم توانایی جویدن غذا را خواهید داشت؛ بهتر است در این دوره یک رژیم غذایی مقوی داشته باشید تا خیلی سریع‌تر این دوران را پشت سر بگذارید؛ در بخش زیر با تعدادی از خوراکی‌های مفید و البته نرم برای رژیم غذایی پس از بینی آشنا می‌شوید.

1. غذاهای پر فیبر

سعی کنید پس از عمل بینی از غذاهای دارای فیبر استفاده کنید؛ زیرا علاوه بر مزایای بالا، از یبوست نیز جلوگیری می‌کنند. خوراکی‌های نرمی مثل پرتقال، توت فرنگی، هویج آب‌پز، سیب زمینی، اسفناج، پاستا، برنج قهوه‌ای پخته شده و… سرشار از فیبر هستند.

خوردن غذاهای پر فیبر مثل پرتقال، سیب زمینی، برنج قهوه ای و ...

2. غذاهای ضد التهاب

جالب است بدانید مصرف برخی از غذاها حتی در کاهش التهاب بینی شما پس از جراحی و در نتیجه بهبودی سریع‌تر تاثیر زیادی دارند؛ برخی از این غذاها عبارت‌اند از: گوجه فرنگی، شکلات تلخ، ماهی، روغن زیتون، قارچ، انگور، چای سبز و….

خوردن غذاهایی مثل روغن زیتون، ماهی، شکلات تلخ و ... برای کاهش التهاب بعد از عمل بینی

3. غذاهای ترمیم‌کننده زخم

آیا می‌دانستید برخی از غذاها به ترمیم زخم‌های بینی شما کمک می‌کنند؟ این خوراکی‌های ترمیم‌کننده تنوع بسیار زیادی دارند مثل: تخم‌مرغ، ماست، سبزی‌های با برگ تیره (مثل اسفناج و کرم بروکلی)، مرکبات، گوجه‌فرنگی، غذاهای پروتئینی (مثل گوشت) و…

غذاهایی مانند مرکبات، تخم مرغ، سبز، کلم بروکلی و گوشت برای ترمیم زخم بعد از عمل بینی مفید هستند

4. غذاهای کاهش‌دهنده اضطراب

اضطراب و استرس پس از عمل بینی کاملاً طبیعی بوده و بسیاری از افراد آن را تجربه می‌کنند؛ بسیاری از خوراکی‌ها مثل جعفری، تخم‌مرغ، سیب‌زمینی، ماهی، سیر، کنجد، نخود و… نقش پررنگی در کاهش این احساسات دارند.

خودرن غداهایی با ماهی، سیر، جعفری به کاش اظطراب بعد از عمل بینی کمک میکنند

5. میوه و سبزی تازه

مصرف میوه و سبزیجات را پس از جراحی بینی فراموش نکنید؛ زیرا سرشار از ویتامین و مواد معدنی بوده و به بهبود شما کمک بسیار زیادی می‌کنند. میوه‎هایی مثل آناناس و هلو تاثیر بسیار زیادی در ترمیم زخم و کاهش تورم بینی شما دارند؛ بنابراین حتماً آن‌ها را در لیست رژیم غذایی پس از عمل بینی خود قرار دهید.

خوردن میوه و سبزی های تازه با مواد معدنی و ویتامین های مفید

غذاهای ممنوع پس از جراحی بینی

حواستان باشد مصرف برخی از خوراکی‌ها هر چقدر هم که نرم بوده و نیازی به جویدن زیاد نداشته باشند، باز هم به ضررتان تمام می‌شود؛ بنابراین اگر دوست دارید خیلی سریع‌تر دوره درمان خود را طی کنید، مصرف مواد غذایی زیر را در روزهای اول پس از عمل متوقف کنید.

1. فلفل و غذاهای تند

فلفل در حالت کلی فواید زیاد و حتی در کاهش التهاب نیز تاثیر دارد؛ اما در 24 ساعت اول بعد از عمل باعث ایجاد حالت تهوع می‌شود؛ بنابراین سعی کنید برای احتیاط در هفته اول از مصرف غذاهای تند پرهیز کنید.

ممنوعیت جویدن غذاهای تند بعد از عمل بینی

2. غذاهای با سدیم بالا

به طور کلی سدیم و نمک تا حدودی تورم بینی شما را بیشتر کرده و در نتیجه بهبود شما را عقب می‌اندازند؛ بنابراین سعی کنید تا جای ممکن برای مدتی از نمک کمتری در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

خوردن و جویدن غداهایی با سدیم بالا بعد از عمل بینی ضرر دارد

3. غذاهای سفت

همان‌طور که در قبل اشاره کردیم، در هفته اول سعی کنید تنها از مایعات و غذاهای نرم استفاده کنید. خوراکی‌های سفتی مثل ساندویچ، پفک، پاستیل، هویج خام و…نه تنها خودتان را اذیت کرده، بلکه تاثیر منفی روی بهبود بینی‌تان نیز دارند.

خوردن غذای سفت بعد از عمل بینی

یکی از مشکلات و ناراحتی‌هایی که خیلی از افراد در حین جویدن غذا بعد از عمل بینی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، گرفتگی بینی است! البته این موضوع پس از عمل بینی تا مدت‌ها همراه شماست؛ در بخش زیر راهکارهایی را به شما یاد می‌دهیم که خیلی زودتر این احتقان و گرفتگی بینی را کاهش دهید.

توصیه‌هایی برای به حداقل رساندن احتقان بینی در طول وعده‌های غذایی

جویدن غذا با بینی‌های گرفته خیلی سخت است؛ نکات زیر به کاهش این گرفتگی به شما کمک زیادی می‌کنند.

  1. تمام مراقبت‌های پس از جراحی و توصیه‌های پزشک خود را جدی گرفته و تمام آن‌ها را موبه‌مو اجرا کنید.
  2. پس از جراحی تا چند مدت باید خیلی حواستان به نحوه و زاویه خوابیدن خود دقت کنید؛ زاویه مناسب 45 درجه و در سطح شیب‌دار است. (مقاله پیشنهادی: نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی: نکات حساس برای جلوگیری از آسیب‌ها)
  3. از داروهای تجویز شده برای کاهش گرفتگی و تورم پس از جراحی استفاده کنید.
  4. پس از جراحی سعی کنید تا مدت‌ها دوش‌ کوتاه بگیرید و از آب ولرم رو به سرد و کم‌فشار استفاده کنید. (مقاله پیشنهادی: دوش گرفتن بعد از عمل بینی: حمامی اصولی و بدون اتفاقات هولناک)
  5. پس از خارج کردن تامپون بینی، بر اساس تجویز پزشک بینی خود را با سدیم کلراید بشویید.
  6. از الکل و سیگار در این مدت استفاده نکنید. (مقاله پیشنهادی: سیگار بعد از عمل بینی : اثرات خطرناک سیگار بر نتایج جراحی)
  7. سعی کنید در طول شب و روز بخور دهید و در محیط‌های خشک به مدت طولانی نمانید. (مقاله پیشنهادی: بخور دادن بعد از عمل بینی: روشی معجزه‌آسا برای رفع گرفتگی بعد از عمل!)

تا اینجا شما با مهم‌ترین نکات در مورد بایدها و نبایدهای تغذیه بعد از عمل جراحی بینی آشنا شدید؛ اما به نظرتان دلیل این همه تاکید پزشکان بر مصرف غذاهای نرم در این دوران چیست؟ شاید بگویید: «زیرا اصلاً امکان جویدن غذا در روزهای ابتدایی وجود ندارد!» این موضوع کاملاً درست است؛ اما علاوه بر آن موارد حیاتی دیگری نیز وجود دارند.

اهمیت خوردن غذاهای نرم در مراحل اولیه بهبودی

خوردن غذاهای نرم پس از بینی فواید و اهمیت زیادی دارد؛ در بخش زیر با اصلی‌ترین این موارد آشنا می‌شوید.

1. عدم نیاز به جویدن

مهم‌ترین دلیل مصرف غذاهای نرم این است که به راحتی جویده شده و فشار زیادی به بینی‌تان وارد نمی‌کنند؛ در روزهای ابتدایی پس از عمل شما خیلی توانایی باز کردن دهانتان را ندارید؛ به همین دلیل خوردن غذاهای سفت در این دوران زجرآور است!

نحوه غذا خوردن بعد از عمل بینی

شاید فکر کنید جویدن غذا هیچ ربطی به بینی ندارد؛ اما اگر یکبار در حین جویدن غذا بینی‌تان را لمس کنید، متوجه تکان خوردن آن می‌شوید! البته این موضوع تنها تا چند روز روی بینی شما تاثیر گذاشته و پس از مدتی به رژیم غذایی سابق خود برمی‌گردید.

2. گوارش بهتر پس از جراحی

گاهی اوقات افراد پس از جراحی دچار یبوست می‌شوند؛ این موضوع در دوره حساس پس از عمل بینی کمی اذیت‌کننده است؛ برای جلوگیری از بروز این مشکل جراحان توصیه می‌کنند از غذاهای نرم و مایعات بیشتر استفاده کنید.

احتمال بروز یوبست در صورت جویدن غذاهای سفت بعد از عمل بینی

جلوگیری از مشکلات ظاهری در بینی

در برخی از موارد درصورتی‌که فرد اصلاً نکات مراقبتی برای جویدن غذا را رعایت نکند، با عوارض شدیدی مثل انحراف و یا عدم تقارن سوراخ‌های بینی مواجه می‌شود! غذاها فرار نمی‌کنند و همیشه هستند؛ بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق و به خطر انداختن سلامتی‌تان، تا زمان بهبود برای خوردن غذاهای موردعلاقه‌تان صبر کنید!

با جویدن غذای نرم بعد از عمل بینی، ظاهر بینی خود را حفظ کنید

بهبود سریع‌تر زخم‌ها

هرچقدر بینی شما به دور از فشار و تکان بماند، مراحل بهبود آن نیز خیلی سریع‌تر طی می‌شود؛ غذاهای نرم خیلی راحت بلعیده شده و نیازی به جویدن ندارند؛ به همین دلیل زخم‌های بینی شما خیلی سریع‌تر درمان می‌شوند.

رعایت اصولی جویدن غذا بعد از عمل بینی باعث میشود تا زودتر بهبود یابید

تا اینجا شما با دلایل اهمیت و نحوه غذا خوردن بعد از عمل بینی آشنا شدید؛ حال شاید با خود بگویید: «سبزیجات و میوه که آدم را سیر نمی‌کنند!» مخصوصاً اگر مثل من شکمو باشید!

به همین دلیل تصمیم داریم در بخش زیر دستورالعمل تعدادی از غذاهای نرم، مغذی و خوشمزه را نیز به شما آموزش دهیم.

ایده‌ها و دستورالعمل‌های غذایی که به‌راحتی آماده می‌شوند

در این قسمت طرز تهیه 3 غذای خوشمزه و نرم را یاد می‌گیرید؛ توصیه می‌کنم با ایجاد تنوع غذایی و استفاده از دستورهای زیر، این دوران را برای خود لذت‌بخش کنید.

طرز تهیه سوپ بلغور گندم

سوپ یکی از بهترین غذاها برای دوران بهبود شماست؛ مخصوصاً اگر با بلغور گندم همراه باشد؛ مراحل زیر را برای پخت این غذای لذیذ طی کنید:

  1. پس از سرخ کردن پیاز نگینی، به آن رب و به مقدار خیلی کم فلفل اضافه کنید؛ حواستان باشد غذا را تند نکنید!
  2. حالا عدس و بلغور را که از قبل خیس کرده‌اید به آن اضافه کرده و تفت دهید.
  3. سیب‌زمینی‌ها را خیلی ریز و نگینی خورد و به مواد اضافه کنید.
  4. برای طعم بهتر غذا، عصاره مرغ یا گوشت را نیز به آن اضافه کنید.
  5. مواد را روی شعله رها کنید تا خوب جا بیفتد.
  6. پس از آماده شدن سوپ کمی نمک و جعفری برای طعم بهتر غذا در آن بریزید.

خیلی از افراد نخود و یا قارچ را نیز به این غذا اضافه می‌کنند؛ اما بهتر است شما در روزهای اول پس از جراحی بینی این کار را انجام ندهید!

طرز تهیه فرنی با شیره خرما

فرنی یکی از مقوی‌ترین غذاها برای طرف‌داران غذاهای شیرین است! در حالت عادی این غذا را با شکر درست می‌کنند؛ اما بهتر است شما از شیره خرما برای شیرین کردن آن استفاده و مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. آرد و شیر را در قابلمه ریخته و آن‌ها را مخلوط کنید.
  2. حال نشاسته را در ظرف دیگری در آب حل و از صافی رد کنید.
  3. در این مرحله نشاسته را به همراه شیره خرما در ظرف مواد ریخته و آن را روی شعله ملایم قرار دهید.
  4. حواستان باشد مدام مواد را هم بزنید تا ته‌نشین نشود.
  5. پس از آن در صورت علاقه کمی گلاب نیز به آن اضافه کرده و پودر بادام یا نارگیل روی آن بپاشید.

این غذای خوشمزه یکی از بهترین وعده‌ها و یا میان‌وعده‌ها برای شماست؛ اما اگر به شیر حساسیت دارید، مصرف آن را به شما توصیه نمی‌کنم!

خوراک دال عدس با جو دوسر

برای تهیه این غذای خوشمزه در ابتدا از چند ساعت قبل دال عدس را در آب بریزید و سپس دستورالعمل زیر را دنبال کنید.

  1. دال عدس را آبکشی کرده و به همراه 3 لیوان آب در قابلمه بریزید.
  2. حال سیب زمینی را به صورت نگینی خورد و آن را نیز به مواد اضافه کنید.
  3. در این مرحله پس از جوش آمدن مواد حرارت آن را کم کرده و در قابلمه را بگذارید.
  4. پیازداغ بگیرید و به آن زردچوبه و کمی فلفل اضافه کنید.
  5. کمی سیر رنده کرده و آن را درون ظرف بریزید.
  6. حال کمی رب گوجه را نیز اضافه کرده و آن را تفت دهید.
  7. سس پخته شده را با کمی آب نارنج، نمک و پرک جو دو سر در قابلمه ریخته و 10 دقیقه آن را روی حرارت رها کنید.
  8. در انتها تمام مواد را میکس و میل کنید.
جویدن غذا بعد از جراحی بینی

دکتر لند یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین مجموعه‌ها در زمینه جراحی بینی بوده و باکیفیت‌ترین خدمات را به بیماران خود ارائه می‌کند.

دکتر لند بهترین همراه شما در جراحی بینی

ما در تیم دکتر لند تمام امکانات و خدمات موردنیاز شما را فراهم کرده و در اختیارتان قرار می‌دهیم؛ یکی از مهم‌ترین مسائل در بهبود شما مربوط به تغذیه پس از عمل بینی است.

ما در مجموعه دکتر لند با ارائه پشتیبانی و مشاوره‌های کاملاً تخصصی پس از عمل در این زمینه نیز همراه شما بوده و شما را راهنمایی می‌کنیم. کارشناسان ما علاوه بر مشاوره‌های رایگان و پشتیبانی ۲ساله خدمات زیر را نیز به شما ارائه می‌کنند:

  1. نوبت معاینه و عمل فوری
  2. ویزیت نیم‌بها
  3. ارائه تخفیفات بسیار ویژه
  4. تهیه اسکان برای افراد ساکن شهرستان
  5. معرفی بهترین جراح متناسب با نوع بینی و سلیقه هر شخص
  6. ارائه پک هدیه بسیار جذاب
  7. معاینه و مشاوره آنلاین و فوری

هر زمانی که سوال و یا نیاز به راهنمایی در هر زمینه داشتید، با مشاوران ما در تماس باشید؛ آن‌ها بهترین و تخصصی‌ترین مشاوره‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن در اختیارتان قرار می‌دهند؛ برای ارتباط با کارشناسان دکمه زیر را بفشارید.

توصیه‌های پایانی در مورد مراقبت غذایی بعد از عمل بینی

در این مقاله شما با تمام نکات موردنیاز در مورد جویدن غذا بعد از جراحی بینی آشنا شدید؛ توصیه می‌کنم حتماً در ابتدا با پزشک خود در این زمینه مشورت و سپس خوردن غذاهای سفت را آغاز کنید.

اگر سوال یا نیاز به اطلاعات و راهنمایی بیشتری در این زمینه دارید؛ با مشاوران ما در مجموعه دکتر لند در ارتباط بوده و به صورت کاملاً اختصاصی و البته رایگان مشاوره شوید.

آیا غذاهای نرم و مغذی دیگری را برای این دوران می‌شناسید؟ پیشنهادها و نظرات خود را در بخش زیر با افراد دیگر در میان گذاشته و این مقاله بسیار مفید را نیز برای افرادی که قصد عمل کردن بینی خود را دارند نیز بفرستید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به زودی با شما تماس می‌گیریم!