• بلاگ
  • عدم تقارن در سوراخ های بینی

عدم تقارن در سوراخ های بینی

عدم تقارن در سوراخ های بینی

یکی از دلایل روی آورن افراد به جراحی بینی، رفع نواقص بینی است. با این حال، اگر بعد از جراحی عدم تقارن در سوراخ های بینی شده‌اید، چه کاری باید انجام دهید؟ آیا این طبیعی است و اگر اینطور است، چرا این اتفاق می‌افتد؟

در واقع تقارن مترادف با زیبایی صورت است. در حالت ایده‌آل، چهره متعادل و یکدست و تقریباً از هر دو طرف یکسان است. متأسفانه برخی از بیماران بعد از جراحی بینی متوجه می‌شوند؛ که سوراخ‌های بینی‌شان نامتقارن است. جراحی بینی بسیار چالش برانگیز است و هنگامی که یک جراح بی‌تجربه این عمل را انجام می‌دهد. نتایج ممکن است آنطور که می‌خواهید به دست نیاید.

با این همه در ادامه مطلب با «دکترلند» همره شوید؛ چون قرار است اطلاعات جامعی در این زمینه کسب کنیم.

علت عدم تقارن در سوراخ های بینی

در حالت کلی، در دو طرف راست و چپ بدن کمی عدم‌قرینگی وجود دارد. این قضیه برای بینی هم صدق می‌کند و کاملاً طبیعی است. اما زمانی عدم تقارن مشکل ایجاد می‌کند که غیرطبیعی باشد. دلیل این مشکل می‌تواند نظیر؛ ضربه خوردن، مشکلات ژنتیکی، رشد ناکافی اجزای بینی باشد. با این حال می‌توان این عدم تقارن را در دلایل علمی دیگر نیز جستجو کرد. که در زیر به آن می‌پردازیم.

  • انحراف در سپتوم کودال

سپتوم به معنای تیغه بینی است. در مجموع سپتوم کودال به قسمت خط میانی بینی مربوط می‌شود. انحراف سپتوم کادوال دلیل اصلی عدم تقارن سوراخ‌های بینی باشد. این تیغه برای این‌که جریان هوا در بینی به تعادل برسد، حفره بینی را به دو قسمت تقسیم می‌کند و وقتی که این سپتوم جابه‌جا شود می‌تواند منجر به عدم تقارن سوراخ های بینی شود. این عارضه با عمل بینی شیراز برطرف خواهد شد.

  • نقض در مدیال کرورا

به غضروفی در ناحیه کلوملا مدیال کرورا گفته می‌شود که از جنس پوست و غضروف است که نوک بینی را به پایه آن متصل می‌کند. حال اگر کلوملا در جای درست و مناسب قرار نگیرد منجر به عدم تقارن سوراخ‌های بینی می‌شود. پس باید کاملا مراقب باشید که بینی شما ضربه نخورد زیرا بینی بسیار حساس است و ممکن است با یک ضربه هر چند کوچک موجب نامتفارنی سوراخ‌های بینی یا دچار عوارض دیگر شود.

  • ناقرنیگی‌های مادر زادی

بعضی بیماران حتی قبل از جراحی به طور مادر زاد دچار عدم تقارن بینی هستند. مخصوصا بالا و پایین بودن پره‌ها که این موضوع می‌تواند بعد از جراحی هم نمود پیدا کند. زیرا هیچ روش جراحی نمی تواند این نوع عدم تقارن را بطور کامل برطرف کند ولی جراح مسلط و با حوصله می تواند حداکثر تلاش خود را جهت رفع این مورد نماید .

  • جراحی زیبایی بینی

شایع ترین علت عدم تقارن سوراخ های بینی بعد از جراحی بینی است. هنگامی که بافت دستکاری یا برداشته می‌شود، منجر به ناهماهنگی  می‌شود و تورم ایجاد می‌شود. این تورم برای هفته‌ها یا حتی ماه‌ها در برخی افراد ادامه پیدا می‌کند.

علاوه بر تورم، جای زخم نیز باعث کوچک و بزرگ بودن سوراخ بینی بعد از عمل می‌شود. اگر جراح مراقب نباشد، یا اگر بیمار تورم بیش از حد را تجربه کند، زخم هایی ایجاد می‌شود که منجر به ظاهر ناهموار می شود.

در نهایت، آسیب عصبی نیز یکی از علل بالقوه یکسان نبودن سوراخ های بینی پس از جراحی است. این عارضه‌ای نادر است؛ اما اگر جراح در طول عمل به اعصاب آسیب برساند، احتمال رخ دادن آن وجود دارد.

عدم تقارن در سوراخ های بینی

فاکتورهای تاثیر گذار بر عدم تقارن سوراخ‌های بینی

علاوه بر فاکتورهایی که در بخش قبل به آن اشاره کردیم. این ویژگی‌ها می‌تواند به فاکتورهایی که در بالا گفته شد هم تاثیرگذار باشد.

  • تجربه جراح بینی
  • نوع پوست بینی
  • قدرت غضروف بینی

تجربه جراح بینی
برای اینکه بتوانید به بهترین نتیجه جراحی بینی برسید و سوراخ‌های بینی با یکدیگر یکسان باشد باید بینی خود را به دست  بهترین جراح بینی بدهید که تجربه‌های موفقیت‌آمیزی در جراحی داشته باشد.
نوع پوست بینی
از دیگر دلایل عدم تقارن سوراخ های بینی میتواند نوع پوست بینی باشد. پوست ضخیم یا نازک تاثیر بسزایی در عمل بینی دارد.
قدرت غضروف بینی
به دلیل اینکه برخی از بینی‌ها غضروف‌های ضعیفی دارند ممکن است بعد از جراحی، عدم تقارن بینی برای فرد به وجود آید.

 

آیا عدم تقارن سوراخ های بینی رفع می‌شود؟

اگر بعد از جراحی دچار عدم تقارن شده‌اید، چند روش وجود دارد که می‌توانید برای بهبود ظاهر بینی خود انجام دهید.

برای عدم تقارن پره های بینی بعد از عمل یکی از گزینه‌ها تزریق فیلر است. در برخی موارد، پرکننده‌های تزریقی می‌توانند به کاهش ظاهر عدم تقارن در بینی کمک کنند. این یک گزینه سریع و غیر جراحی است که می تواند به کاهش بافت نامتقارن در زمانی که منتظر کاهش تورم هستید کمک کند.

گزینه دیگر جراحی مجدد رینوپلاستی است. اگر بعد از جراحی بینی بیش از حد سوراخ های بینی شما از هم فاصله داشته باشد، ممکن است نیاز به جراحی اضافی با متخصص برای رفع مشکل داشته باشد.

این به طور کلی آخرین راه حل است زیرا مستلزم هزینه جراحی بینی اضافه و دردسرهای بیشتر است. با این حال، اگر نگران ظاهر خود پس از جراحی یا تجربه درد در نتیجه سوراخ های بینی نامتقارن هستید، بهترین گزینه است.

 

عدم تقارن سوراخ های بینی بعد از جراحی چقدر طول می‌کشد؟

عوارض جانبی، از جمله تورم و عدم تقارن، به مرور زمان محو می‌شوند، زیرا دوره نقاهت اولیه در حدود دو هفته به پایان می‌رسد. با این حال، بدانید که روند بهبودی از فردی به فرد دیگر متفاوت است، بنابراین سطوح فروکش تورم متفاوت خواهد بود. پزشک دستورالعمل‌های مراقبت های بعدی را برای کمک به به حداقل رساندن تورم و عدم تقارن بینی ارائه می‌دهد.

  • سوراخ های بینی ناصاف 2 هفته بعد از جراحی بینی

تورم اولیه فقط در این مرحله فروکش می‌کند. قضاوت دربارۀ نتایج دو هفته بعد از عمل زود است، بنابراین در حال حاضر نگران عدم تقارن نباشید و روی بهبودی تمرکز کنید.

  • بینی نامتقارن 3 هفته بعد از جراحی بینی

در حالی که می توانید نتایج اولیه خود را در سه هفته ببینید، معمولاً یک سال طول می‌کشد تا بیماران بهترین نتیجه را در جراحی بینی ببینند. ممکن است تا دو سال طول بکشد تا بینی شما به طور کامل بهبود یابد. و هنگامی که به طور کامل بهبود یافت، تنها در این صورت می توانید ببینید که سوراخ های بینی خود به حالت متقارن تری باز می گردند.

جلوگیری از عدم تقارن در سوراخ های بینی

اگر به جراحی بینی فکر می کنید، و نگرانی دربارۀ عدم تقارن سوراخ های بینی به عنوان نتیجه بالقوه این عمل دارید، مهم است که با یک جراح باتجربه کار کنید که می‌تواند خطر را به حداقل برساند.

بهترین راه برای جلوگیری از عوارض جراحی؛ انتخاب بهترین جراح که می‌داند چه کاری انجام می‌دهد. علاوه بر این، اگر بعد از جراحی دچار تورم شدید، مهم است که دستورالعمل‌های جراح خود را به دقت دنبال کنید. چراکه به کاهش احتمال قرینه نبودن سوراخ های بینی در نتیجه تورم کمک می‌کند.

در آخر

با استفاده از نرم افزار پیشرفته که فقط مختص بینی است می‌توانید شمایی از بینی خود را پس از جراحی ببنید. و دید کلی از بینی بعد از عمل خود ترسیم کنید. و همچنین نظر جراح را راجع‌به بینی خود بدانید ولی باز هم اینجا بیان این نکته ضروری است که بعد از عمل باید برای دیدن فرم نهایی بینی خود  صبور باشید.

با این حال اگر سوالات بیشتری دربارۀ عوارض جانبی جراحی زیبایی بینی یا به طور کلی نگرانی این عمل دارید، دریغ نکنید. مشاوره با یک جراح بسیار ماهر از تیم «دکترلند» که پیچیدگی‌های جراحی بینی را درک می‌کند، به رفع هر گونه نگرانی یا سردرگمی شما در مورد عدم تقارن در سوراخ های بینی و سایر نگرانی‌های مشابه کمک می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به زودی با شما تماس می‌گیریم!