• بلاگ
  • عوارض بیهوشی عمل بینی: بررسی نکات حساس برای کاهش خطرات

عوارض بیهوشی عمل بینی: بررسی نکات حساس برای کاهش خطرات

عوارض بیهوشی عمل بینی چیست؟

ما با استفاده از مقالات بسیار معتبر پزشکی در دنیا، اطلاعات جامع، علمی و درستی را درباره عوارض بیهوشی عمل بینی تهیه و آماده کرده‌ایم تا شما را با اطلاعات درست و دقیقی آگاه کنیم. برای دانلود نسخه اصلی مقالات از لینک‌های زیر می‌توانید استفاده کنید:

آگاهی دادن به شما درباره اثرات داروی بیهوشی بعد از عمل بینی برای ترساندن و یا پشیمانی شما از انجام عمل نیست! تنها آن را به عنوان هشدار و کمکی در نظر گرفته و به خوبی در مورد آن اطلاعات کسب کنید. ما در دکتر لند این اطلاعات را به طور شفاف و علمی برایتان توضیح می‌دهیم؛ ساده‌ترین راه برای این کار تماس با مشاوران ما در مجموعه دکتر لند بوده تا به صورت اختصاصی و بررسی شرایطتان بهترین راهنمایی‌ها را دریافت کنید.

علاوه بر این در این مقاله ما به طور کامل به عوارض بیهوشی این عمل، چگونگی غلبه بر ترس آن، راه‌های کاهش عوارض و… می‌پردازیم.

آشنایی با انواع عوارض بیهوشی عمل بینی

عوارض داروی بیهوشی در عمل بینی مختلف است و به دو دسته عوارض کوتاه مدت و عوارض بلند مدت تقسیم می‌شود؛ در بخش‌های زیر به طور مفصل با این موارد آشنا می‌شوید.

عوارض کوتاه مدت بیهوشی عمل بینی

این نوع عوارض تقریباً در تمام افراد وجود داشته و جایی برای نگرانی ندارند؛ البته تا مدت کوتاهی در برخی از فعالیت‌های روزانه شما اخلال و کندی ایجاد می‌کنند. در بخش زیر تمام این موارد را به شما معرفی می‌کنیم.

1.    درد بعد از عمل

درد از معمول ترین اثرات بیهوشی بعد از عمل بینی است و تا مقدار کمی درد پس از عمل بینی طبیعی است و بیشتر افراد دچار آن می‌شوند؛ اما از بین تمام افراد حدود 30 درصد از افراد درد متوسط و 11 درصد دردهای شدید را تجربه می‌کنند.

میزان شدت این دردها به عوامل متفاوتی مثل نوع عمل، مدت زمان جراحی، میزان تجربه جراح و… بستگی داشته و در بیشتر موارد تا 24 ساعت پس از عمل طول می‌کشد. متاسفانه خیلی از افراد درک درستی از این موضوع نداشته و فکر می‌کنند تمام این دردها طبیعی بوده و باید تحمل کنند!

احساس درد شدید در بینی بعد از جراحی دماغ

شما این اشتباه را مرتکب نشوید؛ در صورت دردهای شدید و غیر قابل تحمل حتماً به پزشک خود مراجعه کرده و این موضوع را با او در میان بگذارید؛ البته این موضوع به پزشک شما نیز بستگی دارد؛ بنابراین برای کاهش این دردها حتماً قبل از هر چیز در انتخاب دکتر خود دقت کافی به خرج دهید.

2.    تهوع و استفراغ بعد از عمل

تهوع و استفراغ یکی از شایع‌ترین عوارض بیهوشی بوده و تقریباً 80 درصد از افراد دچار آن می‌شوند؛ این موضوع به نوع و مدت بیهوشی، داروها، نوع جراحی، ویژگی‌های بدنی بیمار و… بستگی دارد.

جالب است بدانید احتمال بروز این عارضه در زنان سه برابر بیشتر از مردها بوده و در افراد جوان، با سابقه‌های بیماری، دارای اضافه وزن و… بیشتر مشاهده می‌شود. البته این موضوع جای نگرانی نداشته و با دارو و قرص‌های تجویز شده قابل درمان است.

حالت تهوع و استفراغ  بر اثر داروی بیهوشی

3.    گلو درد پس از عمل

برخی از افراد پس از بیهوشی عمومی دچار گلودرد می‌شوند؛ این موضوع در بیشتر مواقع تنها تا 24 ساعت پس از عمل طول کشیده و جای نگرانی نیست.

احساس گلو درد 24 ساعت بعد از به هوش آمدن

4.    سردرد رایج‌ترین عارضه در بین بیماران

سردرد یکی از شایع‌ترین عوارض بیهوشی عمل بینی بوده و کاملاً طبیعی است؛ این درد در بیشتر مواقع تا 24 ساعت پس از عمل طول می‌کشد.

گرفتن سردرد تا 24 ساعت بعد از عمل بینی

5.    خواب آلودگی و سرگیجه

خواب‌آلودگی پس از بیهوشی در حدود 42% و سرگیجه در 18% از بیماران مشاهده شده و به دلیل تزریق داروهای بیهوشی اتفاق می‌افتد؛ این عارضه پس از مدتی کاهش یافته و به طور کامل قطع می‌شود.

احساس خواب آلودگی و سرگیجه به دلیل استفاده از داروهای بیهوشی

6.    آسیب‌های دندانی و دهانی

شاید کمی برایتان عجیب به نظر برسد؛ اما باید بدانید در برخی از موارد افراد پس از عمل بینی دچار آسیب‌های دهانی و دندانی می‌شوند؛ این موضوع در حین لوله گذاری تراشه رخ داده و احتمال پارگی بافت نرم دهان، شکستگی دندان و… در آن وجود دارد. البته این موضوع کاملاً به تجربه و مهارت جراح شما بستگی دارد!

آسیب های دندانی و دهانی به دلیل پاره شدن بافت درون دهان

عوارض بلند مدت بیهوشی عمل بینی

برخلاف عوارض کوتاه مدت، عوارض بلند مدت بیهوشی تا مدت زمان بیشتری باقی می‌مانند و در برخی از موارد نیز بسیار خطرناک هستند!

1.    عوارض تنفسی

عوارض تنفسی مثل ذات‌الریه یکی از عوارض بلند مدت بیهوشی عمل بینی بوده و بسیار اذیت‌کننده است. متاسفانه در خیلی از موارد اصلاً علت این عارضه را بیهوشی نمی‌دانند؛ اما باید بدانید این موضوع نقش مهمی در بروز عوارض تنفسی دارد.

ابتلا به بیماری و عارضه تنفسی از عوارض بلند مدت بیهوشی

2.    اختلال عملکرد عصبی پس از عمل

گاهی اوقات افراد مخصوصاً آن‌هایی که سن بالایی دارند پس از عمل دچار کمبود تمرکز و مشکلات حافظه می‌شوند؛ این عارضه ممکن است تا مدت طولانی با بیمار باقی بماند! بروز این عارضه و شدت آن به مدت زمان بیهوشی، عفونت پس از عمل، سن، عمل ثانویه و… بستگی داشته و در انواع بیهوشی جراحی بینی (عمومی و موضعی) مشاهده می‌شود.

البته این عارضه برگشت‌پذیر بوده و پس از مدتی فرد به حالت عادی برمی‌گردد؛ اما در 1 درصد از افراد باقی می‌ماند! از طرفی حدود 14 درصد از افراد نیز پس از عمل تا مدتی دچار هذیان‌گویی شده و این موضوع در افراد مسن‌تر بیشتر اتفاق می‌افتد!

ابتلا به اخلال عملکرد عصبی، آلزایمر، مشکلات حافظه در افراد مسن

3.    مشکلات بینایی

این نوع عارضه شدت‌های مختلفی داشته و احتمال دوبینی کوتاه مدت و تاری دید و همچنین کوری دائمی پس از عمل وجود دارد! البته این اتفاق بسیار نادر بوده و افرادی که دچار تاری دید شوند نیز پس از مدتی به حالت عادی برمی‌گردند.

تار دیدن و دوربینی کوتاه مدت بعد از بیهوشی

4.    مشکلات ناشنوایی

کاهش شنوایی ممکن است پس از بیهوشی عمومی یا بی‌حسی نخاعی رخ دهد. در برخی از موارد این مشکل به دلیل نشت مایع مغزی نخاعی و تغییرات گوش میانی اتفاق می‌افتد.

مشکلات شنوایی به دلیل استفاده از داروی بیهوشی

مدت زمان به هوش آمدن بعد از عمل بینی

عمل بینی به طور کلی بین 5/1 تا 3 ساعت طول می‌کشد و بیهوش کردن بیمار چند دقیقه قبل از جراحی انجام می‌شود. اما به نظرتان علت به هوش نیامدن بعد از عمل بینی چیست؟

تاخیر در به هوش آمدن پس از عمل به موارد متفاوتی مثل اختلالات متابولیک، بیماری‌های زمینه‌ای، داروهای بیهوشی، بیماری فشار خوان، کم کاری تیروئید و… بستگی دارد.

مدت زمان به هوش آمدن پس از جراحی بینی و تزریق داروی بیهوشی

تا اینجا شما با اصلی‌ترین عوارض بیهوشی عمل بینی آشنا شدید؛ اما باید بدانید متاسفانه این موضوع در برخی از موارد از این حد فراتر رفته و خطرات جدی‌تری را برای افراد ایجاد می‌کنند! در بخش زیر تعدادی از پرخطرترین عوارض بیهوشی عمل دماغ را برایتان توضیح می‌دهیم.

خطرات و عوارض مرگبار بیهوشی عمل بینی

برخی از عوارض عمل به قدری خطرناک هستند که حتی باعث مرگ افراد می‌شوند؛ بهتر است حتماً با این موارد آشنا شوید.

1.    بیداری در حین عمل

حتی تصور بیدار شدن در حین عمل نیز وحشتناک است؛ این بیداری و آگاهی در حین عمل در بیشتر مواقع بدون درد بوده و بیمار هیچ دردی را حس نمی‌کند؛ اما در موارد بسیار نادر این اتفاق همراه با درد است.

البته باید بدانید این عارضه در تعداد بسیار کمی از افراد اتفاق افتاده و روزبه‌روز نیز این احتمال کاهش می‌یابد. در برخی از موارد افرادی که آگاهی در حین عمل را تجربه می‌کنند، پس از عمل دچار استرس پس از سانحه می‌شوند.

بیدار شدن در حبن عمل جراحی بینی

2.    ایست قلبی در زمان عمل

بروز ایست قلبی حین عمل در 25 سال گذشته به طور قابل توجهی کاهش یافته است و بیشتر به دلیل بروز عوارض تنفسی اتفاق می‌افتد. اصلی‌ترین دلایل ایست قلبی مربوط به داروها، مشکلات قلبی عروقی و… هستند.

ایست قلبی به دلیل تزریق داروی بیهوشی در جراحی بینی

3.    خواب کامل بعد از جراحی

به نظرتان آیا احتمال مرگ در عمل جراحی بینی وجود دارد؟ متاسفانه بله! مرگ و میر ناشی از بیهوشی عمل بینی بسیار نادر بوده و در سال‌های گذشته نیز تا حد قابل توجهی کاهش یافته است؛ اما باز هم احتمال آن وجود دارد؛ واقعاً مرگ دردناک و غیرمنتظره‌ای است!

مرگ و به هوش نیامدن بعد از عمل بینی به علت تزریق داروهای بیهوشی

البته در گذشته این احتمال بسیار بیشتر بود؛ اما امروزه به دلایل متعددی مثل مراقبت‌های عمومی بهتر، پیشرفت داروها و تکنیک‌های بیهوشی، آموزش بهتر، بهبود تکنیک‌های جراحی و… امروزه احتمال بروز چنین اتفاقی بسیار ناچیز است.

با وجود تمام این خطرات و عوارض می‌بینیم که روزبه‌روز بر تعداد افرادی که بینی‌شان را عمل کرده‌اند افزوده می‌شود؛ شاید با خود بگویید چرا مردم از این احتمالات نمی‌ترسند؟ همان‌طور که گفتیم احتمال بروز چنین عوارض‌ خطرناک و مرگباری بسیار کم است؛ اما با این حال باز هم احساس ترس و خطر قبل از عمل کاملاً طبیعی است.

آیا راهی را برای غلبه بر ترس خود می‌شناسید؟ در بخش زیر در این زمینه به شما کمک می‌کنیم.

راه‌های غلبه بر ترس از بیهوشی عمل بینی

جالب است بدانید تعداد بسیار زیادی از افراد از خطرات بیهوشی در جراحی بینی اطلاعی نداشته و به همین دلیل با خیالی راحت به اتاق عمل می‌روند؛ این ترس معمولاً با صحبت کردن با افراد مختلف در مورد جراحی شروع می‌شود. برای کاهش ترس خود توصیه می‌کنم تا زمانی که از مهارت و تجربه پزشک خود مطمئن نشده‌اید، عمل بینی خود را به تعویق بیندازد!

استرس و ترس از بیهوشی و بهوش نیامدن برای عمل بینی

بر اساس گفته جان دامبروسکی، یکی از متخصصین خبره بیهوشی واشنگتن دی سی: «احتمال اینکه یک فرد بر اثر اصابت صاعقه بمیرد، 40 برابر بیشتر از مرگ در اثر عوارض بیهوشی است!»

بنابراین خیلی فکرهای منفی به ذهن خود راه ندهید! برای مقابله با این ترس خود توصیه می‌کنم حتماً در مورد آن با پزشک خود صحبت کنید؛ هیچ کس بهتر از او نگرانی شما را برطرف نخواهد کرد!

از طرفی حتماً در انتخاب پزشک موردنظر خود وسواس به خرج داده و سوابق او را مطالعه کنید. علاوه بر این مطمئن شوید که جراح شما از تمام داروها، ویتامین‌ها، داروهای گیاهی و… که مصرف می‌کنید اطلاع داشته باشد.

در برخی از موارد جراح مورد نظر برای افرادی که اضطراب شدید دارند، داروهای آرام‌بخش و مسکن نیز تجویز می‌کنند. از طرفی راهکارهای مختلفی نیز برای کاهش این عوارض بیهوشی عمل بینی وجود دارند؛ بنابراین اگر در این مورد نگران هستید حتماً به نکات زیر توجه کنید.

عوامل موثر برای کم کردن عوارض بیهوشی عمل بینی

چگونه عوارض داروی بیهوشی عمل بینی را از بین ببریم؟ عوامل مختلفی در جراحی بینی ما دست به دست هم می‌دهند تا پس از عمل شما عوارض بیهوشی و در نتیجه درد کمتری داشته باشید؛ در بخش زیر مهم‌ترین این موارد را می‌بینید.

1.    انتخاب یک تیم فوق حرفه‌ای

تیمی که شما برای عمل بینی خود انتخاب می‌کنید تاثیر کاملاً مستقیمی بر میزان عوارض بیهوشی بعد از عمل بینی شما دارد؛ بنابراین حتی اگر ماه‌ها نیز تحقیقات شما طول بکشد، تا زمانی که از تیم موردنظر خود مطمئن نشده‌اید هرگز برای عمل بینی خود اقدام نکنید!

تاثیر تیم پزشکی و مشاوره ای حرفه ای برای کاهش عوارض بیهوشی عمل بینی

2.    انتخاب یک جراح ماهر

حتماً شما از اهمیت انتخاب جراح بینی خود اطلاع دارید؛ باید بدانید این موضوع تنها به ظاهر بینی مربوط نبوده و نقش کاملاً مستقیمی بر سلامت شما دارد! حتماً سوابق جراحی‌های پزشک خود را مطالعه کرده و حتی نظرات بیماران قبلی او را نیز بشنوید. حواستان باشد اگر از این موضوع سرسری بگذرید، قطعاً در آینده پشیمان خواهید شد!

پزشک متخصص، حرفه ای و با تجربه خطرات بیهوشی عمل بینی را کاهش میدهد

3.    دریافت مشاوره‌های قبل از عمل

قبل از عمل بینی خود حتماً با پزشک مربوطه جلسه‌ای داشته و تمام اطلاعات مورد نیاز مثل داروهای مصرفی، آلرژی، سوابق پزشکی، بیماری‌های خود و… را با او در میان بگذارید. البته شما باید آزمایش‌های مختلفی را قبل از عمل انجام دهید؛ با این حال حواستان باشد چیزی را از قلم نیندازید. این مورد در کاهش عوارض بیهوشی در عمل بینی بسیار تاثیرگذار است.

استفاده از ویزیت و مشاوره پزشک قبل از عمل بینی و بیهوشی برای کاهش عوارض و بررسی وضعیت بیمار

4.    پشتیبانی پس از عمل

این موضوع نیز اهمیت زیادی در عوارض بیهوشی پس از عمل بینی دارد؛ بنابراین تیمی را انتخاب کنید که تا مدت‌ها پس از عمل همیشه در دسترس بوده و وضعیت شما را چک کنند. در این شرایط شما در صورت داشتن عوارض شدید و یا نگران‌کننده، با آن‌ها در ارتباط بوده و نگرانی و استرس خود را رفع می‌کنید.

این موارد از مهم‌ترین عوامل موثر در کاهش عوارض بیهوشی جراحی بینی هستند؛ آیا تیمی را می‌شناسید که تمام این ویژگی‌ها را به طور کامل داشته باشد؟ دکتر لند یکی از محبوب‌ترین و برترین مجموعه‌ها در این زمینه بوده و باکیفیت‌ترین خدمات را به بیماران خود ارائه می‌کند.

دریافت پشتیبانی و مشاوره بعد از جراحی بینی و بیهوشی و گرفتن کمک از پزشک متخصص

کمترین عوارض بیهوشی عمل بینی را با دکتر لند تجربه کنید

دکتر لند بزرگ‌ترین مجموعه در زمینه جراحی بینی بوده و از صفر تا صد همراه شماست؛ ما در این تیم حرفه‌ای در انجام تحقیقات، انتخاب جراح، انجام آزمایش‌ها و… همراه شما هستیم.

متخصصان ما سلیقه، نیاز، فرم صورت، دغدغه‌ها و… هر شخص را بررسی کرده و بر اساس آن‌ها مناسب‌ترین جراح را به شما معرفی می‌کنند؛ بنابراین دیگر نیازی به اتلاف وقت، انجام تحقیق، مراجعه‌های حضوری و شک و دودلی ندارید!

تمام پزشکانی که در دکتر لند به شما معرفی می‌کنیم جواب خود را پس داده و از برترین جراحان در سراسر کشور هستند؛ بنابراین هیچ نگرانی از بابت عوارض بیهوشی بعد از عمل بینی نداشته باشید؛ زیرا تیم مشاوره ما تا دو سال پس از عمل نیز به صورت رایگان پشتیبان شما بوده و در جریان جزئیات وضعیت شما خواهند بود!

احتمالاً شما نیز از دردسرهای دریافت نوبت اطلاع دارید؛ ما در این زمینه نیز همراه شما بوده و نوبت عمل فوری را در اختیار شما قرار می‌دهیم! یکی دیگر از خدمات فوق‌العاده دکتر لند ارائه تخفیف‌های ویژه 50 درصدی برای آزمایش‌ها، رادیولوژی و عکس‌برداری است.

برای دریافت مشاوره فوری و آنلاین از طریق دکمه زیر با کارشناسان ما در ارتباط بوده و از راهنمایی‌های تخصصی و رایگان آن‌ها استفاده کنید.

توصیه‌های پایانی در مورد عوارض بیهوشی عمل بینی

در این مقاله کامل شما با اثرات بیهوشی بعد از عمل بینی و عوارض آن، راه‌های کاهش، ترس از آن و… آشنا شدید؛ در انتها توصیه می‌کنم این عمل را سرسری نگیرید؛ زیرا پشیمانی هیچ سودی ندارد!

چه عواملی عوارض بیهوشی بعد از عمل جراحی را افزایش می‌دهد؟ نظرات خود را در بخش زیر برای ما نوشته و برای رفع سوالات خود نیز با کارشناسان ما در تماس باشید.

با توجه به افزایش روزبه‌روز عمل بینی، این مقاله مهم را برای دوستان خود نیز فرستاده و آن‌ها را از خطرات بیهوشی در عمل بینی مطلع کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به زودی با شما تماس می‌گیریم!