• بلاگ
  • درمان آلرژی با جراحی بینی

درمان آلرژی با جراحی بینی

درمان آلرژی با جراحی بینی
درمان آلرژی با جراحی بینی

وقتی به روش‌هایی فکر می‌کنید که جراحی زیبایی می‌تواند ظاهر فرد را تغییر دهد، جراحی بینی از اولین روش‌هایی است که به ذهن می‌رسد. رینوپلاستی زیبایی می‌تواند ظاهر بیمار را به طرز محسوسی تغییر دهد. در نهایت، بینی نقطه کانونی اصلی صورت است. اما جراحی بینی فقط به تغییرات خارجی مربوط نمی شود؛ چندین مزیت ناشناخته برای جراحی بینی وجود دارد.

نتایج نشان می‌دهد که رینوپلاستی همچنین می‌تواند نگرانی‌های بینی را که آلرژی‌ها را تشدید می‌کنند و باعث مشکل در تنفس می‌شوند، از جمله انحراف سپتوم، و پولیپ بینی برطرف کند. اما سوالی که پیش می‌آید این است که درمان آلرژی با جراحی بینی امکان پذیر است؟ در ادامه با دکترلند همراه شوید تا این موضوع را بررسی کنیم.

درمان انواع آلرژی با جراحی بینی

با توجه به تعریف آلرژی یا حساسیت به هرگونه واکنش نامناسب سیستم ایمنی بدن به موارد حساسیت‌زای محیطی اشاره می‌شود. ممکن است آلرژی به صورت حساسیت فصلی و یا در تمام طول سال بروز پیدا کند. به طور کلی وقتی عامل خارجی مانند گرده گل یا دیگر مواد پخش شده در هوا، وارد بدن و مجاری تنفسی فرد می‌شود، سیستم ایمنی بدن به شدت به این عوامل واکنش نشان می‌دهد. این واکنش ممکن است با مواردی همچون آبریزش شدید بینی و چشم، گرفتگی بینی، سوزش و خارش بینی، گلو و دهان و همچنین عطسه و سرفه مداوم همراه باشد.

پیش از هر چیز باید توجه داشته باشید که آلرژی یا حساسیت به دلیل مشکلات ساختاری بینی به وجود نمی‌آید که با انجام عمل بینی رفع شود. با این حال در برخی مواقع انجام عمل بینی به کاهش عوارض و مشکلات آلرژی کمک می‌کند.

در واقع با اصلاح مشکلات و ناهنجاری‌های موجود در ساختار بینی، می‌توان علائم آلرژی را کاهش داد و یا رفع کرد. با این حال عمل جراحی بینی یا رینوپلاستی تاثیر مثبت یا منفی روی خود بیماری حساسیت ندارد یعنی باعث بهبودی آلرژی بینی نمی‌شود. از سوی دیگر عمل بینی علائم حساسیت را نیز در بینی تشدید نمی‌کند.

یکی از نشانه‌ها و عوارض شدید در بیماری آلرژی، گرفتگی و مسدود شدن بینی است. اگر کسی بخواهد با انجام عمل بینی این مشکل را رفع کند، حتماً جراح باید پیش از عمل وضعیت مسیر تنفسی و عبور هوا را در بینی به دقت معاینه کند. در صورت نیاز ممکن است از رینومانومتری استفاده شود تا مشخص شود که پس از عمل بینی، تا چه اندازه مشکل انسداد بینی رفع خواهد شد. همچنین جراح بینی تا اندازه‌ای تشخیص خواهد داد که آیا احتمال بازگشت مشکل انسداد بینی بعد از رینوپلاستی وجود خواهد داشت یا خیر.

درمان آلرژی با جراحی بینی

چگونه جراحی بینی به آلرژی های فصلی کمک می کند؟

گفتیم مشکلات ساختاری بینی آنقدرها به حساسیت‌ها مربوط نمی‌شود. و به نوعی درمان آلرژی با جراحی بینی راه حل آخر نیست. با این حال اگر انحراف تیغه بینی و آلرژی فصلی دارید، صاف کردن سپتوم می‌تواند به میزان قابل توجهی ناراحتی شما را در طول فصل آلرژی کاهش دهد.

انحراف تیغه بینی و آلرژی اغلب با هم همراه هستند. در حالی که انحراف تیغه بینی باعث ایجاد آلرژی نمی‌شود، اما می تواند شدت علائم آلرژی مانند احتقان و عطسه را تشدید کند. توربین‌ها مانند لوزه‌های بینی شما عمل می‌کنند. ساختارهایی هستند که به فیلتر کردن و مرطوب کردن هوای تنفسی شما کمک می‌کنند. زمانی که آلرژی تشدید می‌شود، ممکن است متورم شوند.

جراحی کاهش شاخک را به عنوان بخشی از جراحی بینی انجام داد. با کاهش سایز شاخک‌های خود، احتقان کمتری را تجربه می‌کنید و حتی با آلرژی، تنفس راحت‌تری خواهید داشت.

پولیپ‌های بینی توده های کروی کوچکی هستند که در امتداد مجاری بینی ظاهر می‌شوند و اغلب در نتیجه التهاب ناشی از آلرژی هستند. آلرژی‌های فصلی ممکن است باعث ایجاد پولیپ‌های کوچک بینی شوند. پولیپ‌های بزرگ علائم آلرژی را بدتر می‌کنند و بر جریان هوا تأثیر می‌گذارند.

پولیپ‌ها را می‌توان در طی جراحی بینی برای کاهش احتقان و بهبود تنفس برطرف کرد. که هر دو باعث تسکین آلرژی‌های فصلی شما می‌شوند.

نوبت دهی عمل بینی
میتوانید برای اخذ نوبت در سریع ترین زمان با ما همراه باشید.

 

آیا با آلرژی های فصلی جراحی بینی انجام می شود؟

حتی اگر آلرژی دارید می‌توانید جراحی زیبایی بینی انجام دهید. رینیت آلرژیک منعی برای جراحی بینی نیست.

در حالی که آلرژی بر تکنیک‌های جراحی مورد استفاده در رینوپلاستی تأثیر نمی‌گذارد، علائم رینیت آلرژیک (مانند آبریزش بینی و قطرات بعد از بینی) می‌تواند به دلیل تورم پس از جراحی بدتر شود و احتمالاً زمان بهبودی شما را چالش برانگیزتر کند.

درمان آلرژی با جراحی بینی

عطسه همچنین می‌تواند در دوران نقاهت یک چالش باشد. بسیاری از جراحان توصیه می‌کنند از عطسه بعد از جراحی بینی در هفته اول خودداری کنید. از آنجایی که نگرانی شما کاهش تورم بینی ناشی از آلرژی و جلوگیری از عطسه است، بهتر است جراحی بینی خود را در فصل آلرژی خود برنامه ریزی کنید. شما می‌توانید در این زمینه مقاله «عطسه و سرفه پس از جراحی بینی» را مطالعه کنید.

اگر انسداد در بینی خود دارید، مانند انحراف سپتوم، ممکن است این انسداد نیز در طول جراحی بهبود یابد و به شما امکان می دهد حتی در بدترین فصل آلرژی بهتر نفس بکشید.

بهتر است قبل از انجام جراحی بینی، سابقه آلرژی خود را با جراح خود در میان بگذارید. شما می توانید برنامه مناسبی را برای جراحی خود تعیین کنید و در حالت ایده آل، جراح ظاهر بینی شما را بهبود می بخشد و در عین حال هر گونه مشکل عملکردی را که بر تنفس شما تأثیر می گذارد اصلاح می کند.

 کلام آخر

به‌طور کلی باید بگوییم که درمان آلرژی با جراحی بینی امکان‌پذیر نیست؛ اما می‌تواند به درمان بیماری‌های همراه مانند انحراف تیغه بینی و پولیپ بینی کمک کند، که علائم آلرژی را کاهش دهد. علاوه بر این، برای بیمارانی که از آلرژی بینی رنج می‌برند، انجام عمل بینی شیراز یا رینوپلاستی اشکالی ندارد. این روش علائم مرتبط با آلرژی شما را بیشتر نخواهد کرد، اما می تواند دوران بهبودی بعد از عمل را کمی برای شما ناراحت کننده‌تر کند. از این رو، توصیه می‌شود این عمل را در فصلی انجام دهید که آلرژی کمتری دارید و برای شما راحت تر است.

امیدواریم این مطلب از دکترلند نیز برای شما مفید بوده باشد. در صورت هر گونه سوال می‌توانید برای ما کامنت بگذارید . کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به زودی با شما تماس می‌گیریم!