ترمیم جای زخم پس از جراحی بینی

راهنمای مطالعه:
ترمیم جای زخم در جراحی بینی

طبق آمارها یکی از جراحی‌های زیبایی که با استقبال غیر قابل باوری روبرو شده است؛ جراحی بینی می‌باشد. با افزایش میزان استقبال افراد، میزان سوالات و پرسش‌هایی که برای آنها پیش می‌آید نیز بیشتر می‌شود. یکی از سوالات متداولی که اکثر زیباجویان قبل از عمل بینی شیراز می‌پرسند درباره تغییرات و اتفاقاتی است که پس از جراحی برای آنها اتفاق می‌افتد. یکی از عوارض اذیت کننده و رنج آور بعد از جراحی بینی، باقی ماندن جای بخیه‌ها و زخم‌ها روی پوست و در نتیجه تورم و درد است. افرادی که پس از جراحی بینی دچار این عارضه می‌شوند به دنبال راهکاری برای درمان درد و ترمیم جای زخم هستند. از این رو در این مقاله روش‌های بهبود و ترمیم جای زخم در جراحی بینی را مورد بررسی قرار خواهیم داد. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با نحوه انجام مراقبت‌های لازم پس از عمل بینی تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

ترمیم جای زخم در جراحی بینی

باقی ماندن جای زخم پس از جراحی بینی یکی از دغدغه‌های زیباجویان به حساب می‌آید که در صورت رخ دادن این اتفاق نه تنها زیبایی چهره از بین می‌رود بلکه اعتماد به نفس وی نیز کم خواهد شد. معمولا پزشک جراح نکات و مراقبت‌هایی را به بیمار پیشنهاد می‌دهد تا پس از جراحی بینی، بخیه‌ها تمیز بمانند و دچار عفونت نشوند. استفاده از پمادهایی که حاوی ویتامین A ،D، زینک اکساید و همچنین پماد تتراسایکلین موجب از بین رفتن جای اسکار و بخیه می‌شوند. در حقیقت بخیه‌هایی که درون بینی زده شده‌اند تقریبا یک هفته پس از انجام جراحی بینی از بین می‌روند که در چنین شرایطی استفاده از داروها و پمادهایی مانند پراکسید هیدروژن و پماد آنتی بیوتیک به خشک شدن خطوط بخیه داخل بینی کمک می‌کند. طریقه استعمال پماد آنتی بیوتیک، چرب نمودن ناحیه برش خورده و سوراخ بینی به صورت دو مرتبه در روز می‌باشد.

از آنجایی که خشک و تمیز نگه داشتن جای بخیه‌ها باعث کاهش دوره نقاهت و ابتلا به عفونت می‌شود؛ پیشنهاد می‌شود هنگام حمام رفتن بینی خود را بپوشانید و اجازه ندهید خیس شود. البته توجه داشته باشید که حتما از دستورات پزشک معالج خود پیروی نموده و هرگز به صورت خودسرانه از هیچ دارو یا پمادی استفاده نکنید. علاوه بر این، برای کسب نتایج بهتر توصیه می‌شود آنتی‌بیوتیک‌ها و پمادهای تجویز شده را سر ساعت مصرف نمایید. اگر دارای علائم زیر بودید سریعا با جراح خود تماس بگیرید تا به سرعت این موارد را رفع کند. در صورت مشاهده خونریزی دائم، تب، عفونت و قرمزی حتما به پزشک معالج خود مراجعه نمایید.

 

مراقبت‌های لازم برای ترمیم زخم بینی پس از جراحی

پس از طراحی بینی در شیراز و جراحی مراقبت صحیح از جای بخیه بسیار حائز اهمیت است. چرا که اینگونه مراقبت‌ها دوران نقاهت را کاهش می‌دهد و رضایت بیمار نیز از نتیجه عمل افزایش می‌یابد. این نکات عبارتند از:

 

  • کنترل سرفه و عطسه

عطسه و سرفه‌های شدید باعث فشار بسیار زیادی به بخیه‌ها و در نتیجه پاره شدن آن‌ها می‌شود. از این رو پس از جراحی لازم است هنگام عطسه و سرفه زدن، دهان خود را باز کنید تا فشاری که روی بخیه‌ها وارد می‌شود، کاهش یابد.

 

  • خشک و تمیز نمودن جای بخیه‌ها

خیس شدن و رطوبت موجود روی بخیه‌های عمل بینی باعث عفونت می‌شود و مشکلات حادی را برای فرد به وجود می‌آورد. بنابراین می‌بایست پوست بینی عمل شده را به دقت تمیز و خشک کنید تا دچار این عارضه نشوید. بهتر است در صورت احساس درد و ورم در روزهای ابتدایی جراحی بینی از کمپرس سرد استفاده نمایید.

ترمیم جای زخم در جراحی بینی

  • ماساژ جای زخم بینی

اولین نکته برای ماساژ جای زخم بینی این است که تا زمان بهبود کامل زخم نباید آن را ماساژ داد. در حقیقت مناسب‌ترین زمان جهت ماساژ جای زخم حدود ۱۰ تا ۱۴ روز پس از جراحی بینی است. برای ماساژ بینی فقط کافیست پل بینی خود را به آرامی با دو انگشت اشاره بگیرید و چند ثانیه نگه دارید. سپس پل بینی را به آهستگی به سمت چپ و راست بکشید. پس از چند ثانیه مجدد این کار را انجام دهید.

 

  • محدودیت کارها و فعالیت‌ها

زیباجو به مدت ۱۳ تا ۲۱ روز بعد از عمل بینی نباید فعالیت بدنی زیاد و ورزش سنگین انجام دهد. چرا که در صورت انجام چنین فعالیت‌هایی نه تنها جای بخیه متورم و دردناک می‌شود؛ بلکه ممکن است حالت بینی جراحی شده فرد نیز تغییر کند.

 

  • محافظت از نور خورشید

افراد پس از انجام عمل بینی لازم است برای محافظت از جای زخم و بخیه در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرند. چرا که قرار گرفتن زیر تابش مستقیم نور خورشید مدت زمان لازم برای بهبود زخم را افزایش می‌دهد.

 

  • عدم مصرف مشروبات الکلی و دخانیات

مصرف دخانیات و مشروبات الکلی در دوران نقاهت جراحی بینی بهبود جای زخم را طولانی می‌کند. به بیان دیگر سرعت ترمیم جای بخیه کند می‌شود و جای زخم روی پوست باقی خواهد ماند.

 

  • نحوه جلوگیری از جای زخم پیش از جراحی بینی

عوامل محیطی بسیاری در ایجاد جای زخم پس از عمل بینی تاثیر دارند اما با رعایت برخی نکات نیز می‌توان احتمال ایجاد زخم و اسکار بعد از جراحی بینی را به طور چشمگیری کاهش داد. دو مورد از مهم‌ترین و موثرترین عوامل به شرح زیر هستند:

 

  • انتخاب جراح ماهر و زبردست

اگر جراحی حاذق و زبردستی را انتخاب نمایید؛ انگار بیشترین مراحل را طی کرده‌اید. چرا که پزشک جراح با تجربه می‌تواند به درستی شرایط بیمار را تجزیه و تحلیل کند و احتمال ایجاد اسکار و جای زخم پس از جراحی بینی را به حداقل برساند. بنابراین حتما قبل از عمل بینی شیراز در مورد جراح مد نظرتان تحقیق کنید. در واقع انتخاب بهترین جراح بینی حداقل و ابتدایی‌ترین کاری است که باید برای سلامتی خود انجام دهید.

 

  • پیروی از دستورات پزشک جراح

نکته مهم دیگر، پیروی از دستورات جراح است. فرض کنید بهترین جراح را پیدا کردید و عمل بینی شما به خوبی انجام شده است اما اگر از ابتدایی‌ترین دستورات و تجویزات وی اطاعت نکنید؛ چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ در این صورت نه تنها عمل بینی شما با شکست روبرو می‌شود بلکه سلامتی خود را نیز به خطر خواهید انداخت. دستورات جراح شامل موارد زیادی می‌شود که مهم‌ترین آنها عدم استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی است.

نکته حائز اهمیت دیگر، رعایت رژیم غذایی سالم و مقوی است. چرا که تغذیه غنی و مقوی به سرعت بهبود جای زخم کمک می‌کند و زودتر می‌توانید به حال خوب خود برگردید. مصرف پروتئین بیشتر، خوردن میوه‌ و سبزیجات تازه، نوشیدن آب زیاد و… روند ترمیم جای بخیه‌ها را سرعت می‌بخشد.

 

کلام آخر

همانطور که متوجه شدید باقی ماندن اسکار یا جای زخم پس از جراحی بینی امکان پذیر است. اما خوشبختانه با انجام برخی از مراقبت‌ها قبل و بعد از جراحی می‌توانید امکان رخ دادن این عارضه را کاهش دهید. عدم مصرف مشروبات الکلی، عدم استعمال دخانیات، انجام ندادن ورزش و فعالیت بدنی سنگین، تغذیه سالم و …  نمونه‌هایی از مراقبت‌های لازم برای جراحی بینی است. با این حال اگر مدتی پس از جراحی بینی متوجه علائمی مبنی بر وجود عفونت،خونریزی زیاد، عدم جذب بخیه پس از ۱۴ روز، بیشتر شدن ورم بینی و … شدید؛ حتما به پزشک معالج خود مراجعه کنید. چرا که این نشانه‌ها روی نتیجه جراحی بینی و مدت زمان لازم برای نقاهت تاثیر دارند.البته توجه داشته باشید که در صورت مراجعه به جراحی متبحر و باتجربه برای طراحی بینی در شیراز دیگر جایی برای نگرانی باقی نخواهد ماند.

تیم کارشناسی دکتر لند

تیم کارشناسی دکتر لند

مشاوره حرفه‌ای و رایگان همین حالا!

به زودی با شما تماس می‌گیریم!