• بلاگ
  • ترمیم بینی با گرافت

ترمیم بینی با گرافت

ترمیم بینی با گرافت

اگر قصد انجام عمل بینی شیراز را دارید، ممکن است از خود بپرسید که چه تکنیک‌هایی برای دستیابی به نتایج مطلوب در دسترس هستند. یکی از روش های رایج استفاده از پیوند غضروف است که شامل پیوند غضروف اضافی برای تغییر شکل بینی است. پیوند غضروف می تواند چندین مزیت از جمله بهبود حمایت ساختاری، افزایش حجم، بهبود تقارن و نتایج طبیعی را ارائه دهد. در این مقاله، مزایای پیوند غضروف برای جراحی بینی، سه منبع پیوند بینی و زمانی که به پیوند غضروف نیاز است را بررسی خواهیم کرد. بنابراین، اگر علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد جراحی بینی پیوند غضروف هستید، ادامه مطلب از دکترلند را بخوانید!

گرافت بینی چیست؟

قبل از هر چیز بیایید نگاهی به تعریف دقیق گرافت داشته باشیم. معمولاً در جراحی بینی تغییرات عمده با افزایش و کاهش غضروف بینی انجام می‌شود. نقش گرافت در جراحی بینی همان غضروف است که در برخی جراحی‌ها برای اضاف کردن غضروف به بینی انجام می‌شود.

ترمیم بینی با گرافت یا پیوند غضروف به بینی تقریباً در تمام جراحی‌های بینی انجام می‌شود. برخی ممکن است گرافت بیشتر یا کمتر نیاز داشته باشد.

گرافت بینی چیست؟

مزایای ترمیم بینی با گرافت

معمولا از گرافت در جراحی‌های بینی ثانویه یا ترمیمی استفاده می‌شود که از مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره داشت؛

پشتیبانی ساختاری بهبود یافته: پیوند غضروف می تواند حمایت ساختاری بیشتری را برای بینی فراهم کند و به بهبود شکل و عملکرد آن کمک کند.

افزایش حجم: اگر بیمار دارای پل بینی صاف یا فرورفته است، می توان از پیوند غضروف برای افزایش حجم و بهبود نیمرخ بینی استفاده کرد.

تقارن بهبود یافته: پیوند غضروف را می توان برای اصلاح عدم تقارن در بینی استفاده کرد که در نتیجه ظاهری متعادل تر و طبیعی تر به نظر می رسد.

نتایج طبیعی: پیوند غضروف یک ماده طبیعی است که می تواند به طور یکپارچه با بافت اطراف ترکیب شود و نتیجه طبیعی تری ایجاد کند.

سه منبع تامین گرافت برای بینی

معمولاً در جراحی ترمیم بینی با گرافت می‌توان از سه ناحیه مختلف بدن غضروف را تامین کرد. که در این بخش سه ناحیه را مشخص کرده‌ایم.

غضروف تیغه بینی: این شایع ترین منبع غضروف برای پیوند بینی است. غضروف تیغه بینی از سپتوم بینی بیمار که دیواره ای است که دو سوراخ بینی را جدا می کند، برداشت می شود.

غضروف گوش: اگر غضروف سپتوم کافی در دسترس نباشد، می توان از غضروف گوش به عنوان جایگزین استفاده کرد. غضروف گوش معمولاً از لاله گوش بیمار یا پشت گوش برداشت می شود.

غضروف دنده: در برخی موارد ممکن است از غضروف دنده به عنوان ماده پیوند استفاده شود. این معمولاً برای مواردی است که مقدار زیادی غضروف مورد نیاز است یا زمانی که سپتوم یا غضروف گوش در دسترس نیست.

انواع گرافت بینی

حال که با مزایا و منابع تامین کننده ترمیم بینی با گرافت آشنا شده‌ایم. بیایید با انواع گرافت مورد استفاده در جراحی بینی را بشناسیم.

  • اتوگرافت

در صورتی که گرافت را از اعضای بدن بیمار بگیریم، آن را اتوگرافت می نامیم. اصلی ترین ناحیه ای که اتوگرافت از آن گرفته می شود، تیغه بینی است. ساير اتو گرافت ها در جراحی بينی از غضروف گوش و غضروف دنده خود بيمار مي باشند كه از بهترين منابع غضروف برای بازسازی بينی هستند و ميزان عوارض كم است.

  • هتروگرافت

وقتی که گرافت از اندام های حیوانی مانند گاو گرفته شود، هترو گرافت نامیده شده و بیشتر برای عمل های دریچه قلب به کار می رود و در جراحی زیبایی بینی ، کاربردی ندارد، زیرا جذب بدن می‌شود. لازم به توضیح است که استفاده از غضروف گاوی با احتمال عفونت و چسبندگی همراه است و منسوخ شده است و همچنين جذب بالايی دارد و دفورميتی قبلی برگشت خواهد كرد.

  • زنوگرافت

به پروتز یا مواد مصنوعی به کار رفته در جراحی، زنوگرافت نامیده می‌شود. استفاده از زنوگرافت و يا الوگرافت از هر نوع در بينی ممنوعيت مطلق دارد و احتمال ايجاد عوارض و باز پس زدن گرافت به مرور زمان بالاست.

  • هوموگرافت

هنگامی که گرافت را از بدن شخص دیگری بگیریم، آن را هوموگرافت می نامیم، به ندرت استفاده می گردد، چرا که احتمال عفونت و عدم پذیرش از سوی بدن بیمار وجود دارد. همچنین با احتمال انتقال بيماری هايی مثل ايدز و هپاتيت همراه است و نيز جذب بالا دارد كه ارزش آن را پايين می آورد و از نظر اخلاقی صحيح نیست.

چه زمانی به پیوند غضروف بینی نیاز است؟

جراحی ترمیم بینی با گرافت ممکن است در شرایط زیر مورد نیاز باشد؛

  • اصلاح ناهنجاری‌های ساختاری: اگر بیمار بدشکلی ساختاری بینی مانند انحراف سپتوم داشته باشد، ممکن است برای ایجاد حمایت اضافی و تغییر شکل بینی به پیوند غضروف نیاز باشد.
  • بهبود ظاهر بینی: اگر بیمار تمایل به بینی مشخص یا متعادل‌تری دارد، می‌توان از پیوند غضروف برای بهبود نیمرخ و تقارن بینی استفاده کرد.
  • رینوپلاستی اصلاحی: در مواردی که عمل جراحی بینی قبلی منجر به از بین رفتن غضروف بینی شده است، ممکن است برای بازیابی ساختار و عملکرد بینی نیاز به پیوند غضروف باشد.

به خاطر داشته باشید که تیم مشاوره زیباییی دکترلند با ایجاد پل ارتباطی میان برترین پزشکان و جراحان بینی و زیباجویان، امکانات مختلفی همچون، تعیین نوبت و ویزیت سریع، پرداخت اقساطی هزینه جراحی بینی در شیراز ، امکان استفاده از رادیولوژی و آزمایشات رایگان و نیم بها و بسیاری از خدمات دیگر را در اختیار زیباجویان قرار می دهد. برای کسب اطلاع از تمامی خدمات همین الان با ما تماس بگیرید.


علائم پس زدن غضروف بینی

روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان به جابجایی غضروف بینی پس از عمل پی برد. مهم‌ترین این راه‌ها در موارد زیر خلاصه می‌شود؛

  • احساس درد با لمس کردن بینی
  • تغییر شکل بینی در یک ناحیه (فرورفتگی، بیرون زدگی)
  • تورم بیش از اندازه در یک قسمت بینی
  • اختلال در تنفس
  • افزایش ترشح مخاط از بینی به ویژه در صورت استشناق متحرک‌های آلرژی‌زا
  • گاهی خونریزی بینی
  • کبودی در اطراف چشم‌ها و بینی

در آخر

در نتیجه، پیوند غضروف یک تکنیک مفید برای جراحی بینی است که مزایای متعددی از جمله بهبود پشتیبانی ساختاری، افزایش حجم، بهبود تقارن و نتایج طبیعی را ارائه می‌دهد. سه منبع پیوند بینی عبارتند از غضروف تیغه بینی، غضروف گوش و غضروف دنده و هر کدام مزایا و محدودیت های خود را دارند. پیوند غضروف ممکن است برای اصلاح ناهنجاری‌های ساختاری، بهبود ظاهر بینی یا در مواردی که جراحی زیبایی بینی مجدد انجام شود، مورد نیاز باشد.

اگر قصد جراحی بینی را دارید، مهم است که در مورد مزایا و خطرات پیوند غضروف با جراح پلاستیک خود صحبت کنید تا مشخص شود که آیا برای شما مناسب است یا خیر. در صورت پاسخ به این سوالات می‌توانید با کارشناسان ما در تیم پشتیبانی دکتر لند از طریق راه‌های ارتباطی زیر در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به زودی با شما تماس می‌گیریم!