• بلاگ
  • عفونت بینی پس از جراحی بینی

عفونت بینی پس از جراحی بینی

عفونت پس از جراحی بینی

همیشه جراحی بینی یا هر عمل زیبایی، صد در صد موفقیت آمیز نخواهد بود و ممکن است چالش‌هایی را به همراه داشته باشد. یکی از این چالش‌ها عفونت بینی پس از جراحی است. البته این اتفاق نا خوشایند بسیار نادر بوده و احتمال اینکه افراد با آن روبرو شوند بسیار کم خواهد بود. با این حال اگر شما نیز جز آن دسته افرادی هستید که تجربه این عارضه را دارید توصیه می‌کنم در ادامه این مطلب با دکترلند همراه شوید. پیش از هرچیز لازم به توضیح نیست که تیم مشاوهر زیبایی دکتر لند به عنوان یکی از تخصصی ترین مراکز مشاوره پیش از اعمال جراحی بینی شیراز، خدمات متنوع و گوناگی  را برای این زیباجویان در نظر خواهد گرفت.

علائم عفونت بعد از جراحی بینی

اگرچه درد و تورم از عوارض شایع جراحی بینی است، اما باید به تدریج فروکش کند. اگر درد، تورم و کبودی در عرض یک هفته از بین نرود، می تواند نشانه عفونت بینی باشد. سایر علائم عفونت جراحی بینی عبارتند از:

  • خونریزی مکرر بینی
  • بوی بد از محل برش
  • قرمزی اطراف و روی بینی
  • ترشح مخاط زرد یا سبز رنگ از محل برش
  • محل برش و ناحیه اطراف گرم یا داغ است
  • تب بالا که با داروهای معمولی از بین نمی‌رود

عفونت پس از جراحی بینی

دلیل عفونت بینی پس از جراحی بینی

معمولاً همه عفونت‌ها با بوی بد همراه‌اند. اما در جراحی بینی بوی بد صرفاً مربوط به عفونت نیست و در اغلب موارد بر اثر نخ‌های بخیه و لخته‌های خون باقی مانده بعد از جراحی به وجود می آید که بعد از مدتی بدون درمان خاصی از بین می‌رود. اما اگر طبق تشخیص پزشک عفونت بعد از جراحی تشخیص داده شد می‌توان علت را در موارد زیر جستجو کرد:

  • حساسیت به برخی مواد دارویی و پزشکی مانند بخیه‌های غیر قابل جذب پرولن
  • برداشتن بیش از حد اسکلت یا بافت بینی که منجر به خونریزی و عفونت شود
  • استفاده از ابزارهای جراحی غیر بهداشتی یا با کیفیت پایین توسط جراح
  • داشتن عفونتی که از طریق خون از قسمت دیگری از بدن به بینی
  • خیس نگه داشتن بخیه‌ها بعد از دوش گرفتن یا شستن صورت
  • استفاده از تامپون‌ها و بانداژهای استریل نشده
  • قرار دادن انگشت یا جسم خارجی در بینی
  • داشتن عفونت سینوسی قبل از جراحی
  • کلینیک یا بیمارستان با استاندارد پایین
  • خاراندن بینی یا دمیدن شدید آن
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف
  • داشتن بیماری های زمینه‌ ای
  • انتخاب جراحان کمتر ماهر
  • ورود باکتری از هوا

تیم مشاوره زیبایی دکترلند، به شما این اطمینان را میدهد تا برترین پزشکان و جراحان شیرازی، با کمترین هزینه جراحی بینی با استاندارد های بین المللی گام به گام با شما همراه خواهند بود.​

آیا عفونت پس از جراحی بینی خطرناک است؟

اگرچه آنتی بیوتیک‌های خوراکی می‌توانند عفونت‌های بینی را پس از جراحی درمان کنند، اما شناسایی علت آن و جلوگیری از شدت گرفتن نیز بسیار مهم است. معمولاً علائم اولیه عفونت بینی (تب، خونریزی بینی و ترشح مایع سبز رنگ) 3 تا 7 روز پس از عمل ظاهر می شود. بنابراین، باید این علائم را با دقت مشاهده کنید، چرا که اگر عفونت وارد خون شما شد می تواند با جریان خون در سراسر بدن حرکت و باعث واکنش التهابی، تنگی نفس و حمله قلبی شود. بنابراین رسیدگی به موقع به عفونت بینی و مراجعه به پزشک بعد از بروز علائم و نشانه ها بسیار اهمیت دارد.

درمان عفونت پس از جراحی بینی

جلوگیری عفونت بینی پس از جراحی 

برای جلوگیری از عفونت جراحی بینی، قبل از هر چیز، باید زمان زیادی را صرف پیدا کردن جراح معتبر و کلینیک تمیز و استریل کنید. از آنجایی که بیشتر عفونت‌های بخیه‌های بینی مربوط به مراقبت‌های بعد از عمل است، باید نکات زیر را بعد از عمل در نظر بگیرید؛

  1. مرتباً به جراح خود مراجعه کنید.
  2. دستان خود را قبل از تعویض باند استریل کنید.
  3. بخیه‌ها و محل برش را تمیز و خشک نگه دارید.
  4. از رفتن به مکان‌های شلوغ و آلوده خودداری کنید.
  5. ناحیه اطراف برش ها را به طور مکرر ضدعفونی کنید.
  6. باند و تامپون را همانطور که پزشک توصیه کرده است تغییر دهید.
  7. به محض مشاهده اولین علائم عفونت با پزشک خود تماس بگیرید.
  8. یک رژیم غذایی سالم برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود داشته باشید.

درمان عفونت بینی پس از جراحی

برای درمان عفونت جراحی بینی می توان از سه روش استفاده می شود. شستشوی بینی، استفاده از پماد و مصرف آنتی بیوتیک. در ادامه هر یک از این روش ها به تفصیل توضیح خواهیم داد؛

روش اول؛ شستشوی بینی برای درمان عفونت بینی

بعد از جراحی بینی، باید یک یا دو هفته صبر کنید تا بینی را بشویید. زیرا بخیه‌ها در دوران نقاهت نباید خیس شوند. بعد از این مدت می توان گوش‌ پاک‌ کن را در سرم نمکی آغشته و سوراخ های بینی را تمیز کنید. به خاطر داشته باشید که نباید گوش‌ پاک‌ کن را زیاد داخل سوراخ بینی فرو کرد. زیرا فشار بیش از حد پنبه به غشای بینی و پوست بینی آسیب می‌رساند. بنابراین، بهتر است بینی خود را با دقت، حوصله و با توجه به راهنمایی جراح خود تمیز کنید. همچنین می‌توانید از قطره‌ های سالین یا اسپری برای مرطوب کردن و تمیز کردن بینی استفاده کنید. این محصولات از خشک شدن سوراخ‌ های بینی جلوگیری و لخته‌های خون و عفونت‌های بینی را از بین می‌برند.

روش دوم؛ استفاده از پماد برای عفونت بینی پس از جراحی

در صورت عفونت متوسط ​​بینی، پزشک معمولاً کرم یا پمادهایی مانند جنتامایسین یا موپیروسین را برای کاهش عفونت تجویز می کند. این پمادها خاصیت آنتی بیوتیکی و ضدعفونی کنندگی دارند. با کمک گوش پاک کن می‌ توان سطح داخلی سوراخ‌ های بینی و محل دقیق عفونت را با پماد آغشته کرد. مقدار پمادی که استفاده می کنید باید بر اساس تجویز پزشک باشد، در غیر این صورت ممکن است باعث التهاب و زخم بینی شود.

روش آخر؛ مصرف آنتی بیوتیک برای عفونت بینی پس از جراحی بینی

پس از جراحی بینی، جراح پلاستیک آنتی بیوتیک های خوراکی یا داخل عروقی را تجویز می‌ کند که همه آن ها باید به موقع مصرف شوند. بسیاری از افراد با این تصور که مشکل یا عفونت جدی ندارند، پس از یک یا دو روز مصرف داروهای خود را قطع می‌کنند. در حالی که احتمال عفونت در بخیه‌ها بلافاصله پس از عمل بینی بسیار زیاد است. بنابراین، یک دوره کامل آنتی بیوتیک برای پیشگیری یا درمان عفونت بعد از جراحی باید مورد استفاده قرار گیرد.

اگر از طرفداران جراحی بینی هستید همین الان با استفاده از دکمه زیر، با برترین پزشکان ما دیدن کنید.

به حداقل رساندن خطر عفونت پس از جراحی بینی

جراحان و تیم‌ های معتبر اقدامات احتیاطی و مراقبت زیادی را برای استریل نگه داشتن محیط در حین عمل انجام می‌دهند. در برخی موارد، عفونت ممکن است نتیجه مشکلات مراقبت‌ های بعدی بیمار باشد. این امر بیماران را ملزم به این می‌ کند پس از جراحی به‌ درستی از بخیه‌ ها مراقبت کنند.  با استفاده از این روش ها میتوان خطر ابتلا به عفونت را بسیار کاهش داد:

  • پانسمان و بانداژ را به موقع عوض کنید.
  • برش‌ های خود را خشک و تمیز نگه دارید.
  • بعد از جراحی به موقع چکاپ لازم را داشته باشید.
  • دستورالعمل‌ ها و مراقبت‌ های بعد از عمل را جدی بگیرید.
  • قبل از پانسمان یا پوشاندن، برش‌ ها را با هوا خشک کنید.
  • با مشاهده اولین علائم عفونت با پزشک خود تماس بگیرید.
  • برای قوی نگه داشتن سیستم ایمنی بدن، استراحت کافی داشته باشید.


بهترین روش درمان پولیپ بینی

بوی بد بعد از جراحی بینی

همانطور که در ابتدا اشاره شد، پس از جراحی، ممکن است بوی عفونت در بینی خود احساس کنید. که احتمالا پس از یک یا دو هفته از بین خواهد رفت. این بوی بد همیشه نشانه عفونت نیست بلکه می تواند از لخته‌ های خون، بخیه‌ ها یا مخاط داخل بینی ایجاد شود. با این حال، اگر مداوم باشد و نفس شما را بدبو کند، به عنوان یکی از نشانه های عفونت برشمرده خواهد شد. قابل ذکر است که علت بوی بد بینی باید هر چه زودتر شناسایی شود چراکه در صورت عفونت می‌ توان به راحتی با آنتی‌ بیوتیک‌ های خوراکی و اسپری‌ های سالین در حالی که هنوز پیشرفت نکرده است آن را درمان کرد.

ساختار بینی در ایجاد عفونت پس از جراحی بینی

ساختار بینی به گونه‌ ای است که هیچ ترشح اضافی در داخل آن باقی نمی‌ماند. مخاط معمولاً از طریق یک سوراخ وارد گلو می‌شود. سپس با بزاق آن را قورت می‌ دهید. قسمت دیگر مخاط در سوراخ های بینی به سمت پایین حرکت می‌کند و پس از جمع‌ آوری گرد و غبار و ذرات خارجی به صورت مایع بینی خارج می‌ شود. پس از جراحی به دلیل تحریک بینی ترشحات بیشتری تولید از طرف دیگر، سوراخ‌ های بینی معمولاً به دلیل تورم یا وجود پانسمان بسته می‌ شوند. در نتیجه این ترشحات در داخل سوراخ‌ های بینی باقی می‌ مانند و ممکن است بعد از عمل بینی دچار عفونت شوید.

پس از مدتی بلغم انباشته شده خاصیت خود را از دست می‌ دهد و باعث عفونت خواهد شد. وجود خون و چرک جراحی در داخل سوراخ‌ های بینی نیز در این امر موثر بوده و عفونت تشدید می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که زخم بینی بهترین مکان برای رشد میکروب‌ ها و گسترش عفونت است. اگر بوی بد دهان بیش از چند ماه ادامه داشت. احتمالاً به دلیل عفونت ناشی از بخیه‌ های جذب نشده داخل سوراخ های بینی است. این بخیه‌ها سوراخ کوچکی در داخل بینی ایجاد می‌ کنند که محیط داخل سوراخ بینی و فضای زیر پوست را به هم متصل می‌کند. باکتری‌ ها و میکروب‌ ها با ورود به لایه‌ های زیرین مخاط و پوست داخل بینی از طریق سوراخ‌ های ریز اطراف بخیه باعث عفونت‌ های بسیار کوچک در داخل بینی شده و بو تا زمانی که این عفونت‌ ها شناسایی و از بین نرود باقی می‌ ماند.

در آخر

با اینکه عفونت پس از جراحی بینی معمولاً بسیار نادر و غیر معمول خواهد بود اما لازم است بدانید که عفونت‌ها با اقدامات به‌ موقع پیشگری می‌ شود. در صورت بروز عفونت شناسایی و درمان زودهنگام و همچنین درمان تهاجمی (اما نه لزوماً جراحی) مورد نیاز است. با این حال با راهکار‌های گفته شده در این مطلب می‌توانید عفونت خود راکاهش دهید اما توجه داشته باشید که برای کاهش خطرات احتمالی حتماً با پزشک خود ارتباط بگیرید.

در صورت هر گونه سوال در این زمینه می توانید با کارشناسان ما در تیم پشتیبانی دکترلند در ارتباط باشید. 

استفاده از لوازم آرایشی در ایجاد عفونت پس از عمل بینی

ورم و کبودی دور چشم پس از عمل بینی جزو شایع‌ترین عوارض جانبی این جراحی زیبایی است که پس از پشت سر گذراندن دوره نقاهت از بین خواهد رفت. اگرچه این عارضه بسیار رایج است اما بسیاری از زیباجویان برای مخفی کردن آثار کبودی و ورم ایجاد شده به محصولات آرایشی و بهداشتی متوسل می‌شوند.

البته باید توجه داشت که تا باز کردن پانسمان و گچ بینی نمی‌توان از وسایل آرایشی استفاده نمود. در صورت تمایل برای استفاده از لوازم آرایشی پس از عمل بینی حتما باید با پزشک معالج خود مشورت نمایید. زیرا بینی بعد از جراحی تقریبا تا ۳۰ روز ساختاری آسیب‌پذیر دارد.

بنابراین اگر به بینی فشار یا ضربه‌ایی وارد شود؛ عوارض جانبی بسیار جدی به همراه خواهد داشت. در حقیقت فشاری که هنگام آرایش کردن روی بینی وارد می‌شود؛ ورم بینی را بیشتر می‌کند و باعث باز شدن بخیه‌ها نیز می‌شود.

علاوه بر این، استعمال لوازم آرایشی و بهداشتی پس از عمل بینی و قبل از بهبود کامل زخم‌ها احتمال ابتلا به عفونت را چندین برابر می‌کند. از این رو، جراحان زیبایی اکیدا توصیه می‌کنند که زیباجویان پس از جراحی بینی تا اتمام دوره نقاهت به سراغ آرایش و لوازم آرایشی نروند و لوازم آرایشی و سایر محصولات مراقبت از پوست را روی بینی و روی بخیه‌ها استفاده نکنند تا به عفونت مبتلا نشوند.

زمان مناسب برای آرایش پس از عمل بینی شیراز به شرایط جسمی خود زیباجو و نوع جراحی بستگی دارد. یکی از عوامل بسیار مهم، تکنیک و روش عمل است. به این معنا که زمان مناسب برای آرایش با توجه به بسته و باز بودن عمل متفاوت می‌باشد. از آنجایی که در جراحی بینی بسته، در درون بینی زیباجو برش زده می‌شود؛ میزان ورم، زخم‌های خارجی و در نتیجه مدت زمان دوره نقاهت کم می‌شود.

بنابراین زیباجویانی که از طریق این تکنیک تحت جراحی قرار گرفته‌اند؛ می‌توانند بعد از برداشتن گچ بینی به میزان محدودی و با احتیاط آرایش کنند. البته بعد از برداشتن پانسمان کماکان بینی ورم دارد. به همین دلیل می‌بایست هنگام آرایش روی صورت و بینی فشار وارد نکنید. این در حالیست که پس از جراحی بینی باز به دلیل وجود زخم‌های خارجی و جلوگیری از ابتلا به عفونت لازم است مدت زمان بیشتری برای استفاده از لوازم آرایشی صبر کنید.

 

جراحی بینی به عنوان یکی از پرطرفدار ترین جراحی های زیبایی در دنیا شناخته می شود این عمل جراحی گاها برای انجام زیبایی و گاهی نیز به منظور بهبود فرایند های تنفسی و بویایی یا به اصطلاح برطرف ساختن پولیپ بینی به کار برده می شوند. با همه این تفاسیر و با عدم وجود خدمات و پوشش های بیمه های درمانی برای انجام این عمل، فرایند انتخاب جراح و تیم پزشکی باید با دقت بسیار بالایی صورت گیرد. ما در تیم مشاوره زیبایی دکترلند، افتخار داریم تا با ایجاد پل ارتباطی میان برترین و بهترین متخصصان و جراحان بینی شیراز و زیباجویان عزیز، امکانات و خدمات متنوعی را به این عزیزان عرضه داریم. از جمله این خدمات میتوان به موارد زیر اشاره داشت:

آزمایشات

تخفیف ویژه برای خدمات

آزمایشات پیش از عمل

تخفیفات ویژه در آزمایش، عکسبرداری و رادیولوژی و ویزیت پزشک برای صرفه جویی در هزینه های شما
دکترلند

اقامت زیبا جویان

اقامت در شیراز

اقامت و اسکان برای شهرستانی های عزیز در بهترین نقاط شهر شیراز.
دکترلند

پک های هدیه

هدایای دکترلند

1.کارت تخفیف خدمات دکترلند 2.چسب و قطره بعد از عمل 3.ماگ اختصاصی دکترلند 4.بروشور مراقبت های بعد از عمل
دکترلند

نوبت دهی سریع

نوبت عمل فوری

با تیم دکترلند همراه شوید تا نیازی به انتظار برای نوبت معاینه و عمل نداشته و به صورت vip جراحی شوید
دکترلند

ویزیت نیم بها و فوری

کاهش هزینه ویزیت

با ارائه نام اختصاصی دکترلند از ویزیت نیم بها و فوری بهرمند شوید.

زیباجویان عزیز میتوانند برای کسب اطلاع از خدمات متنوع ما همین الان با استفاده از فرم زیر درخواست تماس خود را ارسال نمایند و یا با مراجعه به صفحه تماس با ما و برقراری ارتباط با کارشناسان مجموعه دکترلند، همین الان درخواست طراحی بینی خود را ثبت نمایند.

ما در تیم دکترلند افتخار داریم، با ایجاد پل های ارتباطی، پزشکان ماهر و زبردست در جراحی بینی در شیراز را به زیباجویان معرفی و پروسه جراحی بینی را ساده تر کنیم. از شناخته شده ترین این پزشکان میتوان دکتر آرش سبحان منش، دکتر بهروز گندمی، دکتر داریوش ساریخانی، دکتر حامد پوستچی، دکتر پیام حق پناه و بسیاری از پزشکان دیگر اشاره کرد. همچنین ما با بهترین مراکز خدماتی و آزمایشگاهی جهت رفاه حال شما عزیزان همکاری های لازم را صورت دادیم تا هزینه های درمانی شما به صورت نیم بها محاسبه شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به زودی با شما تماس می‌گیریم!