• بلاگ
  • بدنسازی بعد از عمل بینی: خطرات، زمان و نحوه شروع تمرینات

بدنسازی بعد از عمل بینی: خطرات، زمان و نحوه شروع تمرینات

بدنسازی بعد از عمل بینی چگونه است

بالاخره ساخت هیکل عالی و بدن سالم اصلاً کار آسانی نیست که به دلیل جراحی زیبایی آن را به خطر انداخت! بنابراین اگر موضوع بدنسازی بعد از عمل بینی ذهن شما را مشغول کرده است باید حتماً از نکات آن آگاه بوده و برای تمرینات خود نیز برنامه‌ریزی کنید.

مهم‌ترین سوال این است که چه مدت بعد از عمل بینی میتوان ورزش بدنسازی کرد؟ ما در دکترلند با بررسی وضعیت بینی و شرایط شما زمان مناسب شروع و نحوه انجام ورزش بدنسازی در این دوران را به شما آموزش می‌دهیم؛ برای دریافت مشاوره اختصاصی با مشاوران ما در تماس باشید.

علاوه بر این در این مقاله ما به طور مفصل تمام موضوعات ورزش بدنسازی بعد از عمل بینی را از جمله خطرات، مدت زمان مورد نیاز و چگونگی انجام تمرینات بدنسازی پس از جراحی بینی را بررسی کرده‌ایم.

خطرات بدنسازی بعد از عمل بینی

عمل بینی بسیار حساس بوده و پس از جراحی تا مدت‌ها نیاز به مراقبت دارد؛ اگر فکر می‌کنید انجام ورزشی مثل بدنسازی هیچ ربطی به بینی ندارد، باید بدانید این طرز فکر کاملاً اشتباه است و در صورت شروع زود هنگام تمرینات بدنسازی بعد از عمل بینی با مشکلات زیر مواجه می‌شوید.

ورزش بدنسازی بعد از عمل بینی چگونه است

1. احتمال خونریزی و آسیب به بینی

بافت‌های زخم شده در جراحی بینی شما نیاز به زمان مناسب برای ترمیم و بهبود دارند؛ اگر زودتر از زمان مشخص شده به فعالیت‌های ورزشی خود برگردید، احتمال خونریزی و آسیب شدید به بینی وجود دارد.

احتمال خون ریزی در صورت بدنسازی اشتباه بعد از عمل بینی

2. بالا بردن فشار خون

ورزشی مثل بدنسازی ضربان قلب و فشار خون شما را بالا برده و عوارض مختلفی مثل تورم، کبودی و… را به همراه دارد.

3. تاثیر بدنسازی بر جریان خون و تورم

اگر دوست دارید خیلی زودتر به تمرینات خود برگردید، بهتر است تنها به استراحت فکر کنید؛ زیرا اگر خیلی زود بدنسازی را شروع کنید، جریان خون و همچنین ورم بینی زیادتر شده و در نتیجه بهبود آن نیز طولانی‌تر می‌شود!

4. ضربه ناگهانی به بینی

ممکن است در حین ورزش به صورت کاملاً اتفاقی و ناخودآگاه مثلا برای پاک کردن عرق روی بینی خود دست بکشیم، یا در حین انجام برخی از حرکات بدنسازی، سرمان را به پایین خم کنیم. از طرفی دیگر افراد به اندازه شما محتاط نیستند و احتمال برخورد دست آن‌ها و یا وسایل ورزشی به بینی شما نیز وجود دارد.

آسیب ها و خطرات بدنسازی بعد از عمل بینی

باید بدانید تمام این جزئیات هرچند کوچک، تاثیر بسیار مستقیمی بر ظاهر، سلامت و دوره نقاهت بینی شما پس از عمل دارند. پس به نظر شما چاره چیست؟ قطعاً افرادی که به صورت مرتب ورزشی مثل بدنسازی را انجام می‌دهند، از لحاظ روحی شاید در این دوره فشار زیادی را تحمل کنند. اگر می‌خواهید بدانید چقدر باید صبر کنید حتماً بخش زیر را مطالعه کنید.

چه مدت بعد از عمل بینی میتوان ورزش بدنسازی کرد

این مدت زمان به عوامل مختلفی بستگی داشته و زمان نقاهت هر شخص با فرد دیگر کاملاً متفاوت است؛ به طور کلی حدوداً 6 هفته طول می‌کشد تا ساختار بینی شما تقریباً شکل گرفته و سر جای خود بچسبد.

در ابتدا مثل روزهای اولی که بدنسازی را شروع کردید، با وزنه‌های بسیار سبک آغاز کنید؛ اما اگر باز هم در حین انجام این تمرینات درد یا تپشی را در سمت بینی خود حس کردید، بلافاصله ورزش خود را متوقف کنید.

حواستان باشد این موضوع بسیار مهم است؛ بارها افرادی را دیده‌ام که بدون مشورت با جراح خود ورزش بدنسازی را شروع کرده و پس از مدتی به دلیل آسیب به بینی، نزد پزشک خود برمی‌گردند!

مشورت با جراح برای زمان شروع به بدنسازی بعد از عمل بینی برای جلوگیری از آسیب های احتمالی

به نظرتان دلیل بیشتر این افراد چیست؟ بیشتر آن‌ها بر اساس گفته‌ها و توصیه‌های مربی بدنسازی خود تمرینات بدنسازی بعد از عمل بینی را شروع می‌کنند؛ حواستان باشد اولویت با تجویز و گفته‌های جراح بینی شماست نه مربی!

بنابراین حتماً در این مورد با پزشک خود مشورت کنید؛ زیرا این مدت زمان برای هر شخص متفاوت بوده و بر اساس شرایط بینی او مشخص می‌شود! پس از مدتی شما قادر به شروع تمرینات خود خواهید بود؛ اما کمی متفاوت‌تر از قبل!

نحوه شروع تمرینات ورزش بدنسازی بعد از عمل بینی

برای شروع ورزش بدنسازی خود باید قواعد و روتین خاصی را دنبال کنید؛ البته 2 تا 7 روز ابتدایی را به طور کامل به استراحت اختصاص دهید؛ پس از این مدت نیز روند زیر را تا بهبودی کامل طی کنید.

1. بدنسازی در ماه اول ممنوع!

در ماه اول شما مجاز به انجام هیچ‌گونه تمرین بدنسازی نیستید؛ زیرا احتمال تورم شدید، خونریزی و یا حتی پارگی بخیه‌ها وجود دارد. در این مدت زمان تنها ورزشی که می‌توانید انجام دهید، پیاده روی سبک است؛ آن هم در مدت زمان‌های کوتاه و حداکثر 20 دقیقه‌ای!

راه رفتن و پیاده روی سبک بعد از عمل بینی

پیاده روی بعد از عمل بینی به بهبود جریان خون شما کمک کرده و احتمال لخته شدن خون را نیز کاهش می‌دهد؛ بنابراین سعی کنید در این مدت زمان حتما پیاده‌روی کنید؛ اما حواستان باشد اگر احساس خستگی و یا تنگی نفس داشتید، حتما فعالیت خود را متوقف کنید.

در این مدت شما اجازه انجام فعالیت‌های ورزشی و هر حرکتی که سرتان را رو به پایین خم می‌کند ندارید؛ مثل حرکات کرانچ، وزنه زدن و رساندن دست‌ها به پاها!

2. هفته چهارم به بعد

بسیاری از افراد پس از مشورت با پزشک پس از سه یا چهار هفته تمرینات خود را آغاز می‌کنند؛ البته نه هر نوع تمرینی! انجام حرکات سخت و بلند کردن وزنه‌های سنگین در این دوره ممنوع است؛ بنابراین تنها اجازه انجام حرکات بسیار سبک را دارید!

انجام فعالیت های سبک بدنسازی بعد از عمل بینی

فعالیت‌های سنگین عواقب بسیار خطرناکی دارد که پیشنهاد می‌کنیم مقاله برداشتن وسایل سنگین بعد از عمل بینی را مطالعه کنید.

در این مرحله به هیچ وجه وزنه و دمبل بلند نکرده و تنها حرکات بسیار آرامی را انجام دهید؛ حواستان باشد سرتان را نیز به سمت پایین خم نکنید. در ابتدای شروع تمرینات استفاده از دستگاه‌هایی مثل پارویی، استپ و تردمیل مجاز بوده و مشکلی ایجاد نمی‌کنند؛ اما بلند کردن وزنه‌ها و دمبل‌های سنگین اصلاً کار عاقلانه‌ای نیست!

برداشتن وزنه های سبک بعد از عمل بینی

حواستان باشد در این مراحل حتماً به بدن و توصیه‌های جراح خود توجه کنید؛ در صورتی که متوجه شدید هنوز برای بهبود نیاز به استراحت دارید، هرگز این کار را از خود دریغ نکنید!

3. هفته ششم پس از جراحی

بینی بسیاری از افراد در 6 هفته اول تا حد بسیار زیادی بهبود می‌یابد؛ اما این موضوع برای همه صدق نمی‌کند؛ بنابراین اگر قصد انجام تمرینات پیشرفته و حرفه‌ای بدنسازی را دارید، حتماً به پزشک خود مراجعه و از او اجازه بگیرید.

شروع به بدنسازی از هفته ششم به بعد با مشورت جراح بینی

به طور کلی برای برگشت به زندگی و تمرینات عادی باید 6 ماه به بدن خود زمان دهید، شاید در این مدت زمان کمی خسته شوید، کاملاً به شما حق می‌دهم؛ اما قطعاً ارزشش را دارد.

خوشبختانه بدنسازی ورزشی است که حتی در خانه و با امکانات کم نیز قابل انجام است؛ بنابراین سعی کنید تا جای ممکن تمرینات خود را در منزل انجام دهید؛ زیرا بینی شما در ماه‌های اول بسیار حساس بوده و باید از آسیب و یا ضربه به آن جلوگیری کنید، در باشگاه‌ها به دلیل شلوغی زیاد گاهی اوقات کنترل از دستتان خارج می‌شود.

البته نگرانی از بابت افت بدن در این دوره کاملا طبیعی است؛ مخصوصا برای ورزشکاران حرفه‌ای! در بخش زیر سعی‌ کردیم تا حدودی نگرانی شما را برطرف کنیم.

نگرانی‌های مربوط به افت بدن پس از جراحی بینی

کاملاً به شما حق می‌دهم در این مدت زمان کلافه و سردرگم شوید؛ زیرا افرادی که ورزش بخشی از عادت‌های روزانه آن‌هاست، بدون تمرین احساس سردرگمی بدی را تجربه می‌کنند. برای رفع این نگرانی‌ها حتما به موارد زیر توجه کنید.

1. حفظ انگیزه در طول مرحله بهبودی

سعی کنید در مدت زمان بهبودی خود را سرگرم کرده و با انجام فعالیت‌های سبک‌تر کلافگی را از خود دور کنید. گاهی اوقات نیز افراد از افت بدن خود نگران هستند؛ باید بگویم اصلاً جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

انجام فعالیت های سبک مانند دوچرخه برای جلوگیری از افت بدن پس از جراحی بینی

درست است که بینی شما پس از جراحی نیاز به مراقبت بسیار زیادی دارد؛ اما به این معنی نیست که تمام فعالیت‌های خود را کنار بگذارید. همان‌طور که در بخش‌های قبل توضیح دادیم سعی کنید حتما بدنسازی و ورزش خود را از فعالیت‌های سبک و تحت نظر پزشک شروع کنید.

2. ملاحظات تمرینات قدرتی بعد از عمل بینی

حواستان باشد در این دوره تا جایی که ممکن است سراغ تمرینات قدرتی نروید؛ برای انجام فعالیت‌های بدنسازی خود نیز دو مورد زیر را حتما در نظر بگیرید.

فعالیت قدرتی بدنسازی بعد از جراحی بینی

اجتناب از فشار روی بینی

هرگز به بینی خود در حین تمرین فشار نیاورید؛ هیچ کس مثل شما بدنتان را نمی‌شناسد؛ بنابراین در صورتی که در حین تمرینات خود متوجه کوچک‌ترین فشاری روی بینی شدید، دست از تمرین بکشید.

چند ماه بعد از عمل بینی میتوان بدنسازی کار کرد

تمرینات جایگزین برای گروه‌های عضلانی خاص

سعی کنید حتما با مربی ورزشی خود مشورت کنید؛ زیرا در برخی از مواقع او تمرینات سبک‌تری را جایگزین حرکات شما کرده و با این کار بدنتان نیز افت نمی‌کند. از طرفی حواستان باشد هرگز زیر آفتاب نیز ورزش نکنید؛ زیرا باعث آفتاب سوختگی و در نتیجه تورم بیشتر می‌شود.

تمرین های جایگزین بدنسازی بعد از جراحی بینی

باید بدانید تغذیه شما نیز در بهبود بینی و بازگشت به فعالیت‌های روزانه‌تان اهمیت بسیار زیادی دارد؛ در بخش زیر در این مورد به طور کامل برایتان توضیح می‌دهیم.

تاثیر هورمون‌ها و مصرف مکمل ورزشی بعد عمل بینی

ممکن است در دوره تمرین‌های بدن‌سازی خود از هورمون‌ها و مکمل‌های مختلفی استفاده کنید؛ شما باید مواظب باشید؛ زیرا برخی از این مکمل‌ها در انعقاد خون اخلال ایجاد کرده و باعث خونریزی در حین جراحی می‌شوند.

مصرف مکمل های ورزشی بعد از عمل بینی

به همین دلیل سعی کنید چند روز تا دو هفته قبل از جراحی مصرف آن‌ها را قطع کرده و پس از عمل نیز تا چند روز از آن‌ها استفاده نکنید. اما به طور کلی باید بدانید مصرف آن‌ها مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند؛ البته توصیه می‌کنم این موضوع را در جلسات مشاوره قبل از عمل با پزشک خود نیز در میان بگذارید.

از طرفی پس از جراحی نیز از مواد غذایی مختلفی مثل آناناس، زردچوبه، زنجبیل و… استفاده کنید؛ زیرا خاصیت ضدالتهاب آ‌ن‌ها به بهبودی زخم‌های شما کمک می‌کنند. برای اطلاعات بیشتر حتما به مقاله رژیم غذایی بعد از عمل بینی مراجعه کنید.

رژیم غذایی و برنامه غذایی ورزش بدنسازی بعد از جراحی بینی

علاوه بر تغذیه موارد مختلف دیگری در بهبود سریع‌تر و بازگشت به بدنسازی بعد از عمل بینی تاثیر دارد؛ مهم‌ترین آن‌ها انتخاب یک تیم بسیار حرفه‌ای است. آیا تیم و جراح قابل‌اعتمادی را برای جراحی بینی خود انتخاب کرده‌اید؟

دکترلند کامل‌ترین مجموعه مشاوره جراحی بینی در ایران

دکترلند بزرگ‌ترین و بهترین مجموعه پزشکی در زمینه انواع جراحی‌های بینی است و خدمات گسترده‌ای را به زیبا جویان و بیماران خود ارائه می‌دهد؛ مراجعین مجموعه ما هیچ نگرانی از اقدامات قبل و بعد از عمل خود نداشته و با خیالی آسوده تمام این کارها را به افراد متخصص می‌سپرند.

ارائه تخفیف‌ها و تسریع زمان جراحی

ما مجموعه دکترلند در زمینه‌های مختلفی مثل انتخاب بهترین جراح، دریافت نوبت عمل فوری، ویزیت نیم‌بها، تخفیف 50 درصدی در آزمایشات و عکس‌برداری‌ها و… به بیماران خود کمک می‌کنیم.

پیشنهاد بهترین جراح بینی با توجه به نیاز شما

باید بدانید پزشک موردنظر و مهارت‌های او تا حد زیادی در بهبودی کامل شما پس از عمل تاثیر دارد؛ بنابراین اگر قصد دارید در سریع‌ترین زمان ممکن به روال عادی ورزش خود برگردید، حتماً در انتخاب جراح خود نیز دقت کنید.

کارشناسان ما در تیم دکترلند با بررسی نیازها و سلیقه‌تان بهترین پزشک را با توجه به نوع بینی و فرم چهره‌تان به شما معرفی می‌کنند؛ بنابراین حتی در این زمینه نیز هیچ‌گونه نگرانی نخواهید داشت!

برای دریافت مشاوره فوری با کارشناسان مجموعه دکترلند از طریق دکمه زیر اقدام کرده و از راهنمایی‌های رایگان آن‌ها بهره‌مند شوید.

نکات پایانی در مورد بدنسازی بعد از عمل بینی

در این مقاله شما با تمام موارد موردنیاز در مورد بدنسازی بعد از جراحی بینی آشنا شدید؛ در انتها توصیه می‌کنم حتماً در تمام مراحل تمرین خود با پزشک و مشاوران خود در ارتباط باشید.

ما در تیم دکترلند پس از عمل همراه و پابه‌پای شما بوده و وضعیتتان را چک می‌کنیم. توصیه می‌کنم اگر برای شروع تمرینات بدنسازی خود عجله دارید، تمام نکات مراقبتی پس از عمل را به درستی و دقیق انجام دهید؛ زیرا این موارد تاثیر مستقیمی بر بهبود زودتر شما دارند.

برداشتن وزنه بعد از عمل بینی

اگر درباره بدنسازی بعد از عمل بینی سوال یا نیاز به راهنمایی دارید، با مشاوران ما در تماس باشید و از مشاوره‌های رایگان و تخصصی آن‌ها استفاده کنید. تجربیات و نظرات خود را در بخش زیر با ما در میان گذاشته و این مقاله کاربردی را برای افرادی که در مورد ورزش بدنسازی بعد از عمل بینی نگران هستند نیز بفرستید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به زودی با شما تماس می‌گیریم!