• بلاگ
  • 0 تا 100 اسپلینت بینی بعد از عمل 🩹 + نکات مهم و آموزش

0 تا 100 اسپلینت بینی بعد از عمل 🩹 + نکات مهم و آموزش

نحوه برداشتن آتل بینی

اسپلینت بینی یا همان گچ بینی که برخی افراد آن را آتل بینی می‌نامند یکی از مهم ترین ابزارهای جراحی بینی است که نقش مهمی در  محافظت بینی و فرم گیری بینی جدید بعد از عمل بینی خواهد داشت. اسپلینت ها به دو نوع خارجی و داخلی تقسیم می‌شوند که بسته به نوع جراحی توسط جراح استفاده می‌شود. این اسپلینت‌ ها  کمک می‌کنند بعد از عمل از غضروف و استخوان های بینی جدید محافظت شود. شما باید از آتل بینی یا گچ بینی به خوبی نگهداری کنید تا نتیجه عمل مورد دلخواه شما زیباجویان باشد. اگر به دنبال اطلاعاتی دقیق درباره اسپلینت بینی هستید با ما در این مقاله همراه باشید.

اسپلینت بینی پس از جراحی برای حفظ فرم جدید، کاهش تورم، و محافظت از بینی در برابر ضربه اهمیت زیادی دارد. از مهمترین مواد اسپلینت بینی میتوان به  سیلیکون یا پلاستیک اشاره کرد که باعث سبک شدن و افزایش مقاومت اسپیلنت بینی میشود.

اسپلینت بینی چیست؟

اسپلینت ها به دو نوع خارجی و داخلی تقسیم می‌شوند. اینکه جراح از چه نوع اسپلینتی استفاده کند، به نیاز بیمار و نوع جراحی بستگی دارد.

  • اسپلینت داخلی بینی: اسپلینت داخلی معمولا از جنس سیلیکون یا پلاستیک نرم است  و پس از رینوپلاستی در داخل حفره های بینی قرار می‌گیرد. این نوع اسپلینت بینی باعث جلوگیری از خونریزی و جابجایی بافت ها می‌شود.

  • اسپلینت خارجی بینی: اسپلینت خارجی بر روی بینی قرار داده می شود و برخی بیماران آن را با نام آتل بینی یا گچ بینی می‌شناسند، این نوع اسپلینت بر روی بینی ثابت می‌شود و برای جلوگیری از اصابت به  ضربه و حفظ فرم جدید بینی استفاده می‌شود.

اسپلینت بینی دقیقا چیه؟

اسپلینت بینی معمولاً از پلاستیک یا سیلیکون ساخته شده و به صورت خارجی (روی بینی) یا داخلی (درون بینی) قرار می‌گیرد. این وسیله از موادی ساخته شده است که علاوه بر سبک بودن، باید مقاوم، منعطف و راحت باشد زیرا جراح از اسپلینت ها در داخل یا خارج بینی استفاده می‌کند. اسپلینت ها بینی شما را ثابت نگه می‌دارند و به حفظ شکل جدید آن کمک می‌کنند.در زیر به مواد سازنده اسپلینت بینی اشاره کردیم:

مواد سازنده اسپلینت بینی

  • پلاستیک سخت یا نرم
  • سیلیکون
  • پلی‌اورتان که سبک و مقاوم است در برابر تغییر شکل

اهداف اسپلینت بینی 

اهداف اسپلینت داخلی در جراحی بینی چیست؟

  • نگه داشتن تیغه بینی (سپتوم)
  • کاهش خونریزی
  • اجبار بافت به ترمیم و بازسازی روی غضروف

اهداف اسپلینت خارجی در جراحی بینی چیست؟

  • حفظ فرم جدید بینی
  • کاهش تورم
  • محافظت از بینی در برار آسیب

چرا از اسپلینت بینی بعد از عمل استفاده می‌شود؟

 بعد از عمل جراحی اندازه و شکل بینی، سوراخ‌های بینی، و سپتوم تغییر می‌کند، به همین دلیل استفاده از اسپلینت بینی بعد از عمل برای بیمار ضروری است. اسپلینت ها کمک می‌کنند تا شکل و اندازه جدید بینی حفظ شود و با پشتیبانی از بافت‌های حساس و شکننده ساختار بینی را ثابت نگه می‌دارند. گچ بینی یا آتل بینی که اصطلاحا به آن اسپلینت می‌گویند به عنوان یک مانع محافظ عمل می‌کند و از بینی در برابر فشار های خارجی غیر منتظره محافظت می‌کند.

اسپلینت بینی بعد از انواع جراحی ها استفاده می‌شود. در ادامه به برخی از موارد استفاده از گچ بینی یا اسپلینت اشاره می‌کنیم:

  • رینوپلاستی یا عمل بینی: برای حفظ شکل جدید بینی و جلوگیری از جابجایی ساختار ها
  • سپتوپلاستی: برای ثابت ماندن دیواره میانی بینی یا سپتوم پس از اصلاح انحراف آن
  • جراحی بازسازی بینی:  برای کمک به بهبود سریع‌تر پس از ترمیم آسیب‌ها یا نقص‌ها
  • جراحی‌های ترمیمی پس از شکستگی بینی: برای ثابت کردن استخوان های شکسته و حفظ موقعیت صحیح آنها
  • جراحی‌های انحراف بینی یا پولیپ بینی: برای حفظ نتایج جراحی و جلوگیری از چسبندگی داخلی

همچنین بخوانید:  عمل بینی گوشتی

چند روز بعد از عمل بینی گچ برداشته می شود؟

گچ بینی یا اسپلینت چه کاربردی دارد؟

گچ بینی یا اسپلینت بینی مزایای زیادی دارد. اسپلینت بینی به جلوگیری از ایجاد هماتوم کمک می‌کند و فاصله بین پوست بینی و استخوان‌ها را حفظ می‌کند. همچنین، از تشکیل لخته خون در سپتوم یا ناحیه بین دو سوراخ بینی جلوگیری می‌کند. در ادامه به برخی از مزایای اسپلینت بینی اشاره می‌کنیم:

  • بهبود تنفس طبیعی
  • کنترل خونریزی
  • کاهش تورم و التهاب
  • موقتی بودن

نحوه گذاشتن اسپلینت بینی

  1. آماده‌سازی بیمار: ابتدا جراح باید مطمئن شود که خونریزی کنترل شده و حفره های بینی تمیز هستند.
  2. انتخاب اسپلینت مناسب: جراح بر اساس اندازه و شکل بینی بیمار، اسپلینت مناسب را انتخاب می‌کند.
  3. قرار دادن اسپلینت در داخل بینی: قبل از وارد کردن اسپلینت، با استفاده از ژل یا سرم فیزیولوژی سطح آن را لغزنده می‌کنند تا وارد کردن اسپلینت راحت تر باشد. سپس با دقت و به آرامی اسپلینت را د رحفره های بینی قرار می‌دهند. پس از قرار گرفتن اسپلینت، پزشک آن را تنظیم می‌کند تا محکم و ثابت در جای خود قرار بگیرد و از جابجایی آن جلوگیری شود.
  4. ثابت کردن اسپلینت: در برخی موارد اسپلینت خارجی برای حمایت از اسپلینت داخلی روی بینی قرار می‌گیرد. این اسپلینت خارجی با نوار چسب یا مواد دیگر روی بینی ثابت می‌شود.

نگهداری از اسپلینت بینی

نگهداری از اسپلینت بینی پس از رینوپلاستی یا جراحی بینی از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا برای اطمینان از بهبودی صحیح و جلوگیری از عوارض بسیار مهم است. در ادامه به برخی از نکات مراقبتی که باید رعایت کنید، اشاره می‌کنیم:

  • اجتناب از دستکاری: لمس و دستکاری اسپلینت بینی می‌تواند باعث جابجایی یا آسیب به ساختارهای بینی شود.
  • پاکیزگی: بهتر است با استفاده از محلول‌های نمکی یا تمیزکننده‌های خاص ناحیه اطراف اسپلینت بینی را تمیز کنید، تا از عفونت جلوگیری شود.
  • رطوبت‌رسانی: استفاده از اسپری یا قطره‌های مرطوب‌کننده ، کمک می‌کند تا از خشکی و تحریک پوست جلوگیری شود.
  • پرهیز از فعالیت‌های شدید: از انجام فعالیت و ورزش های سنگین که باعث می‌شوند به بینی فشار وارد شود، اجتناب کنید. همجنین، در هنگام خواب از ضربه به بینی جلوگیری کنید.

اسپلینت بینی کی برداشته می‌شود؟ (زمان برداشتن گچ بینی یا آتل بینی)

زمان برداشتن اسپلینت بینی یا گچ بینی دقیق مشخص نیست و به میزان پیچیدگی عمل آن بستگی دارد. به طور کلی دو عدد اسپلینت داخلی و خارجی پس از عمل در بینی شما قرار می‌گیرند. برداشتن اسپلینت داخل بینی معمولا پس از گذشت 3_5 روز از جراحی، و آتل خارجی 1_2 هفته بعد از عمل انجام می‌شود. این زمان برای اطمینان از ثابت بودن ساختارهای بینی و شروع دوران بهبودی اولیه کافی است. توجه داشته باشید در برخی موارد ممکن است اسپلینت بینی برای مدت زمان بیشتری در بینی باقی بماند، به ویژه اگر نیاز به حمایت بیشتر برای ساختارهای بینی وجود داشته باشد یا در صورتی که عوارض خاصی بروز دهد.

اگر آتل بینی را زودتر از موعد برداریم چه اتفاقی می‌افتد؟

حواستان باشد آتل بینی خود را حتما در زمان مشخص شده از بینی خود خارج کنید. زیرا خارج کردن زود موقع آن آسیب‌های مختلفی را به بینی‌تان وارد کرده و روند بهبودی آن را نیز عقب می‌اندازد. بهترین زمان برای برداشتن اسپلینت بینی را پزشک به شما اطلاع می‌دهد. بنابراین برای جلوگیری از صدمه به بینی و بهبودی سریع‌تر، حتما در زمان مشخص شده برای برداشتن گچ بینی به پزشک خود مراجعه کنید. 

توجه داشته باشید ممکن است بخیه‌های بینی‌تان جذبی نباشند (که معمولا بخیه‌های خارجی جذبی نیستند) و پس از برداشتن آتل باید آن‌ها را نیز کشیده و تا چند ماه از چسب بینی استفاده کنید.

همچنین بخوانید: عمل بینی نیمه فانتزی

نحوه صحیح برداشتن اتل بینی مراجعه به پزشک خود

نحوه برداشتن اسپلینت بینی

برداشتن آتل بینی اصلا وظیفه شما نبوده و باید حتما به پزشک خود برای این کار مراجعه کنید.

  1. ارزیابی وضعیت بینی: جراح ابتدا باید وضعیت اسپلینت را بررسی کرده و مطمئن شود که بافت ها به حد کافی بهبود یافته اند.
  2. تمیز کردن و مرطوب‌سازی: برای کاهش چسبندگی و راحت خارج کردن اسپلینت، جراح از سرم فیزیولوژی برای مرطوب کردن اسپلینت و مخاط بینی استفاده می‌کند.
  3. برداشتن اسپلینت: جراح اسپلینت را از یک طرف گرفته و به آرامی شروع به خارج کردن اسپلینت بینی می‌کند. این کار باید با دقت و به آرامی انجام شود تا به بافت های حساس و در حال بهبود بینی آسیبی وارد نشود.
  4. بررسی نهایی: بعد از برداشتن اسپلینت، جراح بینی را بررسی می‌کند تا مطمئن شود که هیچ گونه عفونت یا مشکلی وجود ندارد و ساختار بینی به درستی حفظ شده است.

اقدامات قبل از برداشتن اسپلینت بینی یا همان گچ بینی

نکات مراقبتی تنها مربوط به بعد از برداشتن آتل نبوده و قبل از آن نیز شما باید حتما تمام موارد زیر را رعایت کنید.

  • در مدت زمانی که آتل روی بینی‌تان است، هرگز روی آن دست نکشیده و آن را لمس نکنید. زیرا دست‌کاری آن باعث شل شدن و آسیب به بینی می‌شود.
  • حواستان باشد آتل بینی خود را خیس کنید. برای تمیز کردن صورت نیز بهتر است از پنبه خیس یا دستمال مرطوب استفاده و صورتتان را تمیز کنید.
  • حتما داروها و پمادهای تجویز شده پزشک را سروقت و به درستی استفاده کنید.
  • احساس خارش زیر آتل به دلیل حساسیت و یا تعریق پوست، طبیعی است؛ حواستان باشد هرگز بینی خود را نخارانده و آن را لمس نکنید.
  • قبل از مراجعه به پزشک حتما برای شل شدن آتل دوش بگیرید.

همچنین بخوانید: نحوه چسب زدن بینی

اقدامات قبل از برداشتن اسپلینت بینی گوشتی

چه کنیم اگر اسپلینت بینی شل شود؟

اسپلینت بینی به دلایل مختلفی از جمله حرکت ناخواسته و یا کیفیت نامناسب اسپلینت ممکن است شل شود. اگر متوجه شل شدن اسپلینت بینی خود شدید، با پزشک تماس بگیرید تا پزشک وضعیت بینی شما را بررسی کند. پزشک بینی را مورد بررسی قرار می‌دهد تا مطمئن شود که شل شدن اسپلینت باعث آسیب به بافت‌های داخلی یا تغییر شکل بینی نشده است. سپس پزشک اسپلینت را محکم کرده یا اسپلینت جدیدی برای شما قرار می‌دهد.

با توجه به حساسیت هایی که دوران بهبودی، پس از رینوپلاستی یا جراحی دارد، در صورت بروز هر گونه مشکل باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

آیا برداشتن گچ بینی درد دارد؟

بیشتر بیماران نگران این موضوع هستند که آیا برداشتن آتل بینی درد دارد؟ باید به شما بگویم که برداشتن اسپلینت خارجی معمولا بدون درد است و به راحتی برداشته می‌شود، اما برداشتن اسپلینت داخل بینی، ممکن است باعث شود، بیماران احساس فشار یا سوزش کمی داشته باشند. بنابراین اصلا در این زمینه نگران نباشید. توصیه می‌کنم حتما پماد یا اسپری تجویزی پزشک را به درستی استفاده کنید تا احساس سوزش یا ناراحتی نداشته باشید. به طور کلی، برداشتن اسپلینت به آرامی و با دقت انجام می‌شود و برای بیمار تجربه‌ای ناراحت‌کننده نخواهد بود.

با وجود اسپلینت داخل بینی می توان به راحتی از راه بینی نفس کشید؟

معمولا اسپلینت داخل بینی برای حمایت از  ساختار بینی پس از رینوپلاستی یا اصلاح شکستگی بینی انجام می‌شود. این اسپلینت ها به ثابت کردن بینی و بهبود آن کمک می‌کنند، اما ممکن است باعث ایجاد انسداد موقت در مجاری بینی شوند. بنابراین، ممکن است برای برخی از بیماران، نفس کشیدن از راه بینی کمی سخت و دشوار باشد. توجه داشته باشید که این مشکل موقتی است و بعد از برداشتن اسپلینت داخل بینی، نفس کشیدن بیماران به حالت عادی باز می‌گردد.

خارش زیر اسپلینت بینی

با گذاشتن آتل بینی، یکی از مشکلات شایع، خارش زیر اسپلینت است که به دلایل مختلفی مانند خشکی، تحریک پوست یا پاسخ بدن به وجود اسپلینت رخ می‌دهد. این شرایط معمولا برای بیماران آزار دهنده است و ممکن است بیمار را وسوسه کند که به بینی خود دست بزند. اما، توصیه می‌شود در صورت احساس خارش، از دست زدن به بینی و آتل بینی اجتناب کنید.

زیرا گچ بینی برای ثابت نگه داشتن استخوان ها و غضروف های بینی بعد از جراحی به کار می‌رود، تا به درستی ترمیم شود و بهبودی سریع تر اتفاق بیفتد. جابجا شدن یا شل شدن گچ می‌تواند بهبودی را مختل کند و مشکلاتی در بینی عمل شده ایجاد کند. همچنین، توجه داشته باشید، اگر اسپلینت بینی یا همان گچ بینی خیس شود، احساس خارش بینی شما نیز شدید تر می شود. از همین رو به شما توصیه می شود، از اسپلینت خود مراقبت کنید، تا با این مشکلات رو به رو نشوید.

همچنین بخوانید: عمل بینی طبیعی

اقدامات بعد از برداشتن آتل بینی

قیمت اسپلینت بینی

قیمت اسپلینت بینی به نوع، برند، مواد استفاده شده بستگی دارد. به طور کلی، اسپلینت‌های بینی که برای محافظت و تثبیت بینی بعد از عمل جراحی یا برای درمان برخی مشکلات تنفسی استفاده می‌شوند، قیمت‌های مختلفی دارند.

نکات پایانی در مورد برداشتن آتل بینی

در این مقاله شما با تمام اطلاعات مربوط به اسپلینت بینی یا آتل بینی آشنا شدید. در انتها باید بدانید زمانی که آتل روی بینی‌تان است به احتمال زیاد کمی احساس ناراحتی دارید. این موضوع کاملا طبیعی است؛ بنابراین هرگز سعی نکنید اسپلینت بینی خود را جابه‌جا یا لمس کنید.

اگر در این زمان و یا پس از برداشتن اسپلینت بینی با مشکلی روبه‌رو شدید، حتما موضوع را با کارشناسان ما در دکترلند در میان گذاشته و توصیه‌های آن‌ها را جدی بگیرید.

سوالات متداول

اگر گچ بینی خیس شد چه کنیم؟

خیس شدن آتل بینی باعث مرطوب و شل شدن آن می‌شود؛ بنابراین باید حواستان را جمع کنید تا در این مدت خیس نشود. اگر این اتفاق افتاد آن را خشک کرده و اگر احساس شل شدگی آن را داشتید، حتما این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

مزایای استفاده از اسپلینت بینی چیست؟

از مزایای اسپلینت بینی می‌توان به حفظ شکل جدید بینی، کاهش تورم و محافظ بینی اشاره کرد.

اسپلینت داخلی و خارجی با هم چه تفاوتی دارند؟

اسپلینت خارجی بینی برای حفظ شکل، جلوگیری از اصابت ضربه و کاهش ورم بینی بعد از برداشتن گچ کاربرد داشته و اسپلینت داخلی علاوه بر کاهش خونریزی در نگهداری تیغه بینی نقش دارد.

آیا برداشتن اسپلینت داخل بینی درد دارد؟

بله، بیمار مقدار کمی درد و سوزش لحظه ای حس می‌کند.

سخن پایانی

ما در این مقاله درباره اسپلینت بینی یا گچ بینی صحبت کردیم. همچنین، درباره مشکلاتی که ممکن است برای بیماران پیش بیاید و راهکار های جلوگیری از آن مشکلات را به طور کامل برای شما توضبح دادیم.

تیم مشاوره جراحی بینی دکترلند با ارائه مشاوره حرفه‌ای، در خدمت شماست. این تیم با دقت و توجه ویژه به نیازهای شما، می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین تصمیم را برای جراحی بینی بگیرید. فرصت را از دست ندهید و همین حالا برای دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به زودی با شما تماس می‌گیریم!