• بلاگ
  • پل بینی چیست؟ | انواع پل بینی + علت فرورفتگی پل بینی و روش درمان

پل بینی چیست؟ | انواع پل بینی + علت فرورفتگی پل بینی و روش درمان

پل بینی

پل بینی (Nasal Bridge) یکی از اجزای مهم در ساختار بینی است که در متناسب بودن اجزای چهره و عملکرد تنفسی نقش مهمی دارد. ریشه بینی یا پل بینی متشکل از استخوان و غضروف بوده و در ایجاد تقارن صورت و پشتیبانی از مجاری تنفسی مؤثر است. ممکن است جراحی‌های زیبایی بینی و ترمیمی برای بهبود ظاهر و عملکرد پل بینی نیز به‌کار روند. ما در این مقاله به بررسی ساختار، عملکرد و نقش پل بینی در جراحی‌های اصلاحی می‌پردازیم.

پل بینی چیست؟

پل بینی یا ریشه بینی بخشی از قسمت بیرونی بینی است که از قسمت بالای بینی تا نوک آن امتداد دارد و به‌عنوان ناحیه‌ای بین چشم‌ها و بالای سوراخ‌های بینی قرار گرفته است. این بخش شامل دو قسمت اصلی است:

  • قسمت فوقانی که از استخوان‌های بینی و استخوان پیشانی تشکیل شده است.
  • قسمت تحتانی که عمدتاً از غضروف ساخته شده است.

فقط در دو صورت پزشک تصمیم به عمل پل بینی می‌گیرد که در زیر به آنها اشاره کردیم:

  • به دلیل فرم نامناسب قسمت فوقانی بینی دارای مشکل تنفسی باشید.
  • پل بینی اثر منفی در ظاهر شما داشته باشد.

انواع پل یا ریشه بینی

  • مدل فرو رفته:

پل بینی مدل فرورفته به حالتی گفته می‌شود که در آن ناحیه پل بینی به سمت داخل فرو رفته و ظاهری قوس‌دار یا فرورفته دارد. پل بینی فرو رفته ممکن است بر عملکرد تنفسی نیز تأثیر منفی بگذارد به همین دلیل افرادی که دارای پل بینی فرورفته به دنبال اصلاح این حالت از طریق عمل بینی هستند.

  • مدل پهن:

پل مدل پهن حالتی است که در آن عرض پل بینی نسبت به حالت معمول بیشتر است و بینی در قسمت بالایی ظاهر پهن‌تری دارد. این نوع پل در میان نژادهای مختلف، به‌ویژه نژادهای آفریقایی، آسیایی و برخی از نژادهای خاورمیانه بیشتر مشاهده می‌شود. این پل برای برخی افراد باعث عدم رضایت از ظاهر بینی خود می‌شود و تصمیم به اصلاح آن می‌گیرند.

  • پل بینی برآمده:

این پل حالتی است که در آن یک برجستگی یا قوز در امتداد پل بینی وجود دارد. این نوع پل به دلیل وجود یک ناهنجاری یا برآمدگی در قسمت میانی استخوان یا غضروف بینی ایجاد می‌شود و از زوایای مختلف به‌خصوص از نمای نیمرخ، به وضوح قابل مشاهده است.

  • پل بینی کج:

پل کج یا انحراف بینی به جای راست و متقارن بودن، به یک سمت منحرف شده است. این نوع پل می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر ظاهر و تناسب کلی صورت بگذارد و گاهی اوقات ممکن است مشکلات تنفسی نیز ایجاد کند.

  • پل بینی صاف:

این نوع پل به‌طور کلی صاف و بدون برجستگی یا قوس قابل توجهی دیده می‌شود. در این حالت، بخش میانی بینی (بین چشم‌ها) کم‌ارتفاع یا هم‌سطح با سایر اجزای صورت است.

  • پل بینی برجسته:

این مدل پل به‌طور قابل‌توجهی برجسته‌تر و بلندتر از حالت معمول است. در این نوع بینی ناحیه بین چشم‌ها و تا نوک بینی ارتفاع بیشتری دارد و به‌وضوح از صورت جلوتر قرار می‌گیرد.

  •  پل بینی خمیده:

پل بینی خمیده که در آن پل به یک سمت یا در امتداد خود خمیده یا منحنی می‌شود. این حالت ممکن است باعث شود، بینی و چهره ظاهری نامتقارن داشته باشند و در برخی موارد، علاوه بر مشکلات زیبایی‌، می‌تواند بر عملکرد تنفسی نیز تأثیر بگذارد.

  • پل بینی بزرگ:

پل بینی بزرگ به حالتی اشاره دارد که پل نسبت به سایر اجزای صورت به‌طور قابل‌توجهی بزرگ‌تر، برجسته‌تر یا عریض‌تر است.

  • پل بینی کوتاه:

در این نوع پل بینی به نسبت معمول کوتاه‌تر است، به‌طوری که از محل بین چشم‌ها تا نوک بینی نسبت به اندازه معمول کوچک‌تر به‌نظر می‌رسد.

همچنین بخوانید: عمل بینی نیمه فانتزی

انواع پل بینی

دلایل طبیعی به وجود امدن پل بینی

  • وراثت: وجود یک شکل مشخص از پل بینی در یک خانواده امری طبیعی است.
  • مبتلا بودن به سندروم x شکننده: مبتلا بودن به این اختلال که شبیه به اوتیسم است علاوه بر علائمی که برای فرد به همراه دارد، باعث می‌شود که فرد با پل بینی پهن متولد شود.
  • مبتلا بودن به سندروم جنین الکلی: اگر مادر در دوران بارداری الکل مصرف کند، فرزند به این بیماری مبتلا می‌شود و فرد با پل بینی فرو رفته به دنیا می‌آید.
  • مبتلا بودن به  سندروم داون: افرادی که با سندروم داون به دنیا می‌آیند، معمولاً در ساختار بینی و صورت خود نقص‌های خاصی دارند.
  • مبتلا بودن به بیماری سیفلیس: سیفلیس یک بیماری عفونی است که ممکن است از مادر به جنین منتقل شود. نوزادی که به این بیماری مبتلا شود در صورت زنده ماندن با مشکلات متعددی مواجه خواهد شد، که یکی از آن‌ها تغییرات نامتعارف در ساختار پل بینی است.

دلایل غیر طبیعی به وجود امدن پل بینی

  • تصادف یا ضربه به بینی: اگر ضربه شدید به بینی وارد شود، ممکن است به ساختار پل بینی آسیب برساند. همچنین، اگر که در ورزش‌های حرفه‌ای مانند بسکتبال، والیبال، فوتبال، یا ورزش‌های رزمی فعالیت می‌کنید، باید بسیار دقت کنید که ضربه ای به بینی وارد نشود، زیرا بیشتر در معرض آسیب به ناحیه بالایی بینی قرار دارند.
  • عوارض بعد از جراحی زیبایی بینی: در برخی موراد ممکن است پس از جراحی زیبایی یا ترمیمی بینی، مشکلاتی در ساختار پل یا ریشه بینی به وجود آید که می‌تواند منجر به فرو رفتگی، انحراف یا دیگر تغییرات در بخش بالایی بینی شود.

عمل پل بینی

این نوع عمل برای اصلاح یا تغییر شکل پل (ناحیه فوقانی) بینی انجام می‌شود. هدف اصلی این عمل صاف کردن پل یا ریشه بینی، کاهش یا افزایش حجم آن، یا اصلاح انحراف‌های ساختاری است. دلایل اصلی که باعث می‌شود افراد برای این عمل تصمیم بگیرند شامل موارد زیر است:

  1. زیبایی: برخی افراد برای اینکه ظاهر خود را بهبود یابند این عمل را انجام می‌دهند.
  2. ترمیمی: اگر ضربه ای به بینی وارد شده باشد یا تصادفی پیش امده باشد که منجر به آسیب دیدگی پل بینی شده باشد، عمل جراحی بینی برای بازسازی ساختار آن مورد نیاز است.
  3. تنفسی: اگر انحراف پل باعث مشکلات تنفسی شده باشد، با انجام این عمل عملکرد تنفسی بهبود می‌یابد.

عمل پل بینی پهن

عمل بینی با پل پهن برای بهبود ظاهر بینی و ایجاد تناسب میان اجزای صورت انجام می‌شود. پزشک در این جراحی ابتدا دلیل پهن بودن پل را مشخص می‌کند تا مناسب ترین روش درمانی را انتخا کند. روش‌های اصلاحی ممکن است شامل تغییر موقعیت استخوان‌های پل بینی و کاهش ارتفاع آن، کوچک کردن عرض استخوان بینی و سایر تکنیک‌ها برای دستیابی به نتیجه مطلوب باشند.

همچنین بخوانید: لیفت بینی 

عمل پل بینی

پل بینی بعد از عمل

علت فرورفتگی پل بینی بعد از عمل

فرورفتگی پل بعد از عمل جراحی بینی ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. این مشکل بیشتر به تغییرات غیرمنتظره در ساختار استخوان و غضروف یا مشکلات در روند بهبودی برمی‌گردد. مهم‌ترین دلایل فرورفتگی بعد از عمل  عبارتند از:

  • برداشتن بیش از حد غضروف یا استخوان
  • عدم حمایت کافی از ساختار بینی
  • مشکلات در روند بهبودی
  • مشکلات در تکنیک جراحی

ورم پل بینی بعد از عمل

ورم پل بعد از عمل جراحی بینی امری طبیعی و شایع است که به دلیل التهاب و تجمع مایعات در ناحیه عمل شده، رخ می‌دهد. این تورم در دوران بهبودی برای همه پیش می‌آید و به مرور زمان کاهش می‌یابد. توجه داشته باشید اگر ورم شدیدتر شد، با درد شدید یا عفونت همراه بود و پس از چند ماه بهبود نیافت، ضروری است که با پزشک خود مشورت کنید تا هر گونه مشکل احتمالی را بررسی کند.

درمان فرو رفتگی و برآمدگی ریشه بینی بعد از عمل چگونه است؟

پزشک ابتدا برای درمان برآمدگی و فرورفتگی ریشه بینی به مدت زمانی که از جراحی گذشته توجه می‌کند. اگر کمتر از یک سال باشد، معمولا از روش های غیر جراحی مانند فیلر برای بخش های فرورفته و اصلاح نواقص کوچک استفاد می‌کند. اگر بیشتر از یک سال گذشته باشد، پزشک از جراحی ترمیمی استفاده می‌کند.

درمان پل یا ریشه بینی به چه شکلی انجام می‌شود؟

درمان اصلاحی قسمت فوقانی بینی به دو روش زیر انجام می‌شود:

روش ایمپلنت

پزشک در این روش با استفاده از ایمپلنت های مصنوعی شکل و ساختار بالایی بینی را اصلاح می‌کند. از این روش معمولا برای بیمارانی که دارای فرورفتگی یا کاهش حجم در ریشه بینی هستند، استفاده می‌کنند تا به بینی ظاهری متعادل تر و متناسب تر با دیگر اجزای صورت ببخشند.

روش استئوتومی

از این تکنیک برای تغییر و بازسازی استخوان های قسمت فوقانی بینی استفاده می‌شود. در این روش جراح با ایجاد برش های دقیق و جابجایی استخوان ها فرم و اندازه بینی را تغییر می‌دهد. این نوع جراحی معمولا برای اصلاح انحراف‌ها، باریک کردن پل بینی یا صاف کردن برآمدگی‌های آن مناسب است.

همچنین بخوانید: فیلر بینی

عکس فرورفتگی بینی بعد از عمل

چگونه یک جراح بینی مطمئن و مجرب پیدا کنیم؟

یکی از مهم ترین تصمیماتی که قبل از انجام عمل بینی باید گرفته شود، انتخاب یک جراح با تجربه و دارای مهارت بالا است. انتخاب اشتباه جراح ممکن است باعث شود به جراحی های ترمیمی نیاز پیدا کنید یا نیتجه دلخواه را بدست نیاورید. اما چطور می‌توان بهترین جراح بینی را انتخاب کرد؟

یکی از راه های راحت و مطمئن برای انتخاب یک جراح با تجربه و ماهر، گرفتن مشاوره از تیم های حرفه ای مانند تیم مشاوره ای دکترلند است که سابقه ای درخشان در زمینه معرفی پزشکان برتر، مشاوران دکترلند بهترین گزینه های جراحی بینی را با توجه به نوع بینی، نیازهای خاص زیباجو و انتظارات از نتیجه عمل به شما عزیزان معرفی می‌کند. دکترلند با بررسی دقیق تخصص و تجربه جراحان، شما را به سمت بهترین انتخاب راهنمایی می‌کند، به‌طوری‌که می‌توانید با اطمینان خاطر جراحی خود را به دست یک پزشک باتجربه و حرفه‌ای بسپارید.

این تیم با بررسی کامل نوع بینی (گوشتی یا استخوانی)، اهداف زیبایی، و شرایط پزشکی شما، جراحانی را که بیشترین تجربه و تخصص را در زمینه مورد نظر شما دارند، معرفی می‌کند. با این کار، شما می‌توانید بدون نگرانی و با اطمینان از مهارت جراح، به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید.

سوالات متداول

چطور پل یا ریشه بینی را از بین ببریم؟

ریشه بینی بخشی از ساختار بینی است و چیزی نیست که بتوان ان را از بین برد. اما اگر قسمت فوقانی بینی شما دارای فرورفتگی یا برآمدگی غیر عادی باشد و باعث مشکلات تنفسی شود یا تاثیر منفی در چهره شما بگذارد، با مراجعه به پزشک میتوانید ان را اصلاح کنید.

آیا می‌توان جراحی ریشه بینی و جراحی زیبایی را با هم انجام داد؟

بله، پزشک می‌تواند همزمان جراحی اصلاحی ریشه بینی و دیگر بخش‌های بینی را انجام دهد. توجه داشته باشید که جراحی ریشه بینی در برخی موارد به دلیل زیبایی انجام می‌شود.

آیا بعد از جراحی پل بینی نیاز به مراقبت‌های ویژه و داروهای خاص داریم؟

بله، جراحی قسمت فوقانی بینی مانند عمل های دیگر نیاز به مراقبت بعد از عمل و مصرف دارو دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به زودی با شما تماس می‌گیریم!