• بلاگ
  • علت نبض زدن بینی بعد از عمل بینی چیست؟ | روش های درمان نبض زدن بینی

علت نبض زدن بینی بعد از عمل بینی چیست؟ | روش های درمان نبض زدن بینی

نبض زدن بینی بعد از عمل بینی

نبض زدن بینی بعد از عمل بینی یک عارضه رایج در میان زیباجویان است و هیچ جای نگرانی وجود ندارد. احساس نبض زدن و سنگینی بینی پس از جراحی معمولا به دلیل تورم و التهاب ناشی از جراحی رینوپلاستی ایجاد می‌شود. بافت های بینی که متورم می‌شوند، منجر به افزایش جریان خون در این ناحیه می‌شوند و به همین دلیل فرد حس سنگینی و نبض زدن را تجربه می‌کند. ما در این مقاله به بررسی کامل این عازضه میپردازیم.

علت نبض زدن بینی بعد از عمل چیست؟

نبض زدن بینی بعد از عمل بینی (رینوپلاستی) موقتی است و به مرور رفع می‌شود. این عارضه به دلیل چند عامل رخ می‌دهد که شامل موارد زیر است:

  • تورم و التهاب: بعد از جراحی بینی بافت های بینی دچار التهاب و تورم می‌شوند. تورم بینی ممکن است جریان خون در این ناحیه را افزایش داده تا به ترمیم بافت های آسیب دیده کمک کند، به همین دلیل شما ممکن است احساس نبض در ناحیه بینی داشته باشید.
  • افزایش جریان خون: بدن شما بعد از جراحی نیاز به ترمیم بافت های جراحی شده دارد، به همین دلیل گردش خون در ناحیه بینی افزایش می‌یابد. این امر میتواند به حس نبض زدن بینی بعد از عمل بینی منجر شود.
  • فشار ناشی از بخیه‌ها یا پانسمان: بخیه ها و پانسمان های بعد از عمل ممکن است فشاری بر بافت های بینی وارد کند و این فشار ناشی از بخیه و ها و پانسمان ها به صورت نبض زدن احساس شود.
  • تغییرات فشار داخلی بینی: پس از جراحی فشار در داخل بینی تغییر می‌کند و باعث ایجاد حس نبض‌مانند می‌شود.

علائم همراه با نبض زدن بینی بعد عمل بینی

احساس نبض زدن بینی بعد از عمل بینی با علائم دیگری همراه است که همگی به فرایند طبیعی بهبود پس از جراحی مربوط می‌شوند. برخی از این علائم عبارتند از:

  • بی‌حسی یا احساس سوزش: برخی از نواحی بینی بعد از جراحی با بی‌حسی یا سوزش مواجه می‌شوند که معمولاً موقتی است.
  • خشکی و گرفتگی بینی: به دلیل اینکه بینی شما بعد از عمل دچار تورم می‌شود و مجاری بینی شما در هفته های اول بعد از جراحی بینی بسته است، احساس گرفتگی و خشکی نیز همراه با نبض زدن بینی بعد از عمل بینی وجود دارد.
  • سردرد و یا درد بینی: یکی از نشانه های نبض زدن بینی بعد از عمل بینی، سردرد یا درد بینی است که با مشورت دکتر می‌توانید از مسکن استفاده کنید.
  • خارش بینی: قرار دادن آتل یا گچ بینی بر روی بینی ممکن است باعث خارش پوست و احساس ناراحتی شود. به همین دلیل، احساس خارش و نبض زدن بینی در هفته اول پس از جراحی بینی امری طبیعی است.
  • پوسته پوسته شدن بینی: یکی از علائم همراه با نبض زدن بینی بعد از عمل بینی، پوسته پوسته شدن پوست بینی است. به دلیل خشک شدن خونابه‌ها در اطراف بینی، پوست این ناحیه ممکن است خشک و پوسته پوسته شود.

همچنین بخوانید: عمل بینی طبیعی

علائم همراه با نبض زدن بینی بعد از عمل بینی

علت نبض زدن بینی بدون عمل

برخی از افراد ممکن است بدون عمل کردن بینی خود، احساس نبض زدن در ناحیه بینی داشته باشند. در ادامه به دلایل نبض زدن بینی بدون عمل اشاره کردیم:

  • احساسات شدید مانند اضطراب، استرس یا هیجان های شدید، می‌توانند حس نبض زدن را در بینی ایجاد کنند.
  • ورزش و فعالیت های شدید بدنی باعث افزایش ضربان قلب می‌شوند و حس نبض زدن را در بینی ایجاد می‌کنند.
  • تغییرات در فشار خون هم باعث نبض زدن بینی می‌شود.

روش های درمان نبض زدن بینی بعد از عمل بینی

نبض زدن بینی بعد از عمل بینی معمولاً نیازی به درمان خاص ندارد و به مرور زمان خود به خود از بین می‌رود. با این حال، اگر این احساس برای شما آزاردهنده است با استفاده از داروهای ضد التهاب یا مسکن می‌توانید باعث کاهش این عارضه شوید. همچنین، قرار دادن کمپرس سرد به‌طور غیرمستقیم روی نواحی اطراف بینی می‌تواند به کاهش حس نبض زدن یا سوزش کمک کرده و تورم را کم کند.

همچنین بخوانید: گلودرد بعد از عمل بینی

روش های درمان نبض زدن بینی بعد از عمل بینی

مدت زمان نبض زدن بینی بعد از عمل بینی چقدر است؟

مدت زمان احساس نبض زدن بینی بعد از عمل بینی معمولاً بین چند روز تا یک هفته متغیر است. این عارضه به‌طور طبیعی در طول هفته اول به دلیل تورم و افزایش جریان خون در ناحیه بینی رخ می‌دهد. با کاهش تورم و بهبود بافت‌ها، احساس نبض زدن نیز به مرور کاهش می‌یابد. در بیشتر موارد، این احساس طی 1 هفته پس از جراحی فروکش می‌کند. اما اگر نبض زدن برای مدت طولانی‌تری ادامه داشت بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

سوالات متدوال

  1.  ایا نبض بینی بعد از عمل خطرناک است؟ بنض زدن بینی بعد از عمل بینی معمولا خطرناک نیست و به مرور زمان با کاهش تورم و التهاب از بین می‌رود.
  2. برای نبض زدن بینی بعد از عمل چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟ اگر مدت نبض زدن طولانی شد و با علائم و درد شدید همراه بود، ضروری است به پزشک خود مراجعه کنید.
  3. آیا فعالیت‌های روزمره بر نبض زدن بینی تأثیر دارند؟ فعالیت‌های سنگین و ورزش فشار خون را افزایش داده و حس نبض زدن را تشدید می‌کند. بهتر است در هفته‌های اول پس از جراحی از فعالیت‌های فیزیکی سنگین خودداری کنید.

تیم مشاوره ای دکترلند با ارائه مشاوره تخصصی با سابقه ای درخشان در خدمت شماست. . اگر به دنبال راهنمایی درباره عمل بینی هستید، تیم دکترلند می‌تواند در این مسیر شما را راهنمایی و همراهی کند. همچنین، تیم مشاوره دکترلند شرایط ویژه ای برای شما عزیزان فراهم کرده و شما می‌توانید جراحی بینی را به صورت اقساط انجام دهید. برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به زودی با شما تماس می‌گیریم!